Site Meter

Dagens trädgårdsbok - Trädets tid

 
 
Till alla som älskar träd
På trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar 2011 köpte jag Christel Kvants bok Trädets tid som sedan dess har stått i min bokhyllan bland alla andra olästa trädgårds/natur-böcker och väntat på mig. Nu under julledigheten plockade jag ner den från hyllan för att få läsa lite om träd som är ett stort intresse.

Jag hade ingen aning om att den bok som väntat så länge på mig var en av de bästa naturböcker som jag läst. Det här är ju ingen trädgårdsbok utan den handlar om själva trädet och om trädens betydelse för oss människor på flera olika sätt, inte bara som skönhetsvärde.
Christel Kvant har lyckats skriva en faktabok på ett så vackert och poetiskt språk att man inte vill att den någonsin ska ta slut. Nu har jag i varje fall läst ut den, men jag vet att jag kommer att återvända till den här boken många gånger igen.

När jag köpte Trädets tid så minns jag att jag skrattade åt det kapitel i boken som heter ´´Är lönnen en transa?´´.  Förklaringen kommer när man läser: ´´Svårast att fånga är lönnens könstillhörighet. Normalt är blomman tvåkönad. Men det förekommer också särskilda han- respektive honblommor. I de fall de gör så, finns det alltid rester av det andra könets organ kvar i blomman. Är lönnen en transa? Den könsliga glidningen kan också resultera i rent hanliga, och rent honliga träd. Trots denna könsförvirring klarar alla av att fortplanta sig. Tack vare den himmelska honungen´´

Boken innehåller mängder av fakta om träd, om hur och var de växer, och om hur andra växter och djur drar nytta av både levande, döende och helt döda träd.
Men i den spännande avdelningen i boken som heter Träd och tro, får vi också veta vad träd betyder och betytt för människor ur ett religiöst perspektiv och i Sverige då främst innan kristendomen, då vi hade en asatro och en stark tro på naturens väsen. Kapitlet om de heliga lundarna var extra spännande.

Boken tar också upp modernt skogsbruk som t.ex. när contortatallen planterades på stora områden med början på 1970-talet och hur detta förändrat förhållandena i naturen. Christel berättar också att mer än nittio procent av våra svenska skogar är industriell skog - monokulturer där lika gamla granar och tallar står tätt, tätt och avverkas för att efterlämna ett ödelagt landskap när de är 70-100 år gamla.

Man blir alltså ömsom lycklig, ömsom rädd när man läser Trädets tid och jag tycker att den här boken borde finnas i alla skolor och ingå som obligatorisk lärobok för alla skolbarn/ungdomar. Låt oss få tillbaka tron och respekten för naturen och att inte enbart se träd som virke, pappersmassa eller julgranar. I kapitlet som heter ´´För detta offras regnskogarna´´ är man nära att fullständigt ge upp hoppet om vår planet, för att i kapitlet ´´Träd ger hopp´´ få tillbaka en aning hopp.

Boken är också oerhört vacker. Förutom Christels vackra språk finns här magiskt vackra bilder, det snyggaste omslaget jag sett på länge och boken har också ett sådant där skönt obestruket papper, som jag tror att det heter när man slipper det där blanka och glättiga och istället får bläddra bland de härligt sträva sidorna. Det är Christels son Viktor som stått för de vackra bilderna och sonen Magnus som formgett boken. Ett grymt teamwork med andra ord.

Det här är alltså en helt fantastisk bok om träd och om människans syn på naturen och den kommer helt klart att stå i min VIB-hylla.

Några av kapitlen:
  • Trädsläkter och släktträd
  • Trädet som bostad
  • Livet i de döda träden
  • Den tusenåriga eken
  • Inför trädet är man liten
  • Kunskapens träd och den förbjudna frukten
  • Världsträdet
  • De heliga lundarna
  • Grankulten och julgranen
  • Läkande träd och trädgårdar
  • Vårdträd
  • Värkträd
  • Påskön - ön som dog med träden
  • Träd ger hopp
  • Naturen vet bäst

Kommentarer
Postat av: Janicke

I sanning ett frestande inlägg!

Har satt upp på min inköpslista.

2012-01-09 @ 20:22:42
Postat av: Kai

Håller helt med om att detta är en mycket fin bok. Häromdagen var jag in på Hemköp, och såg där plastförpackningar innehållande entrecote till ett lågt pris. Och det var någon grön etikett som först fick mig att tro att det var "ekologiskt" kött!

Men vid närmare inspektion visade det sig vara köttbitar från kor som betat på gräsmark i Brasilien - där det förut växt regnskog. Just detta storskaliga skövlande av regnskogen för att skapa betesmarker berättas det om i "Trädets tid" - och sådant kött säljer man på Hemköp.

2012-01-09 @ 20:23:15
URL: http://www.trädgårdsdrömmar.nu
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Bara att handla Janicke!



Jag har aldrig och kommer heller aldrig att handla på Hemköp Kai.

2012-01-09 @ 20:26:23
Postat av: Anonym

Vad kul för den har jag beställt! då har man en bok att se fram emot.

Ha de bra

Mariana

2012-01-09 @ 23:16:08
Postat av: Mariana

Vad kul att den var bra för den kommer i brevlådan om ett par dar.

Ha de bra

2012-01-09 @ 23:18:25
URL: http://www.tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Henrik

Får bli mitt nästa bokinköp

2012-01-11 @ 16:12:38
URL: http://kopa-ved.se
Postat av: Blomkärringen/Gullvivan

Den boken ska jag försöka lägga på minnet, låter intressant och lite annorlunda trädbok. Här ramlade Stora Tulpanboken Susanna Rosén ner i brevlådan för någon dag sedan. Jag kan säga att det var tur att den inte släpptes på hösten, då hade jag nog planterat lökar fortfarande..

Ha det gott!

Blomkärringen

2012-01-14 @ 13:04:28
URL: http://blomkarringen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0