Site Meter

Rosenlunds Rosarium i Jönköping



Min bloggvän som skriver den fina bloggen Miras Mirakel gästspanade åt mig i Rosariet i Jönköping och jag bugar och tackar för en fin spaning och som alltid de finaste bilderna.

Datum:
15 juli 2009
Läge: Rosenlund, Jönköping
Känsla: Överväldigande, välordnat, stort
Skötsel: God. Välklippta gräsmattor och buxbomshäckar. Noggran skyltning och beskrivning av sorter och placering. Innehållsrik (40 sidor) rosguide till salu för 20 kr.
Växter: Rosor, en del doftpioner samt perenner.
Historia: Rosenlunds herrgård uppfördes 1788 med fruktträd och stora blomsterrabatter. Här har också funnits en skolträdgård. 1977 anlades ett rosarium. 1993 anlades Lustgården med buskar och perenna växter. För mer information, se hemsidan.
Café: Östra sportklubbens café Rosariet
Ägare: Jönköpings kommun
Hemsida: Rosenlunds Rosarium



Uppe på Rosenlund i Jönköping, öster om herrgården, ligger Rosenlunds Rosarium omgivet av höga spaljeer med klätterrosor. Vid mitt besök var naturligtvis en hel del överblommat, men många rosor blommade ännu och en hel del stod i knopp. Men jag kan också se något vackert i överblommade rosor, en förgängelsens charm där de står och kämpar på sista beslutet med sina doftande, sköra blomblad till hälften nedfallna på gräsmattan.














Kommentarer
Postat av: Från min blogg Trädgårdsspanaren

Postat av: Hadi Fakori

Hejsan! jag skulle gärna fråga , hur stor är rosarium parken

2009-08-30 @ 02:52:41



Postat av: Mona K

Vad jag blev glad att se bilder från denna fantastiska park, här har min man och jag varit ett flertal gånger när vi besökt Jönköping. I år hade vi oturen att det regnade ganska ordentligt så vi fick bara titta lite flyktigt,rosor är aldrig så vackra när det har kommit regn. I vilket fall håller jag helt med dig i att detta rosarium är underbart att skåda.



Hälsningar Mona K

2009-11-15 @ 12:23:40

Postat av: Birgitta Nilsson

Tack för ett härligt reportage, fina bilder. De ungdomar som arbetar i Cafeet är kommunens feriearbetare, kanske det kan förklara något. Vi är en grupp som arbetar med att få verksamhet i Herrgården, kanske vi får igång något till under 2011. Kommunens kvarnar maler i bland långsamt. Om alla goda krafter medverkar så kan under ske

Birgitta

2010-04-12 @ 12:25:40



Postat av: Titti

De har lyckats bra i Jönköping: ytan är inte speciellt stor (vilket kan vara skönt för trötta fötter och barnfamiljer!) men de har verkligen utnyttjat ytan väl - och urvalet är fantastiskt bra!



Välj en solig dag i början av juli och gå runt med en glass i handen (kiosk på plats). Det konkurrerar gott med vilken charterresa som helst ;-)

2010-06-15 @ 18:51:16

2011-02-19 @ 00:21:09
Postat av: inger norrlin

Vi bor i närheten av Rosariet och går dit flera gånger i veckan. Nu börjar magnoliorna att blomma, även i år kommer en härlig tid, fast vintern har varit lång.

Gör ett besök på rosariet, en lisa för själen, garanterat.

2011-05-01 @ 17:39:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0