Site Meter

Krageholms slottspark



Tid: 9 augusti 2006
Läge: Ca. en mil norr om Ystad
Känsla: Känns väldigt privat. Man går genom en mycket stor och levande gård och jag antar att de har stor areal med jordbruksmark i omgivningarna. Den stora moderna gården gör att den där historiska känslan inte infinner sig.
Trädgårdens skötsel: Bra
Växter: Ingen trädgård direkt. Avenbok och liguster ramar in den lilla trädgården framför slottet och vintergröna växter som sockertoppsgran mm är planterade intill fasaden.
Växtzon: 1
Historia: Krageholm är känt sedan 1200-1300 talet. Grunden av nuvarande slottet är från 1500-talet. Carl Pipers hustru Christina kom att äga Krageholm tillsammans med flera andra slott och fastigheter eftersom Carl Piper dog i rysk fångenskap i kriget som Karl XII förde. S:t Pauli kapell i östra flygeln är ritad av Tessin d.y. och invigds 1723. Familjen Piper har sedan dess ägt Krageholm.
Café: Nej
Ägare: Familjen Piper
Hemsida: Krageholms slott
Öppet: Slottet kan visas efter överenskommelse av nuvarande ägare greve Fritz Piper.
___________________________________________________________________________________

Vid Krageholmssjön spelades Jan Troells film Nybyggarna in. De hittade inte inte någon bra plats i USA eller Kanada som var tänkt och kom till sist på idén att leta efter orörd mark runt någon skånsk slott och här hittade de den perfekta platsen.

Krageholm är ett privat slott, men jag smyger lite och känner in atmosfären. Det känns lite förbjudet men efter att ha sett en tavla med information om platsens historia så kändes det bättre. Såg också att man kan få visning på slottet av ägaren efter överenskommelse. Jag passerar den stora bondgården som ser ut att vara en välmående gård med stora byggnader.

Trädgården runt slottet är i fransk stil från 1600-talet och den övriga parken är i engelsk stil.
Runt slottet finns vallgravar och omgivningarna är mycket vackra med stora lummiga träd. En vacker vy är när man ser genom porten ut mot trädgården på andra sidan, men här privatskylt så jag backar.

Det är inte mycket till trädgård här men en stor plats med avenbokshäckar runt visar att det måste ha funnits något av en anlagd trädgård här. Framför portalen finns välklippta ligusterhäckar och innanför mot fasaden växer vintergröna barrväxter som t.ex. sockertoppsgran. På gräsmattan framför portalen står en stor blodbok. Det känns inte så välkomnande här så jag stannar inte länge. Här är ju ett levande lantbruk  (läs mer på Krageholms hemsida) och jag antar att de som bor och driver Krageholm inte har tid med snokande turister.
För de vackra omgivningarna ska man absolut besöka den här platsen...om man vågar!






Kommentarer
Postat av: Anna-Kerstin Lindgren

Hittade artikeln om Krageholms slottsträdgård.

Min far var slottsträdgårdsmästare här på 1930-1960

talet. Klippte alla häckar och layrinter bl a för

hand, mycket slitsamt. Det fanns en liten vacker ö som hette rosenön just för att den var bevuxen med

rosor. Har mycket mer att berätta egentligen om denna park och trädgård

2011-05-12 @ 15:14:41
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Men vad spännande att höra Anna-Kerstin! Jag kan nästan se framför mig hur slottsträdgårdsmästaren fanns där för 80 år sedan. Har du bilder av din far när han befann sig i parken som du vill dela med dig av så är jag intresserad! Tack!

2011-05-12 @ 19:22:02
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0