Site Meter

Slottets kockar

Slottets kockar och konditor/bagerskan Bettan, som tyvärr inte fanns på plats när jag tog bilden, får mig att må gott på jobbet på flera sätt. Alla är de härliga kompisar och alla lagar de mat, bröd och godsaker som ingen annan.

Lunchen klockan elva är en högtidsstund varje dag och redan vid tiotiden början man fundera på vilka läckerheter som kommer att finnas i lunchrummet. Jag uppskattar verkligen de här fantastiska luncherna och den fina gemenskapen som vi har. Så tack (från vänster) Mattias, Per, Hasse och Bettan!
Men jag vill också tacka mina andra arbetskamrater som igår hjälpte mig att rensa ogräs mellan plattorna på terrassen...det blev kanonsnyggt! Jag bjuder på kaffe någon dag...

I trädgårdslandet växer de sent sådda grönsakerna fint.

Idag var det en sådan där magiskt vacker dag i slottsparken. Fjärden låg spegelblank och solen värmde gott. Backarna runt slottsparken är nu fyllda av ljuvliga vildrosor som är vackrare än alla förädlade varianter.

Trädgårdsmästaren ägnade morgonen åt att bespruta gångar med ogräsättika och den här gången var det så effektivt att ogräset gulnade redan efter fem timmar. Efter en av de där härliga luncherna gav jag mig på buxbomshäckarna och bestämde mig för att i år handklippa dem för att få den rätta känslan när man formar dem. Det är tystare än när man använder maskin och det blir bättre på alla sätt även om det självklart är jobbigare.

När naturens vackra hundkex har slocknat i backarna så bedåras vi av kirskålens nästan lika vackra blomning...!

Och de romantiska planteringarna i parken blommar vidare.

Förberedelse innan fotografering...


Dagens länk


Kommentarer
Postat av: Anonym

Du har verkligen en underbar arbetsplats!

Jag blir så sugen på att bada när jag ser det blanka vattnet och badstegen. Du är väl ingen badkruka?

Kerstin W

2011-06-28 @ 22:07:08
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Nej då...jag gillar att svalka av mig med bad Kerstin.

2011-06-28 @ 22:14:06
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Mariana

Inte så dumt att he såna 'trevliga' arbetskamrater som dessutom lagar god mat!

Det ser fantastiskt fint ut i parken.

Mariana

2011-06-29 @ 09:15:42
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Mariana

ha ska det förstås vara inte he...

2011-06-29 @ 09:16:46
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Janicke

Så härligt att se kirskål i full frihet! Visst är de vackra. Jag har dem också bakom boden på lotten men måste hålla dem i schack, annars blir det bassning. I ett koloniområde är den inget annat än ett besvärligt ogräs.

2011-06-29 @ 09:47:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0