Site Meter

Lysekils stadspark


Tid: Vecka 33, 2008
Läge: Centralt i Lysekil
Känsla: En enorm blomsterprakt av sommarblommor i alla möjliga färger. En vacker kontrast mot den lummiga grönskan av de stora träden runt parken..
Skötsel: Bra
Växter: Sommarblommmor. Träd: Ek, lind, bok, blodbok, alm, kastanj mm.
Växtzon: 3
Historia: Får forska vidare på den.....
Ägare: Lysekils kommun
Café: Cafékartan
__________________________________________________________________________________

En liten fin stadspark centralt i Lysekil med en enorm blomsterprakt. Just vid mitt besök regnade det varje dag men sommarblommorna stod emot trycket och såg fina ut ändå. Vid ett samtal med en trädgårdsarbetare i parken fick jag reda på att de hade problem med vandaler som gick in i parken och bröt av de stora höga Daliorna. 

Det är till allra största delen sommarblommor som förgyller den här parken och inte så mycket perenner. När det gäller perenner så har jag ganska svårt för starka färger men med sommarblommor blir det en annan sak. Det är verkligen en färgstark park detta och alla dessa färger gjorde sig bra mot den frodiga grönska som fanns runt om.

Det finns planer på att ta ner en del av de höga träden i parken för att få in mer ljus. Man bör nog akta sig för att gå för hårt fram tänker jag. Träden är inte på något sätt i dåligt skick däremot har kronorna växt i volym ordentligt så något träd kunde man då kanske ta bort, förslagsvis någon av almarna. De äldsta träden lär vara från mitten av 1800-talet. Många nya träd i parken planterades på 1980-talet.

Här i parken har man uppträdanden på somrarna och även allsång och i år var t.ex. Ingvar Oldsberg här....hur stort är inte det?
Jag får återkomma när jag har mer fakta om parken.









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0