Site Meter

Klättrar på väggarna



Den här platsen är som gjord för att hälsa en ny dag välkommen. Nu på sommaren då det inte är några gäster i parken kan trädgårdsmästaren starta dagen med att ta morgonkaffet här på bänken och se ut över vattnet som oftast ligger så här stilla klockan sex på morgonen. Trots den blanka vattenytan tog sig den lilla segelbåten sakta fram den här tidiga morgonen.

Igår klättrade jag på väggarna då jag beskar vildvin och rådhusvin på slottets väggar. Det ska hållas på en nivå så att inte hela slottet kläs in av de snabbt växande vinet. Visst är det vackrare när det vilt får växa över stuprör och fönster men för fastighetens skötsel och underhåll så måste det tuktas.

Jag har väntat in i det längsta för att alla fågelungar ska ha lämnat sina bon men trots att det är så sent in i juli så hade inte en grönfinksfamilj fått ungarna färdiga att lämna hemmet. Försiktigt lämnade jag den platsen och lät lite av bladen skymma boet. Fåglarna bygger ju bo precis där jag beskär eftersom det där blir en smal stadig liten platå som passar perfekt till bobygge.


Tomaterna ´Sungold´ mognar alltmer och jag provsmakade dem idag och kan konstatera att de smakar lika utsökt som vanligt.



För ett år sedan

För två år sedan

Från boken ´´Den som inte tar bort luddet ska dö´´  fanns en lapp på butiken Audio Video som förklarar sina öppettider så här glasklart:

Öppnar dom flesta dar vid 8 eller 9.
Då och då så tidigt som 7, men VISSA DAGAR så sent som 11 eller 12.
Vi stänger ungefär 16.45 eller 17.30.
Ibland vid 15.30, men ibland inte förrän 21.00 eller 24.00.
VISSA DAGAR, eller eftermiddagar är jag inte här överhuvudtaget, men på sistonde har vi varit här
nästan jämt, utom när vi är nån annanstans, men vi borde vara här då också.

Personalen på Audio Video

Kommentarer
Postat av: Ronja

Det låter "vilt" att beskära vildvin. Jag är inte så mycket för höga höjder och speciellt inte stegar. Höga höjder när det gäller träd fungerar bättre, konstigt nog.

På den bänken skulle jag gärna ta mitt morgonkaffe!

Kram från Ronja :)

2008-07-25 @ 20:39:22
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Katarina

Det låter som en underbar morgon. Min var inte så tokig heller med en promenad längs Årstaviken, men den slår ju inte utsikten du har!

2008-07-25 @ 21:31:55
URL: http://kollitott.blogg.se/
Postat av: Lilla B

Så vackra tobaksblommorna är när ljuset är klent! De blir nästan lite självlysande.Säger som Ronja härovanför - skulle gärna ta morgonkaffet på den där bänken. Risk för att det blir trångt :)

2008-07-25 @ 21:37:48
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Katarina

Han kan kanske ställa fram en bänk till? ;O)

2008-07-25 @ 22:14:56
URL: http://kollitott.blogg.se/
Postat av: Ramona K

Vilken start på dagen med denna utsikt!! Även jag skulle gärna rymmas på bänken men den fridfulla stämningen njuts nog bäst på en- eller tumanshand.

Tobaksblomman sådde jag för första gången för 3 år sedan - den stora vita. Trodde den var ettårig. Men den klarade sig i mitt nya växthus och fick en massa småttingar som jag jobbade vidare med. Nu är det tredje generationen som blommar frodigt i rabatterna. Hade jag fel? Är den så lätt att föröka? Ska se om den färgade agera på samma sätt.

Trevlig helg

Ramona K

2008-07-25 @ 22:26:09
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ronja: Tycker att det kan vara oroligare på marken än uppe i höjderna.



Katarina: Årstaviken runt är fint!



Lilla B: Jag har vit tobak på flera platser i parken och i augustikvällarna regerar de bland växterna.



Ramona K: Den självsår sig villigt men själva plantorna klarar inte vintern. Men som sagt...det blir massor av plantor av försådden.

Trevlig Helg själv!

2008-07-25 @ 22:43:53
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Jag kanske borde bygga en läktare här då.....!

2008-07-26 @ 08:06:50
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0