Site Meter

Valhallavägens fasader

 
11 februari 2012
 
 
Jag kör ofta på Valhallavägen och brukar från bilfönstret titta upp mot husens fasader som är så rikt utsmyckade här på Stockholms längsta gata som är 3,5 km lång.
Husen byggdes i slutet av 1800-talet och många av de här fasaderna känns en aning överarbetade av arkitekterna som också blev kritiserade av de unga kollegorna, som tyckte att man inte använt ´´äkta´´ material som natursten i fasaderna. Här har man till många fasader använt stuck, betong och formpressat tegel. Man kan tycka vad man vill om överarbetade fasader, men personligen tycker jag trots att att många byggnader är vackra och passar på Valhallavägen. Jag tror att jag tycker bäst om nr. 100.

 
 
Valhallavägen 86. Byggt 1897.

Valhallavägen 92. Byggt 1889 och är ett av Stockholms mest påkostade hus från sekelskiftet. Arkitekt Johan Laurentz.

Valhallavägen 94. Byggt 1885. Arkitekt Fredrik Dahlberg. Fasaden är från 1929.

Valhallavägen 100. Byggt 1887. Arkitekt var A.G. Forsberg.

Valhallavägen 102

Valhallavägen 104. Byggt 1888. Ariktekt Johan Laurentz. Bostadshus med ateljévåning högst upp. En av konstnärerna som verkat i atlején var Prins Eugen.

Valhallavägen 110

Valhallavägen 112

Valhallavägen 114

Valhallavägen 122

Valhallavägen 124


Kommentarer
Postat av: Mira

110:an besöker jag med jämna mellanrum. Där huserar min tandläkare...

2012-02-11 @ 18:55:00
URL: http://mirasmirakel.blogspot.com
Postat av: Boije

Jag väljer ateljén där uppe på 104:an! :)



Spännande, antagligen samma år som huset jag nu bor i byggdes, men där slutar de flesta likheter, men takmålningar och kakelugnar finns antagligen på båda ställen.



Underbara bilder!!



//Boije

2012-02-11 @ 21:38:35
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com/
Postat av: Lars Forslin

Arkitektur nu också på Slottsträdgårdsmästaren! Kul! Du får skaffa ett tilt-shift objektiv så du kan få parallella linjer på husen :-)

2012-02-12 @ 14:02:30
URL: http://blogg.perenner.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0