Site Meter

Stanwell och grönskande häck



Äntligen blommar Stanwell Perpetual!

Mycket tidigt den här måndagen öppnade jag grindarna i allén och körde in i vår slottspark. Det händer mycket med växter så här i juni månad och har man varit borta en vecka så är man nyfiken vad som hänt.

Förra veckan befann jag mig på trädgårdsresa i Sverige och besökte fantastiska trädgårdar där man gick omkring och beundrade det som andra skapat. I min vackra park kan jag själv påverka och förändra för att trädgården ska bli vackrare för varje år och det är mycket inspirerande.

Måndagsstressen var alltså värre än vanligt eftersom jag ville göra allt på en gång. När jag satt på min gräsklippare och sneglade på planteringar som behöver snyggas till och allt som skulle vattnas måste jag som vanligt göra en plan för att allt ska hinnas med i tur och ordning.
Allt som jag planterat ut innan jag reste hade fått bra omvårndnad av J och det är jag tacksam för.
Rosenhäcken var grön och frodig och alla 110 plantor såg mycket friska ut.
Torkan märks även här hos oss och gräsmattorna börjar gulna allt mer men det låter på meteorologerna som att det ska komma regn senare i veckan och det tar vi tacksamt emot.

I morgon ska fortsätta göra parken så fin som den ska vara i juni och jag ska även så sallad. Jag har aldrig sått så här sent förr men eftersom verksamheten ligger nere här i juli då salladen vanligtvis är som finast så tänkte vi prova i år att så senare för att få senare skörd trots risken att den inte gror på grund av för hög jordtemperatur. Jag hoppas att det lyckas.



Kommentarer
Postat av: Parkarbetaren

Din perennaslänt artar sig verkligen! Har du automatisk bevattning på den? Är det pärlbusken som blommar fortfarande?

2008-06-09 @ 18:06:40
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Parkarbetaren: Ja pärlbusken blommar lite fortfarande men på slutet av blomningen. I veckan ska jag ge mig på slänten och göra den fin. Vi har automatisk bevattning med droppslangar i slänten men vid en sådan här torka så behöver man vattna igenom allt med spridare också om inte regnet kommer i veckan.

2008-06-09 @ 18:11:58
Postat av: syster

Trots torka se ju slänten gudomligt vacker ut ändå.

Känner i luften att regn nu är på väg.

2008-06-09 @ 19:15:13
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

syster: Ja nu börjar alla nävor att blomma och senare i veckan ska jag försöka ta en bra bild av hela slänten, den starka solen gör bilderna så ointressanta. Jag litar på din känsla att regnet ska komma systern.

2008-06-09 @ 19:21:02
Postat av: sericea

jag kan bara oh:a och ah:a när jag tittar på bilderna. pionerna är så fantastiskt vackra. men det mesta har nästan blåst sönder här nu, det har friskat i rejält och värmen försvann. både bra och dåligt. sol i all ära men jag väntar otåligt på regnet!

2008-06-09 @ 21:40:59
URL: http://meramest.blogspot.com/
Postat av: Claus

Slänten ser frodig och fin ut. Vi hoppas regnet kommer och ger en fin rotblöta. Behövs nog på de flesta platser nu.

2008-06-10 @ 06:29:08
URL: http://lotten5.blogspot.com/
Postat av: matte

ja du nu är det torrt.. undrar om regnet kommer idag. Rosorna kommer att bli lyckliga, men inte lössen..Ja ha det kan vara för varmt i jorden för salladsfrön, visste jag inte. En bra sak i livet, man lär sig något nytt varje dag!

2008-06-10 @ 08:51:38
URL: http://femtinio.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0