Site Meter

Wij trädgårdar i Ockelbo



Tid: 14 juli 2007
Läge: I Ockelbo. 22 mil från Stockholm...
Känsla: Det känns att det är en plats som är under planering och uppbyggnad...men ändå färdig på något sätt. Läget är inte direkt naturskönt men rosenträdgården är ljuvlig och den nyanlagda örtagården kommer att bli mycket bra en gång. Känslan är att här finns mycket känsla för trädgård.....
Skötsel: Mycket bra.
Växter: I rosenträdgården finns 250 olika sorters rosor och i örtagården finns mängder av örter.
Historia: Lasse Krantz anlitades som konsult att skapa ett centrum för nordisk trädgårdskultur år 2001. Han var då trädgårdsmästare på Rosendals trädgård i Stockholm men slutade där och flyttade upp till Ockelbo och Wij trädgårdar. Där har han varit med att skapa den trädgård vi ser idag med bl.a rosenträdgården, örtagård och visningsträdgårdar.
Café: Wij trädgårdskök God mat och trevlig personal.
Inträde: 95 kr. Säsongskort 150 kr.
Kalender: Se här
Öppettider 2011:

14 maj-3 juni, öppet alla dagar kl. 11-16.

4 juni-21 aug, öppet alla dagar kl. 10-17.

22 aug-11 sep, öppet alla dagar 11-16.

Hemsida: Wij trädgårdar



Den här trädgården har legat på min önskelista väldigt länge men först nu var det dags för en spaning här uppe i Gästrikland. Vägarna hit upp går genom barrskog. Barrträd och slybjörkar så långt ögat når. Jag har mycket svårt för den här typen av svensk natur och längtade ut på slätterna eller upp på höjder.
Ockelbo såg ut att vara en lugn lite övergiven plats som nog mår bra av att ha fått en känd trädgård och en eldsjäl som brinner för att skapa ett trädgårdscentrum. Vid entrén finns en butik där man kan köpa allt från Lasse Krantz fruktbeskärnings-DVD till fröer och små möbler. Det finns också en växtbutik där man t.ex. kan köpa rosor till höga priser. Gångvägen upp mot rosenträdgården som ligger på en kulle är är platerad med stora tallar...något så ovanligt som en tallallé helt enkelt och på marken en matta av svensk vild vägkantsflora. Strålande vackert! Tallarna är hämtade i närbelägna skogar.

En visningsträdgård är uppbyggd på fältet där man visar små trädgårdar som passar t.ex. i stadsmiljö. Här finns vackra planteringar i blått och vitt och fontäner eller stenar där vattnet porlar ur. ´´Skogen trädgårdar´´ har Ulf Nordfjell kallat platsen. Jag brukar verkligen tycka om det mesta han gör, men det här funkade inte för mig.

Eftersom det var Rosdagar den här helgen så blev rosenträdgården det första självklara målet. Det som man först lade märke till var några fantastiska honungsrosor som klättrar på pergolor och som lyser lång väg med sin gräddvita färg. Det andra som direkt fångar ens uppmärksamhet är inte någon av alla 250 rosensorter utan mängder av mycket höga vita digitalis som är planterade på flera platser inne i trädgården. Det var mycket annorlunda och mycket vackert.

Att den här trädgården är gjord med kärlek och kunskap är det inget tvivel om. Jag har aldrig sett så friska och fina rosor någonsin tidigare och det beror självklart på att när den här trädgården anlades för fem år sedan gjordes efter konstens alla regler. Det är djupgrävt, väl dränerat och med en grund av lera och sedan mycket bra jord ovanför.

Lasse Krantz skriver i broschyren att ´´våra rosor är verkligen bortskämda ... men de tackar med att blomma vackert och dofta himmelskt. Denna herr Krantz hade även en visning för alla besökare hur man planterar en ros för att den ska toktrivas som han uttryckte det. Han berättade på sitt engagerade och teatraliska sätt hur man från grunden gör för att rosen ska trivas och slottsträdgårdsmästaren filmade alltsammans. Det blev nästan en teaterföreställning med skådespelaren Lasse Krantz. Nog för att jag vet hur man planterar en ros men jag har aldrig hört det beskrivat på ett så målande sätt. Det blev på gränsen till för mycket...

Efteråt blev det en kortare vandring runt den lilla rosenträdgården med Lars-Åke Gustavsson som är Sveriges rosenexpert nummer ett. Han har bl.a. skrivit rosbibeln ´´Rosor för nordiska förhållanden´´ från 1998.
Örtagården ovanför rosenträdgården är nyanlagd för i år för att hedra Linné som fyller 300 år. Den kommer att bli mycket fin när den får växa till sig en aning. Köksträdgården ligger intill örtagården där allt är mycket fräscht och förser restaurangens kök med sallad mm.

Wij trädgårdar handlar egentligen om rosenträdgården, örtagården och studenternas trädgårdar som ligger en bit ifrån rosenträdgården. Det är en plats med mängder av grönsaksodlingar men även sommarblommor och en del konstnärliga finesser. Det första man dras till här är en bädd av växter....nu glömde jag att kolla vad det var för sorter som denna fantastiska säng är gjord av. En oerhört vacker och romantisk bädd är det som säkert blivit fotograferad av tusentals besökare. Ska nog göra en sådan i min slottspark!

Sammanfattningen blir att jag nog är lite förvånad att det inte var så mycket mer trädgård än de jag beskrivit ovan, jag trodde att det skulle vara mer trädgårdsanläggningar med planteringar men jag är klart imponerad av rosenträdgården med alla friska härliga rosor som blommade som bäst. Besökarantalet idag var ungefär vad jag klarade av...antar att det är en omöjlighet att få en stund för sig själv i den här rosenträdgården.
Studenternas trädgård var också spännande. För trädgårdsintresserade är det här en plats som man absolut bör besöka för att se vackra rosor bl.a och för att äta gott i restaurangen. I september är det skördefest här.
Det börjar bli dags att göra ett besök igen på Wij trädgårdar.




Tallallé och blomsteräng






Den här rosen heter David-Thompson (låter som namnet på en traktor) och är oerhört taggig. Den skulle jag vilja prova i parken då säkert rådjur och harar låter den vara.


Det här är Louise Odier som såldes vilt i växtbutikerna och gör väl fortfarande. Problemet är att den alltid drabbas av svartfläckssjuka. Här är den friskare än frisk.


Sveriges rosenkung Lars-Åke Gustavsson berättar om rosor. Inte ett ord om Ockelboprinsar i det här inlägget...


Här planterar Lasse Krantz sin ros

Kommentarer
Postat av: Från min blogg Trädgårdsspanaren

Postat av: sericea

Jag tycker att taggiga buskar har en funktion i trädgården, just för att dom ofta blir lämnade i fred, men det där när man måste beskära eller plocka skräp ur gömmorna, då är det inte alls roligt med taggar.

2007-07-16 @ 18:33:30

URL: http://meramest.blogspot.com/



Postat av: Fundera grönt

Tack för titten! Hoppas på en tur dit nån gång! Ja, Lars Krantz är en otrolig berättare. Minsta beskärningsteknik blir till en spännande saga... haha Jag var på ett par dagkurser i början av 90-talet som han höll i. De var bra!

2007-07-16 @ 18:34:16

URL: http://mhm.blogsome.com/



Postat av: Lilla B

Men herreud människa. Vilka fantastiska bilder och vilken fin text! Var med ortens trädgårdsförening och tittade i Wij trädgårdar. Det var allt några år sen och det hade inte alls hunnit sig så långt, men det var fint redan då. Blomstersängen - en sån underfundig idé. Den översta bilden är magnifik! Det var en kalasspaning som man tackar för!

2007-07-16 @ 19:58:58

URL: http://vaxthusbloggen.blogspot.com/



Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

serice: Du får ha handskar serru....

Fundera grönt: När han berättar om komposten å låter han som den bästa av kockar som presenterar det godaste han skapat. Lilla B: Man bugar och tackar. Det var tacksamt att spana bland alla friska rosor.

2007-07-16 @ 20:19:13

URL: http://gardener.blogg.se/



Postat av: Fundera grönt

hahaha Precis! Kompost äter Lasse till frukost! :-)

2007-07-17 @ 13:15:55

URL: http://mhm.blogsome.com/



Postat av: Ronja

Det ser ljuvligt ut. Fantastiska bilder som vanligt! Jag har velat åka dit flera år, men aldrig kommit iväg... Jag måste! Snygg golfpose Lasse Krantz har... Undrar om rosen räknas som flyttbart hinder eller om han får droppa bollen... ;)

2007-07-21 @ 20:46:18

URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se



Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ronja: Visst ser han ut som en golfare....han har inte förankrat rosen ännu så jag vet faktiskt inte...

2007-07-22 @ 07:59:52



Postat av: Lars

Tack för den trevliga spaningen. Honungsrosorna ser verkligen överväldigande ut. När jag var där senast, för två år sedan, så var de inte alls så kraftiga, men det växer ju bra där och sorten 'Hybrida' är ju fantastisk som klarar zon 5 på en pergola. Enligt L-Å Gustavsson så ska det ju inte gå med annat än 'Polstjärnan', friväxande i zon 5 och uppåt. Vad som förvånar mig är att du inte kommenterade den fina anläggningen "Skogens Trädgård" som kom till för två år sedan, ritad av Ulf Nordfjell. Mycket läcker anläggning. Du kan väl inte ha missat den? Sedan planterade man en hel del nytt intill herrgården då för två år sedan, som borde ha tagit sig bra. Allt sköts ju minutiöst av trädgårdseleverna. Smart drag att anordna utbildning där...

2007-08-07 @ 22:25:23



Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lars: Nej jag missade inte skogens trädgård och kanske att jag borde ha nämnt något om det...möjligen var det så att jag inte tog det till mitt hjärta sådär direkt. Visserligen var de blå-vita planteringarna mycket vackra...hm...har en aning svårt för den här typen av utställningsträdgårdar. Visst är det fint med vatten i trädgårdar....och Ulf Nordfjell är mycket duktig...men jag föll inte för detta.

2007-08-07 @ 22:58:20

2011-02-20 @ 06:08:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0