Site Meter

Tidö slottspark

2021
 
 
Uppdatering 16 september 2021
 
 
 

Under min förra resa runt Mälaren 2009, blev jag helt förälskad i den här platsen. Idag var det helt öde runt slottet, allt var stängt och jag såg inte en människa. Visst uppskattar jag lugnet den här tiden på året, men ibland kan till och med jag tycka att det blir lite väl tomt.

 

Det är dock en mycket vacker plats och det känns som man faller några hundra år tillbaka i tiden när man vistas runt det fina slottet med den mycket praktfulla portalen. Det som skulle få mig att återvända till Tidö slottspark strax före midsommar nästa år, är att det vid en lång gång in mot slottet, växer pioner på båda sidor – hundratals!

 

Kort info om slottet:

Holländsk renässansstil och ett av Sveriges bäst bevarade slott från stormaktstiden. Byggdes under perioden 1625-1641 där de mäktiga arkitekterna Tessin d.ä. och Simon de la Vallé var inblandade.

Ägdes i 200 år av släkten Oxenstierna. Idag ägs slottet av David von Schinkel

 

 
Pioner!
 
 
 
 
 
2009
 
 
 

Datum: 12 juli 2009
Läge: Mellan Eskilstuna och Västerås.
Känsla: Harmoni! Här infann sig ett lugn som fick en stackars stockholmares hjärta att slå i en jämnare takt, en plats som jag alltid kommer att längta tillbaka till. Tyvärr så går det inte att förmedla den här känslan på bilderna där slottet ser ganska tungt ut...,.så upplever man det inte på plats.
Skötsel: Bra
Växter: Pionhäckar märktes vid ena infarten till slottet. Annars finns inte så mycket att berätta om.
Historia: Tidö Slott är sannolikt Sveriges bäst bevarade och mest levande slott från stormaktstiden.
Axel Oxenstierna, Gustaf II Adolfs rikskansler och Drottning Kristinas förmyndare, lät uppföra byggnaden 1620–1642 med hjälp av arkitekterna Simon de la Vallée och Nicodemus Tessin d.ä. (Från Tidö slotts hemsida) Läs mer om slottet på Historiesajten.
Café: Tidö värdshus Maj och september helgdagar 12-17
Juni t.o.m. September Tis-Sön 12-17

Ägare: Idag ägs och drivs Tidö Slott av David von Schinkel och hans fru Christina von Schinkel.
Hemsida: Tidö slott
_____________________________________________________________________________________

Ibland kommer man till platser som man förälskar sig i direkt. Här vid Tidö slott vill jag bo. Jag kände redan i allén fram till slottsområdet att jag skulle falla för den här miljön och när jag klev ur bilen så kom lugnet över mig. Slottet är fantastiskt vackert och har en av de vackraste borggårdar jag sett.

Marken och byggnaderna runt slottet ligger vackert, lugnt och harmoniskt. Att en stor och mäktig man (Axel Oxenstierna) har låtit bygga detta slott ser man på de praktfulla portalerna och övriga utsmyckningar av byggnaden. Tessin d.ä. var 25 år när han 1640 kom till Tidö, då var mycket av slottet färdigt och det är endast de enkla flyglarna som ritats av Tessin, han har alltså inget med den  portalen att göra.
 

När man går upp den vänstra gången mot slottet från parkeringen så finns det långa häckar av pioner på båda sidor om gången. Tyvärr hade de blommat ut nu men jag kan tänka mig hur vackert det kan vara.

Vad gäller trädgård och trädgårdsväxter så är det lite tunt. Det finns lite röda rosor längs väggen på baksidan och några formklippta hagtornsträd framför slottet men annars är det den vackra miljön och atmosfären här som fångar intresset. Inne i slottet ligger leksaksmuseet men det fick inget besök av oss denna gång.
Till den här platsen kommer jag definitivt att återvända!


Självklart ska det finnas en Rolls-Royce här också....


Värdshuset en liten bit från slottet ligger i den gamla trädgårdsmästarbostaden som är inbäddad av rosor längs ena väggen.
Erik Dahlbergs målning från 1600-talet

Kommentarer
Postat av: Från min blogg Trädgårdsspanaren

Postat av:

Den slottsparken gillar jag verkligen.

Vilken ljuvlig trädgårdsmästarbostad!

Det är väl inte så stor chans att en gammal sjuksköterska får bosätta sig där?:)

2009-07-18 @ 22:28:20



Postat av: billan

Fy va less jag blir, fattar inte varför jag blir anonym hela tiden, jag / billan ovanför igen:)

2009-07-18 @ 23:29:03

URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com



Postat av: Ronja

Hm... kul att höra din syn på saken. En härlig miljö, men jag skulle vilja säga att dina bilder på slott och borggård är vackrare än verkligheten.

2009-07-19 @ 15:08:52

URL: http://hundramiljoner.blogspot.com



Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

billan: Jag gillar också trädgårdsmästarbostaden och du kan ju alltid lägga in en ansökan om att få bo där.



Ronja: Och jag som tycker att det är mycket vackrare i verkligheten...att slottet ser för strängt ut på bilderna och att det är omöjligt att förklara den sköna känslan jag kände här.

2009-07-19 @ 17:15:33

2011-02-18 @ 13:42:44
Postat av: Berit

Hej Hasse! Åter igen en stunds NJUTNING av makalöst skickligt fångat, både växter och byggnader, trädgårdar och parkmiljöer! Men när jag läste om den olyckliga knä-olyckan, som förorsakat både problem och smärta i flera år, blev jag ledsen för din skull. Samtidigt fascinerar det mig,att du trots detta kunnat jobba med trädgårds- och parkarbete utan att kunna gå ner på knä. När jag så tittar på alla dina vackra bilder som kommit till under många och långa promenader, förstår jag att du många gånger bitit ihop. Du har inte sparat på dig. TACK än en gång för allt vackert som du delar med dig av! Önskar att du kunde få den hjälp du behöver, trots din - för operationshjälp - låga ålder! Du behövs LÄNGE till! Berit i Skene

2011-02-19 @ 18:25:32
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Berit: Tack för dina värmande ord...det uppskattas här i vinterkylan ska jag säga.

På somrarna är det egentligen sällan som jag har problem med mina knän, det är varmt och jag har lärt mig jobba på ´´mitt´´ sätt. Under mina vandringar har jag ett mycket lugnt tempo så jag får sällan ont då. Nu ser jag fram mot en ny svår och sommar så att jag kan besöka nya spännande trädgårdar. Tack igen Berit och ha det gott!

2011-02-19 @ 18:52:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0