Site Meter

Pelargoner som är mer vilda än tama.


Jag känner någon slags hatkärlek till pelargoner, men då menar jag inte de här småblommiga vildväxande arterna. Här finns 150 olika arter, underarter och hybrider och de flesta av de rena arterna växer vilda i Sydafrika.
Många av de arter som visas i orangeriet på Bergianska är mycket vackra och ni som inte sett utställningen - bara att gå dit, man kan ju äta eller fika i det vackra orangeriet också. Utställningen håller på till 29 april. Jag tog väldigt många bilder idag men det blev inte så många som jag blev nöjd med. Nu har jag beslutat att skaffa mig ett macroobjektiv så att jag kan krypa in i blommorna på ett annat sätt.

Pelargonium cordifolium växer vild i Sydafrika. Jag köpte två ex i butiken på utställningen.

Pelargonium ´Deerwood Lavender Lad´

Pelargonium ovale ssp. hyalinum.

Pelargonium quercifolium - ekliknande blad.

Den som vann mitt hjärta här var den här stinkpelargonen - Pelargonium papilionaceum.

Storblommig pelargon - Pelargonium grandiflorum.

Pelargonium vitifolium.

En pelargon som blev en favorit var citronpelargonen . Pelargonium crispum.

Hjälmpelargon - Pelargonium cucullatum ´Flore Pleno´.

Pelargonium hybrid från 1910 - ´Ardens´.

Pelargonium hybrid ´Eldstorm´. Hybrid mellan P. oblongatum och P. fulgidum.

Pelargonium hybrid ´Renate Parsley´.

Pelargonium hybrid mellan P. caffrum och P. ´Diana´.

Pelargonium longicaule.

Australisk pelargon - Pelargonium australe.

Kommentarer
Postat av: Mimmi

p. x Ardens heter den. /Mimmi, pelargonknarkare, för närvarande på torken

2012-04-14 @ 17:04:37
Postat av: Slottstädgårdsmästaren

Mimmi: Missade ett n. Tack. På skylten i utställningen står det ´Ardens´ - Pelargonium-hybrid.

2012-04-14 @ 17:18:30
Postat av: Mimmi

:-D fast det blev fortfarande lite fel....

SAKNAR mina 170 pelargonersorter, bara sju sorter kvar. /Mimmi



ps

..kom på det nu, som sju sorters kakor, söta och goda!

2012-04-14 @ 17:26:24
Postat av: Slottstädgårdsmästaren

Herregud...såg det. Skärpning nu slottis. Otrolig samling du har Mimmi.

2012-04-14 @ 17:31:05
Postat av: Mimmi

Du menar mina sju sorter? Jag skulle vilja säga att rotlöss i kombination med depression icke är främjande för odling av pelargoner i lägenhet.

/Mimmi

2012-04-14 @ 17:37:30
Postat av: Slottstädgårdsmästaren

Jag både skriver och läser fel idag Mimmi...skyller på att jag kollade på hockey samtidigt. Förstår att du sörjer alla dina pellisar. På´t igen bara!

2012-04-14 @ 17:47:07
Postat av: Nora

Jag tycker bilderna blev bra ändå, trots avsaknad av macro. Men jag förstår vad du menar; macro står högt upp på min önskelista också!

Pelargoner har tidigare inte varit intressant tycker jag, men senaste tiden har jag börjat ändra uppfattning. Jag borde kanske gå på denna utställningen också.....

2012-04-14 @ 19:17:19
URL: http://www.minatradgardar.blogspot.com
Postat av: Eva

Själv älskar jag doftpelargoner för deras blyga blomning och för att de är så trevliga att klappa på eller nudda vid när man passerar - de hälsar tillbaka genom att sprida sin väldoft. Dessutom behöver man inte hålla på och plocka bort vissna blommor, det sköter de så bra själv.

Må så gott.

Eva

2012-04-14 @ 19:35:01
URL: http://skogseva.blogspot.com/
Postat av: Mariana

Det borde vara förbjudet att sukta med sådana vackra! är mycket svag för dom vilda småblommiga.

Var på för titt i ett växthus här i närheten och tio sådana som följde med hem, gick inte att motstå.

Trevlig kväll

2012-04-14 @ 20:09:35
URL: http://www.tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Karen Olesen

Min favorit blandt dine dejlige billeder må være Pelargonium grandiflorum.

Enkel og fin!

Tak fordi du tog flere billeder.

Bedste hilsner

Karen

2012-04-14 @ 21:53:37
Postat av: Slottstädgårdsmästaren

Nora: Klart att du ska se utställningen.



Eva: Håller med!



Mariana: Förstår att du inte kunde låta bli...



Karen: Jag håller med, den är väldigt vacker.

2012-04-15 @ 00:19:30
Postat av: Mariann

Her var det utrolig mange vakre pelargonier!

Jeg leser din flotte blogg jevnlig, men tror ikke jeg har kommentert før nå.

Ha en fortsatt fin helg!

2012-04-15 @ 01:15:34
URL: http://mariannsverden.blogspot.com/
Postat av: Ramona K

Wow! Jag har inte bryt mig om pellisar annat än doftvarianterna men nu när jag ser dessa känner jag ett starkt "ha-begär". Kan bilderna bli vackrare med amnan utrustning? Jag är inte alls någon kameranörd så de här bilderna slår "knock-out" på mig som de är. Du får lova att ta det försiktigt med makroobjektivet......

2012-04-15 @ 08:49:22
Postat av: Slottstädgårdsmästaren

Men vad kul att du kommenterade nu Mariann! Ha en fin söndag du också!



Ramona: Ja visst vill man ha! Jag köpte några men ångrar mig redan att jag inte köpte fler. Med det nya macroobjektivet som redan är beställt...så kommer jag liter närmare och jag slipper också att kasta suddiga bilder av växter som jag tycker om och som jag då inte kan visa på bloggen. Och visa trädgårdar och växter på bloggen, det måste jag ju göra...

2012-04-15 @ 09:00:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0