Site Meter

Svenska ord och Ulf Lundell

15392-1063

Ibland lockas jag upp till söders höjder och till våra gamla kvarter där vårt familjeföretag en gång skötte dessa små vackra trädgårdar. Jag ville känna den där berömda söderkänslan den här lördagen men upptäckte att man inte bör ta bilen hit upp då det är näst intill omöjligt att hitta en parkeringsplats. Tänkte också sitta i solen vid Nytorget och äta min lunch men det hade nästan hela söders befolkning också tänkt göra så det blev inget med det.. Den där söderkänslan får man nog försöka hitta på vardagarna.
Bilden är tagen i Vitabergen på Mäster Pers Gränd 4 och det här kvarteren är en oas i det annars ganska stressiga Södermalm. Huset byggdes på 1730-talet men det är ombyggt efter en brand 1986.

15392-1062

När vi jobbade här en gång i tiden fick vi veta att det här gamla huset tillhörde AB Svenska Ord och ligger på berget vid Renstiernas gata ovanför Nytorget. Det var alltså här inne Hasse Alfredsson och Tage Danielsson skrev många av sina klassiker.
På Bergsprängargränd just intill bor Monica Nielsen och i den trädgården har min bror och jag en gång beskurit träd. I de här kvarteren bodde Ulf Lundell en gång och här skrev han Jack.

Jack
Veckorevyn nr. 28 1976
SVT-länk från 1976 del 1
SVT-länk från 1976 del 2
Lundell om Jack 1996 del 1
Lundell om Jack 1996 del 2


Kommentarer
Postat av: Matildas fikarum

Vad intressant! Det är något väldigt speciellt med Vita Bergen, det känns när man går omkring i närheten, som att det har en egen själ.

2007-09-02 @ 13:42:51
URL: http://www.mildamatilda.blogs.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Matildas fikarum: Söder har ju inte så många större parker så Vita Bergen är en viktig oas mitt i larmet.

2007-09-02 @ 17:25:56
Postat av: Azola

Stället väcker lusten att åter läsa ... eller hellre se Jack igen, bara njuta av oasen i Vita Bergen!!

2007-09-02 @ 23:46:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0