Site Meter

Engelsk trädgård

Ursäkta bildens dåliga kvalitet men jag har fotograferat direkt ur en bok vi har på jobbet, en ganska hemsk bok, Prismas stora trädgårdsbok.
Just så här förställer jag mig en engelsk trädgård och bilden är också tagen i England.
Ju mer färger desto vackrare.......eller? Jag blir helt yr i huvudet och smått illamående...
Men det är min personliga åsikt...



Jag har fortfarande inte fått riktigt kläm på hur en typisk engelsk trädgård ser ut. Det känns som om det handlar om ett överdåd av växter och färger...ingen Ulf Nordfjell-stil direkt.

Jag tror att vi i Sverige är ganska bra på att bygga trädgård med färg och form, att vi verkligen tänker på hur vi kombinerar färger. Jag ser ofta väldigt vackra trädgårdar i villaområden och i koloniområden. Jag har lite svårt att förstå all denna beundran av engelska trädgårdar. Måste gå till biblioteket och låna böcker i veckan...måste reda ut det här.

Jag vet inte hur våra nordiska grannar ser på sina trädgårdar. Hur ser en typisk norsk trädgård ut...eller en finsk, eller en dansk?  Berätta gärna!

Dagens Trädgårdsspaning
.

Kommentarer
Postat av: HelenJ

Men är vi inte generellt lite mer strikta här i det kalla Norden? Det förekommer visst trädgårdar som den ovan, men de är nog ganska ovanliga. Jag för min del ser inget vackert i den så här på håll, måste nog gå närmare och bara se detaljer istället.



Engelska trädgårdar är nog mycket som bilden du visar, åtminstone om man ska gå efter serien som går nu på fredagskvällar. Din bild skulle kunna vara tagen från avsnittet igår. =)

2009-02-21 @ 19:43:50
URL: http://gronafunderingar.blogspot.com
Postat av: Ronja

Jag undrar om det egentligen finns någon speciell svensk, norsk eller tysk trädgård med tanke på hur olika bara våra svenska trädgårdar ser ut. Eller kan det vara så att "man" har ett behov av att stoppa våra trädgårdar i fack? Precis som man gör med musiken? För att få någon form av ordning och struktur på tillvaron.



Håller helt med om att bilden du visar blir lite för mycket - eller ganska mycket för mycket till och med.



Ha det gott!

Ronja :)

2009-02-21 @ 20:38:05
URL: http://hundramiljoner.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

HelenJ: Vi kanske är lite mer återhållsamma här ja.



Ronja: Du har nog rätt...men eftersom så många säger att jag måste åka till England för att se deras fantastiska trädgårdar...så börjar jag undra vad som är så fantastiskt. Men jag ska ta reda på det.



Det finns säkert inga typiska svenska, norska, finska eller danska trädgårdar...bara en massa olika stilar. Men engelska trädgårdar hör jag så mycket om!

2009-02-21 @ 21:01:35
Postat av: Lena

Växtkraften kan man ju beundra om inte annat... Men inget för den svenske stilpolisen. Fast jag tycker ändå det har sin charm. Hellre den röran än en svensk stenläggning med 3 grästuvor i.

Danska trädgårdar däremot är överdådiga jämfört med de svenska men aldrig så "vulgära" som de engelska. Tycker jag.

Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lena: Har varken varit i danska eller engelska trädgårdar ännu...men det ska bli framöver. Så du kallar de engelska vulgära? Ungefär så ser jag dem också...av vad jag sett på bild och på TV. Men så har vi ju då Sissinghurst...

2009-02-21 @ 23:16:35
Postat av: Anonym

En typisk norsk hage har en liten merkelig hekk av gule potentilla, endel thuja og kanskje noen bærbusker. Derfor ser vi litt over middels interesserte ofte til både Sverige og England for inspirasjon.....

2009-02-22 @ 01:20:14
Postat av: Anita

Hmmm ... det där såg inte ut som en typisk engelsk trädgård för mig. Alldeles för rörig för mig också. Jag älskar ju England som trädgårdsland. Men jag tror nog att jag haft turen att besöka riktiga pärlor. Och så har jag ju ofta varit där på våren då lökväxter breder ut sig över sluttningarna. Då rhododendron och azaleor blommar längs böljande gångar. Då English blue bells skapar blå mattor som ler mot himlen och lyser ikapp med solen. Då man kan få "pirr i magen" när man får se en matta av cyklamen. Men som sagt, hur dom ser ut på sommaren vet jag ju egentligen inte. Men i år får jag i varje fall uppleva Wales trädgårdar i juni och det ska bli spännande :)

2009-02-22 @ 08:28:42
URL: http://anitalinder.wordpress.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Anonym norsk: Aj då...men så kan det så ut på många håll i Sverige också. Jag tror säkert att det finns fantastiska trädgårdar i Norge också.



Anita: Ja våren låter ju riktigt fin i England...och var är inte våren vacker? Men jag förstår att det måste vara något speciellt. Wales låter ju fantastiskt!

2009-02-22 @ 08:53:49
Postat av: Lena

Jag grundar visserligen inte mina åsikter om engelska trädgårdar på personliga besök - men visst är hemma-trädgårdarna en sak och parkerna en annan?

Hade förmånen att lyssna på Kew Gardens head gardener på ett seminarium för nåt år sen. Han visade de mest underbara bilder där han lyckats göra 3 olika "lager" i en perennarabatt som blommade upp efter säsong - vår, sommar, höst! Helt fantastiskt! Men han har såklart en rejäl personalstyrka...

Postat av: Ramona K

Jag är inte heller imponerad av en sådan trädgård eller det som har visats i det senaste trädgårdsprogammet på TV. Trädgården i din bild skulle kunna finnas i vilken förort som helst i Storbritannien. (OK jag skriver England i fortsättningen även om det tar emot för en Skotte (skämt). Intill skulle man kunna uppleva en helt annan trädgård som faller en helt i smaken. Man blir helt tagen av variationen - dålig smak hos den ena, "full pott" hos den andra - beroende på vad man själv har för uppfattning.

Jag tror att engelska och även danska trädgårdar har fått ett sådant positivt ryckte eftersom trädgårdsodlingen nästan "ligger i blodet". Klimatet är gynsamt, det finns så ofantligt många trädgårdar att beskåda, traditionen att odla en trädgård som ska se vacker ut - inte bara nyttig är urgammal. I England kan man också anta att faktum att det har alltid varit rätt så billigt att anlita trädgårdshjälp spelar en liten roll. Man behöver inte vara förmogen att göra det.

När jag kom till Sverige 1976 tyckte jag (ni får förlåta) att det var ett u-land beträffande trädgårdar. Då menar jag villa trädgårdar. Sedan dess tycker jag att trädgårdsintresset hos gemeneman har exploderat vilket är underbart. Den fyrkantiga gräsmatta kantade av en rad av tagetes och enstaka perenner syns sällan nu. Jag minns från mina diskussioner med grannerna då att de flesta ville ha en trädgård som var lättskött och ev gav lite frukt och bär. Inställnigen är helt annorlunda nu. Nu är det nästan lite tävlingsinriktat.

Det finns såååå många fantastiska trädgårdar att besöka i England. Se till exempel http://www.rhs.org.uk/WhatsOn/index.htm under "Garden finder" eller "RHS gardens". Beroende på vart man "landar" i England, kan det ofta vara tillräckligt att vandra runt bostadskvarteren. Överallt ser man uttryck för den engelskmannens kärlek till sin trädgård - hur liten den än må vara.

Förresten, jag hoppas (men antar) att alla som tittar på detta TV-program förstår att dessa trädgårdsvisningar har som främsta mål att samla in pengar till välgörande ändamål. Trädgårdsägarna tjänar inte ett korvöre. Men kul är det förstås för dem att visa upp vad de har åstadkommit.

Må gott

Ramona

2009-02-22 @ 13:38:04
Postat av: Yo

En engelsk cottage garden hade från början ett vilt o oprentansiöst växtval men det var absolut lika frodigt som bilden visar. Det är den hypade färgskalan o odlarnars ambitioner som faktiskt förstör intrycket för mig. Naturen ger milda färger som alltid harmonierar med varandra. Inte går vi ut på en äng o säger: Gud, vad det skär sig!

Som en av alla naturälskande svenskar finns det faktiskt gränser för vad man tål;) Yo

2009-02-22 @ 13:55:40
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lena: Tror att jag måste upptäcka England på plats i stället för att tro en massa. TV-program mm. är inte att lita på.



Ramona K: Som sagt så bör jag snart besöka det där trädgårdslandet...eller hela Storbritannien, vill gärna se Skottland också, och Wales...och Irland!

Visst har det hänt mycket i svenska trädgårdar bara under de senaste tio åren och kanske att det kommer att bli ännu större förändringar om klimatet ändras vidare.



Yo: Jag brukar säga att vi ska försöka härma naturen och kanske överdriva lite ibland men det får verkligen finnas gränser.

2009-02-22 @ 16:40:41
Postat av: Yo

Yeah, man! Yo

2009-02-22 @ 18:29:40
Postat av: Staffan H

Nej, det där var ingen vacker trädgård. I mina ögon ser det mer ut som en explosion i en färgaffär. Brrrr!



Är inte "engelsk trädgård" ett uttryck från förr (jfr engelska parken på Drottningholm) då trädgårdsstilarna och -uppfattningarna kunde skilja sig ordentligt mellan länderna, bortsett från de geografiska skillnaderna?



Jag tycker att svenska trädgårdar ser väldigt olika ut, beroende på innehavarens tid, intresse och smak. En del vill ha det lättskött, andra gillar verkligen blommor och buskar överallt. Själv går jag omkring och gormar över min trädgård i Bergslagen. Jag har valt mottot "sakta men säkert" där, vilket betyder att jag vill ta tid på mig att stöpa om den, samtidigt som jag måste ta hänsyn till att jag inte bor där permanent och därför inte får så mycket tid till att sköta den.

2009-02-23 @ 01:29:42
URL: http://staffanhuss.wordpress.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Staffan H: Det är ju så också att man måste skilja på parker och hemmaträdgårdar som någon sa och den engelska parken där man verkligen försökte efterlikna naturen är något helt annat än planlöst överdåd.

Men det är nog så att trädgårdsstilar i villaträdgårdar har nog inga landsgränser men kanske att olika trender går olika fort från land till land.

2009-02-23 @ 06:16:49
Postat av: hattie

Jag rekommenderar varmt boken "An Englishwomans´s Garden" av Helen Penn som åtföljde en TV-serie. Själv älskar jag kapitel 5 "Going Wild" Tänk fröblandningen Farmers Horror.

Hattie

2010-05-04 @ 12:56:13
Postat av: TrädgårdsTuristen

Hej!

Håller med om att trädgården på bilden är hemsk och rörig, men uppenbarligen någon som älskar växter. Men typisk engelsk skulle jag inte kalla den.



Undrar om jag får skicka en bok till dig?

Vilken adress har du?

/Ann

2010-05-21 @ 22:59:45
URL: http://tradgardsturisten.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

TrädgårdsTursiten: Vad vänligt...

Jag mailar dig.

/Hasse

2010-05-21 @ 23:05:48
Postat av: J

https://en.wikipedia.org/wiki/English_garden



det förklarar vad som menas med engelsk trädgård, dvs inte alls något färgsprakande överflöd utan en mer naturlig stil utan en massa galna blommor överallt...

2012-05-31 @ 11:53:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0