Site Meter

Ett rum med utsikt - vecka 34



Under de två veckor som jag haft semester och varit borta från parken har det kommit 200 mm regn här!  Vattnet har gjort att gräsmattan här nedan har börjat grönska igen, vetet är skördat och åkern väntar på att bli plöjd. Jag ska tvinga bonden att odla raps här nästa år....
Allén går i mörkare grönt nu och det dröjer inte länge innan den börjar skifta i gult. Det är höstlikt i parken, man vill helst gå omkring och vrida ur alla blommor efter allt regnande. Luktärterna i trädgårdslandet blev det inget med i år, alla plantorna låg som en hög disktrasor mot den blöta jorden när jag tittade in bland grönsaker och sommarblommor.

Då vill jag passa på att slå ett slag för rosenvialen som flera hade så mycket emot för att den inte doftade, (jag känner ju ingen doft i alla fall...) den blommar rikligt och ser nog bäst ut av alla parkens blommor just nu. Det är en viktig egenskap tycker jag....att en växt kan stå emot 200 mm regn och blomma vidare som om den inte förstått.

Hur som helst så känns det helt ok att vara tillbaka i parken och starta arbetet med att få den så fin  som jag vill igen.  Man får lagad slottsmat igen av mina favoritkockar och man slipper diska.
Självklart skulle jag kunna vara ledig en månad till och åka runt i Sverige och spana i trädgårdar....men det får väl bli en sväng nästa år igen i stället.

Klicka på kategorin för att se förändringar under året från min utsikt.

Kommentarer
Postat av: Lilla B

Väldigt vad regntålig den är, rosenvialen. Är väl dags att omvärdera den. Jag har valt bort den under alla år just på grund av att den inte doftar.

Förstahandsvalet är en Riktig sommar och doftande luktärter.

Det blir inte alltid som man vill...

2008-08-19 @ 07:53:34
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Rosengeranium (Parkettodlaren)

Hm, har du provat knölvial någon gång? Rötterna är ätliga och blomman röd, så jag är sugen på att testa den även fast den inte är så produktiv. (Ja, jag gillar rött - och på senare tid även rosa, till min stora förvåning.)

2008-08-19 @ 10:53:20
URL: http://parkettodlaren.blogspot.com/
Postat av: fia

vilken fin utsikt , ja det syns att hösten kanckar på dörren och det känns på den lite råa luften .. kul att titta in .

2008-08-19 @ 15:30:49
URL: http://ajaxen.blogg.se/
Postat av: Ronja

Såg att du lagt ut en ny omröstning. Det blir Taxinge för mig. Har jag tur kanske jag kan få jobba lite för min praktikplats, de ska nämligen ställa ut och jag älskar mässor... ;)

2008-08-19 @ 20:21:24
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Madde

Svar: Ja, visst gör hon speciell musik som fastnar. Den musiken har själ. Önskar jag kunde se henen live någon gång... har du gjort det? Har du hört hennes tidigare platta också? Den med "To be gone" och "Shoreline" mfl på? Det är kärlek!



Hoppas du får en fortsatt bra vecka. Kram.

2008-08-19 @ 20:23:44
URL: http://sokratess.blogg.se/
Postat av: matte

jag har inget emot rosenvialen.. bara när den slingrar in sig i mina rosor... men det kanske är därför den heter så;)

men där det inte växer rosor får den gärna vara. Det är trist med växter som kroknar så fort det kommer några hundra mm. Det funkar inte riktigt i det här landet! Luktärter tycker jag är lite svåra att odla, jag har i alla fall aldrig lyckats särskilt bra. Men deras doft är oslagbar så jag provar nog någon fler gång.

2008-08-20 @ 17:03:11
URL: http://femtinio.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lilla B: Nej det blir inte alltid som man vill ....inte alls!



Parkettodlaren: Nej...ska göra det, tack för tipset.



fia: Ja nu får man börja vänja sig med lägre temp och mörker.



Ronja: Tror också att jag åker till Taxinge.



Madde: Nej jag har inte sett henne. Shoreline är magiskt bra och jag har den första skivan också.



matte: Luktärterna hos mig ser ut som avfall!

2008-08-20 @ 18:22:31
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0