Site Meter

Varning för frost!

Digitalis purpurea


Den här sena höstblomningen i en trädgård uppskattar jag minst lika mycket som den tidiga vårblomningen. Både de tidigaste och de senaste blommorna lever farligt med hot om frostnätter vilket gör dem till tuffa överlevare. Sommarblommande växter kan lita på åtminstone värme och oftast en hel del sol och växer de i min slottsträdgård så kan de vara säkra på att få vatten vid torka. Flera av växterna på bilderna har jag ´´startat om´´  genom att klippa ner dem mitt i sommarblomningen och på något vis har de med sin sena återblomning utvecklat ett skydd mot enstaka frostnätter. Idag plockade jag in en hel del pelargoner som ska övervintras inomhus och även änglatrumpeterna fick sin vinterplats.

I morse när jag kom till parken var det 3 grader varmt men rapporter från boende på ön talar om is på bilrutorna. Det är nu man skulle ta anställning på en vingård eller vid en olivlund i något varmt land söderut. Men som vanligt så stretar man på, plockar fram vinterkängorna och den tjockaste jackan, drar på sig mössan och fogar sig. Idag är det 83 dagar  kvar till vintersolståndet då mörkret har nått sin kulmen och ljuset sakta  börjar återvända. Kanske är det för tidigt att längta till våren....men jag gör det ändå!

Fothergilla major och Stachys byzantina

Stephanandra incisa ´Crispa´ och Anaphalis triplinervis


Aster amellus ´Lady Hindlip´ och ´Vellchenkönigin´

Kommentarer
Postat av: Lilla B

Här var det -2,5. Längta efter våren kan man gott få göra när som helst. Särskilt nu när lampan måste tändas till frukosten och frosten på gräsmattan krasar lite när man går och hämtar in tidningen.

2008-09-29 @ 19:25:51
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Åsa!

Fast, racksingen i det om vi inte har haft riktigt fina höstdagar, eller är det bara jag som sett dom???

2008-09-29 @ 19:35:12
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Karin A

Höstastern är ju otroligt snygg! Ja visst är man tacksam för de som är fina nu (blommor och/eller i bladverk) och för höstfägring i kruka. Fast jag tycker utbudet är skralt i Sverige! :/ Ha det gott!

2008-09-29 @ 20:21:16
URL: http://uteochinne.blogspot.com/
Postat av: Ronja

Stor häxal och liten stefanandra... Två av mina höstfavoriter! :)

Kram!

2008-09-29 @ 20:45:41
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lilla B: Aj...minusgrader! Nu finns det ingen återvändo!



Åsa: Ja helgen var sommarlik på Öland och det kanske blir några varma dagar till får man hoppas.



Karin A: Visst har Medelhavsområdet mer att visa men...



Ronja: Håller med dig!

2008-09-29 @ 21:50:21
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0