Site Meter

Dagens trädgårdsbok - Träd - deras biologi och vård

Författare: Klaus Vollbrecht
Bokförlag: Arbor Scandia, Åkarp
Utgivningsår: 1989
135 sidor, häftad.

Mitt exemplar köpte jag av en ointresserad trädgårdselev på Säbyholmsskolan där jag gick en kurs 1990. Jag betalade 50 kr för boken.
Det här är trädvårdens bibel. Det känns så självklart att lita på de metoder som Alex Shigo utvecklat inom trädvård. Här handlar det om att gå varsamt fram i vården av träd och inte använda de våldsamma beskärningar och metoder som tidigare använts för att försöka ´´laga träd´´.

Bokens författare Klaus Vollbrecht dedikerar boken till sin lärare Alex Shigo som föddes i Duquesne, Pennsylvania  1930. Från 1959 till 1985 var han anställd av den amerikanska Forest Service som huvudansvarig forskare och projektledare för ett banbrytande projekt på missfärgning och förfall i skogsträd. Han har dissekerade över 15.000 träd med en motorsåg. Han har studerat träd i många länder. Hans forskning gav 270 publikationer och han har fått många priser och utmärkelser. Han menar att vi måste hjälpa träd genom att hjälpa de människor som arbetar med träd genom att erbjuda utbildningsprogram baserad på forskning.

Boken kapitel
  • Trädens skydds- och försvarssystem
  • Beskärning vid plantering
  • Plantering
  • Trädstöd
  • Trädskydd
  • Snittet
  • Kronreduktion
  • Hamling
  • Stamsår
  • Formbeskärning av träd
  • Kronstabilisering
  • Hål i träd och trädkirurgi
  • Vattenfickor
  • Våtved
  • Frostsprickor
  • Injektioner
  • Saneringen av marken hos gatuträd
  • Gödsling av träd
  • Förändringar av marknivån runt träden
  • Träddiagnostik
  • Trädvårdsplan
  • Redskap och tekniska hjälpmedel
  • Trädklättring

Kommentarer
Postat av: Mia

Hej! Vart kan man köpa denna bok?

MVH/Mia

2009-12-28 @ 18:19:21
URL: http://ordochbild.blogg.se/
Postat av: Anonym

Du kan söka författaren på eniro och ringa honom en vardag, han har ett lager. 150 + porto har jag för mig.

2010-01-09 @ 13:56:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0