Site Meter

Linnés Hammarby

 

Tid:
27 augusti 2006 och 4 juli 2009 och 2014
Känsla: Vackert beläget invid Uppsalaslätten och med lummig lund bakom, den gamla bebyggelsen är så intakt som möjligt från 1700-talet. Trivsamt och lugnt.
Trädgårdens skötsel: Perfekt skötsel. Det är Uppsala universitet som sköter Hammarby, Linneträdgården och botaniska i Uppsala.
Växter: Detta är en visningsträdgård med örter som fanns på Linnés tid. Det står en gammal bärapel (Malus baccata) framför husen och det finns en del spännande nya träd planterade bl.a. korstörne (Gleditsia triacantha)
Äppelsorter i trädgården titta här.
En ny växtlista blivit klar (2011) där ett förtiotal växter som finns kvar i trädgården från Linnés tid presenteras. 
Historia: Linné köpte gården 1758 för att få vistas i en renare och lugnare miljö än den han hade inne i Uppsala. Hit tog han sina lärjungar för att undervisa dem. Familjen ägde gården fram till 1879 då staten köpte Hammarby med Uppsala univeristet som förvaltare.
Café: Café Lotta Triller
Hemsida: Linnes Hammarby
Entré: 60 kr
GPS-koordinater: WGS84 59° 49′ 3″ N, 17° 46′ 35″ E / UTM 59.8175°, 17.776389°
Öppettider: Maj och september:Fre-sön 11-17. Grindarna öppna till 20.
Juni-augusti:

Tis-sön 11-17. Grindarna öppna till 20.


_____________________________________________________________________________________

Vägarna fram till Linnés Hammarby slingrar sig fram genom lummig grönska, gamla gårdar och torp, Danmarks kyrka och med jämna mellanrum ser man Uppsalaslätten. Framme vid gården möts man av en vacker plats med utsikt över slättlandskapet och den gamla trädgården som ser inbjudande ut.
Det första man lägger märke till är den perfekta skötseln i trädgården och de välordnade planteringarna där växterna är bra utmärkta med vackra skyltar. Husen är vackra timmerhus och det känns verkligen som man vandrar in i 1700-talet här. Det enda som bryter mot de gamla är betalningsskåpet som ser ut som en parkeringsautomat vid ingången.

Inne i husen är inrednignen kvar sedan Linnés tid och i det vänstra huset finns några mindre utställningar, bl.a om skogsbingeln som syns på framsidan av våra hundralappar.
Planteringarna är som sagt väl skyltade och det är mycket välskött. Nu har de flesta örter blommat över men vissa arter som höstrudbeckia, höstflox mm blommar fortfarande. Bästa tiden för ett besök här är nog på försommaren eller mitt i sommaren.

Det finns en naturstig genom lunden på baksidan som är en del av Linnés kyrkostig till Danmarks kyrka.
Högst uppe i backen ligger en liten byggnad där Linné föreläste, det byggdes 1769 och Linné kallade det ´´Mitt palats i himlen´´. Naturstigen är även en tipspromenad med frågor som rör växtriket och Linnés liv.
Det finns ett litet café inne i det högra huset och mannen som jobbade där idag ska nog inte syssla med turism eller ta emot besökare över huvud taget.

Jag ställde frågan om det finns någon växförteckning över trädgården men han svarade bara surt ´´nej´´! Det borde nog finnas på en sådan här plats.
Här andas 1700-tal och platsen har ett stort kulturhistoriskt värde. Nästa år då Linnés födelse firar 300 år kommer det säkert besökare från hela världen hit och till Uppsala.
Linnés Hammarby är en fin utflyktsort där man kan tillbringa några timmar och känna av hur Linné levde här.












Kommentarer
Postat av: Från min blogg Trädgårdsspanaren

Postat av: Ronja

Oj oj oj! Det där skulle kunna bli favoritställe nr 1 för mig. Dit ska jag försöka ta mig någon gång!

2006-08-27 @ 18:55:00

URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se



Postat av: Trädgårdspanaren

Ja det är en skön plats. Nästa år då Linné firar 300 år så blir det självklart ett återbesök.

2006-08-27 @ 19:00:13



Postat av: LillaB

Glädjande att Linnés Hammarby blivit så jättefint! Var där för bra många år sen och då såg det inte ut så. Inte på långa vägar.

Håller helt med Ronja här ovanför att det skulle kunna bli favoritstället.

Sen har du ju tagit de läckraste av bilder också!

2006-08-27 @ 20:07:25

URL: http://lillab.blogspot.com/



Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Vi får väl ses där nästa år...

2006-08-27 @ 20:21:23



Postat av: LillaB

Idé!

Ronja, du och jag. Vilka kommer mera?

Skulle väl vara jättekul med en IRL-träff för odlare. Alla bloggare med gröna tassar välkomnas..

2006-08-27 @ 20:49:17

URL: http://lillab.blogspot.com/



Postat av: Trädgårdspanaren/Slottsträdgårdsm.

Absolut...vi får planera det i vinter/vår. Linnés Hammarby, Linnéträdgården och botaninska.

2006-08-27 @ 21:00:41



Postat av: Anneli

Linnés Hammarby är en liten oas, lite ojämnt med underhållet, men jag eftersom jag trivs bäst i lunden stör det mig inte så mycket. Håller med dig om automaten. Den är FUL!!

(nu kommer ett erkännande, jag har snott frön härifrån...stjärnflocka) å, vad skönt det var att bikta sig! :)

2006-08-28 @ 15:17:14

URL: http://flitigamyran.blogg.se



Postat av: Trädgårdspanaren/Slottsträdgårdsm.

Nu får man höra....snott frön!! Men visst kan det ramla ner några frön i fickorna om man rör sig väldigt nära växterna...

Håller med om underhållet...så här snyggt var det inte förra gången jag besökte trädgården.

2006-08-28 @ 16:29:55



Postat av: Ronja

IRL-träff för odlare... Why not? :)

2006-08-28 @ 21:29:41

URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se



Postat av: Inkan

Linnés Hammarby är ett av mina favoritställen och din presentation här är så mycket trevligare och vackrare än Uppsalas offentliga på internet.



Eftersom det nu blir ett 300-årsfirande så har jag skrivit litet om vår svenske 'Flower-Power-Man' och jag tog mig friheten att lägga en länk till dig.

Dina trädgårdspresentationer är så fina och lärorika och dina foton fantastiska!



Jag har haft jätteproblem med bloggförsök. Nu har jag vänt ut och in på min dator och börjat om från början igen.



mvh

Inkan

2007-01-26 @ 14:19:30

URL: http://titicacaink.blogspot.com/

2011-02-13 @ 20:43:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0