Site Meter

Wrams Gunnarstorp

Datum: 14 maj 2009
Väder: Molningt och regn på vägLäge: 3 km söder om Åstorp i Skåne
Känsla: En fantastisk plats som jag tyckte mycket om. Ensam gick jag runt i trädgården och beundrade de gamla växterna.
Skötsel: Perfekt
Växter: Man tänker faktiskt inte på andra växter än de fantastiska buxbombuskarna och på de gamla avenbokarna som bildar en tunnel.
Historia: Se Historiesajten
Café: Nej
Ägare: Familjen Tornérhjelm
Öppettider: Trädgården är alltid öppen
Hemsida: Nej
_____________________________________________________________________________________

Den 12 juli 1749 besökte Linné Wrams Gunnarstorp och beundrade häckar av Gran, Säfwnbom, Taxus och Buxbom.
De äldsta buxbombuskarna är planterade på 1600-talet och är flera meter höga och det var verkligen en märklig känsla att tänka att de stått här i mer än trehundrafemtio år. Den gamla avenboktunneln planterades under första hälften av 1700-talet.

Det var en nästan magisk känsla att befinna sig här bland alla dessa berömda och oerhört gamla buxbombuskarna som t.o.m. Linné har beundrat. Hela den här platsen har ett stort lugn över sig även om själva gården intill med de vackra byggnaderna lever i allra högsta grad. Det är endast trädgården som är öppen för allmänheten, runt själv slottet är det privat område. Under julen brukar man ha Skånes störtsta julmässa, se här.
Om man står uppe i backen bakom den formklippta buxbomen ser man vilken vacker plats det här är. De gamla ekonomibyggnaderna intill slottet är oerhört vackra och man känner sig som att man förflyttat sig några hundra år i tiden. Hit vill jag återvända!



Kommentarer
Postat av: Från min blogg Trädgårdsspanaren

Postat av: Mira

Underbart, Hasse!!! Jag vill också till Skåne, mitt favvolandskap näst Bohuslän. Vilken kamera hade du med dej?

2009-05-18 @ 12:10:43

URL: http://mirasmirakel.blogspot.com



Postat av: Skogsnuvan

Jag älskar sådan här gröna tunnlar. I Skåne finns det många runt slotten och herrgårdarna men här uppe hos mig får man nöja sig med en båge med humle men bättre än ingenting i alla fall

2009-05-18 @ 13:00:43

URL: http://skogsnuvan.gratisblogg.se



Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Mira: Alla bilder från resan är tagna med Nikon, den lille reserven fick vila.



Skogsnuvan: Båge med humle är inte fy skam!

2009-05-18 @ 18:09:51

URL: http://gardener.blogg.se/



Postat av: Camellia

Roligt och oväntat, det här var ju som ett reportage från mina nuvarnade hemtrakter – oerhört engelskt! Tillochmed huset skulle inte ha skämts för sig att stå nånstans i säg, Surrey. Otroligt imponerande med så gammal Buxbom och Avenbok – och med extra knorr med tanke på att just de två är det absolut hetaste på Chelsea Flower Show (se http://motstravigtradgardsdesigner.blogspot.com/2009/05/chelsea-flower-power-show-2.html om du har lust). Vilket torde bevisa, att precis som gammalt klädmode, har man bara sina växter tillräckligt länge kommer de garanterat att hamna i ropet igen! All heder åt Wrams Gunnarstorp.

2009-05-19 @ 12:23:40

URL: http://motstravigtradgardsdesigner.blogspot.com



Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Camellia: Kände också en engelsk känsla trots att jag aldrig varit i England.

2009-05-20 @ 22:58:11

URL: http://gardener.blogg.se/

2011-02-20 @ 21:58:08
Postat av: Anita K.

Wow! Hit vil jeg. Takk for en fin "tur", Hasse! :)

Det er også en hitterose som er oppkalt etter godset.

Har du noen erfaring med den?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0