Site Meter

Bergengrenska trädgården i Simrishamn

 
 
Läge: Centralt i Simrishamn vid torget 
Känsla: En lugn och fridfull trädgård bakom affärsgatan och torget i Simrishamn. 
Trädgårdens skötsel: Mycket fint 
Växter: Mullbärsträd, järnek, magnolia, stor blodbok, idegran och buxbom. Sommarblommor i buxbomsplanteringarna: Daggsalvia, röd praktsalvia, ljusblå riddarsporre, tagetes gula, limetobak, petunia i ljust gräddgul och lila, rävsans vita, helichrysum lime, rosenskära orange. Alla rosor finns här.
Historia: Trädgården anlades i början av 1800-talet med de två meter höga buxbomsbuskaget lär vara från 1700-talet. Namnet har trädgården fått från familjen Bergengren som ägde fastigheten från 1903-1940. 2005 planterade ungefär 80 sorter av kulturhistoriska rosor.
Café: Pedersens konditori på gården mot Storgatan.

Första gången som jag besökte Bergengrenska trädgården år 2006 så gick jag in från Storgatan, in genom porten från den första gården och in i trädgården där mänger av ljusgula sommarblommor fyllde trädgården.
Här inne finns också en hel del spännande träd och buskar såsom några mullbärsträd direkt till vänster då man kommer in i trädgården och en stor praktmagnolia som har mängder av tulpaner som grannar på våren. Här finns också järnekar, en stor blodbok mm. En örtagård med de vanligaste örterna finns i bortre delen av trädgården och så alla rosor, många av dem planterades 2005. 

Det finns delar av trädgården som inte är lika spännande, men under de år som jag besökt trädgården så har jag lärt mig tycka mycket om platsen. 2009 kom jag hit i maj då tulpanerna blommade i alla planteringar. Trädgården ligger nästan granne med Apotekarens trädgård.
 

2006
 
 

2010
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0