Site Meter

Vad gör en trädgårdsmästare på vintern?

 
Det finns vissa trädgårdsfrågor som ständigt återkommer. Som det där med mossa i gräsmattan, hur man får bort kirskål från planteringarna och så alla dessa frågor om växtsjukdomar.

Lika ofta får jag frågan::
- Vad gör en trädgårdsmästare på vintern?

Jag antar att många, även mina arbetskamrater på slottet ibland undrar vad jag gör under vinterhalvåret i slottsparken. Det finns ju inga blommor att pyssla med! Självklart är det inte lika mycket att göra för en trädgårdsmästare på vintern som under vår, sommar och höst men det finns ändå alltid arbetsuppgifter i en stor slottspark.

Bilden av en trädgårdsmästare på vintern är kanske att han/hon (vägrar att använda hen) sitter vid fönstret med en drömmande blick och längtar till våren. Visst, jag längtar alltid till våren, även under sommaren. Men förutom att längta, så skottar jag snö och ger mig på det eviga arbetet att röja sly, buskar och träd i markerna runt slottets trädgård. Jag utför även grävarbeten, som att utöka perennplanteringar mm. om det inte är tjäle i jorden.
 
Under vintern planerar jag även inför kommande säsong, vilka förändringar som ska göras i parken, vilka växter jag ska använda och jag beställer fröer till vårsådden. Dokumentation av det som hänt i trädgården tycker jag också är viktigt och jag fortsätter att sammanställa Engsholms slottsparks historia. 

Under vintern hinner jag även förkovra mig i den ädla trädgårdskonsten, för att hänga med vad som händer i trädgårdsbranschen, alltså läser jag en hel del trädgårdslitteratur. Jag rycker även in när det behövs hjälp från andra avdelningar på slottet, som att diska eller bära möbler fram och tillbaka. Hade jag ett växthus så skulle vintersysslorna bli ännu fler.

I mars månad startar trädgårdsmässorna och då hänger jag lite där, jag börjar så sommarblommor i mitt blomsterrum på slottet och när våren kommer på allvar är det ingen längre som frågar vad en trädgårdsmästare gör...fram till nästa vinter!

 

Kommentarer
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Eftersom de flesta kommentarer kommer på Facebook så lägger jag lite av dem här också:

Lena Birgersson Tack Hasse, du piggar verkligen upp oss vintertid!

för 31 minuter sedan · Gilla



Katarina Ranung Snöiga snygga bilder, Hasse! :)

för 31 minuter sedan · Gilla



Lena Birgersson Såå vackert!

för 30 minuter sedan · Gilla



Birgitta Palm Andersson Fina bilder! Men ut och röja sly under vintern verkar vara en eländes syssla. Kallt och jävligt. Sätt dig hos kockarna i köket och fejsbooka lite istället. Slyhelvetet kan du förgöra senare.

för 26 minuter sedan · Gilla · 2

Hasse Wester Ha ha...har inte du en chefsposition Birgitta? Vilka fantastiska order du måste ge dina undersåtar...

för 24 minuter sedan · Gilla



Birgitta Palm Andersson Hasse, nej det har jag inte. Men jag gillar att bestämma :))

för 23 minuter sedan · Gilla

Hasse Wester Ok...men du BORDE ha en chefsposition i varje fall...

för 23 minuter sedan · Gilla · 2

Hasse Wester och jag gillar att hänga på mig röjsågen och utföra ett arbete som tillhör min avdelning på slottet och jag gillar också att öppna upp landskap.

för 20 minuter sedan · Gilla



Birgitta Palm Andersson Det skulle gå åt helvete...jag svär för mycket

för 20 minuter sedan · Gilla

Hasse Wester Förstår!

för 19 minuter sedan · Gilla



Birgitta Palm Andersson Vintersysslor ute är obehagliga för oss fryslortar

för 19 minuter sedan · Gilla

Hasse Wester Men jag har lika mycket kläder på mig som en dagisunge.

för 18 minuter sedan · Gilla



Birgitta Palm Andersson Bildbevis önskas!

för 17 minuter sedan · Sluta gilla · 1



Marina Rydberg Äntligen! Den absolut vanligaste frågan man får!!

för 5 minuter sedan · Gilla

Hasse Wester Ja jag antar att du också hört den några gånger Marina.

för 3 minuter sedan · Gilla



Marina Rydberg Jaa- på nåt vis speglar den väldigt mycket hur man allmänt ser på vårt arbete; det utförs på sommaren när blommorna blommar..

för ungefär en minut sedan · Gilla

Hasse Wester Visst gör vi så att blommorna blommar men lite mer än så kanske?

några sekunder sedan · Gilla

2012-01-01 @ 23:33:45
Postat av: Marie

Vilka fina bilder! Förstår att det är mycket planering inför kommande säsong. Det funnar ju inte att säja att i år hann jag inte fixa några sommarrabatter.. Även trädgårdsmsyare har ju en chef och vad skulle besökarna säja...

Tur att du planerar ordentligt!



2012-01-01 @ 23:34:15
Postat av: Fia

Eftersom jag också är en fryslort, så byter jag yrke så gott det går på vintern. Just nu jobbar jag som kokerska, perfekt kombination, rekommenderas! ;-) Varmt och gott och jag kan ladda inför våren!

2012-01-02 @ 08:13:26
URL: http://tradgardsalskare.blogspot.com/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Marie: Jag ska försöka få slottsparken att blomma även i år.



Fia: Kokerska låter varmt och skönt. Ni behöver ingen kokare till nästa vinter?

2012-01-02 @ 08:35:43
Postat av: Karen Olesen

Selv om du ikke bryder dig om vinteren og længes mod forår - har du ikke mistet sansen for det smukke i det snedækkede landskab.

Det er da lige før, man kunne synes at blot et lille drys sne på denne årstid ville gøre tilværelsen lidt lysere.

Men i dag anes en bleg sol bag de hastigt drivende skyer - og det er jo også fint.

Mange hilsner

2012-01-02 @ 11:04:10
Postat av: Janicke

Så underbara bilder! Förra vintern var verkligen härlig, tycker jag (vet att du inte håller med mig!). Denna vinter verkar jag få hålla till godo med dina bilder, och med mina. Gott nog.

Gott nytt år och god fortsättning och allt det där.

2012-01-03 @ 11:32:02
Postat av: Mariana

Nyfiken på hur ni klarade er i stormen om det var många träd som föll eller?

God fortsättning

2012-01-03 @ 13:24:49
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Karen: Fint med sol tycker vi!



Janicke: Njuter denna snöfattiga vinter. God fortsättning!



Mariana: Inga träd som fallit än så länge. God fortsättning till er!

2012-01-03 @ 23:54:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0