Site Meter

Barcelona 2004

15392-133115392-1326
La Sagrada Familia

Efter att ha firat min jämna födelsedag med släkten hemma i Stockholm i början av april 2004 åkte dottern och jag till Barcelona för att uppleva den spännande staden och för att gå på fotboll.
Vårt hotell hette Aragon och låg en bit upp i stan. Vi kastade oss ut i stadens vimmel efter att vi ställt in väskorna i rummen.
Vi gick efter stranden vid olympiaområdet bland alla palmerna och bort mot den gamla staden där vi sprang ut och in i tusentals butiker. Det var mycket charmiga kvarter med ett rikt folkliv på gatorna. Temperaturen låg på ungefär 20 grader på dagarna och en hel del växtlighet började bli grönt och platanträdens löv var halvt utvecklade.

Vi gick på härliga La Rambla, gatan som som går genom hela staden och som liknar en stor marknad eller en lång fest. Vi var även in på jättevaruhuset vid Placa de Catalunya.

15392-1329

Den andra dagen såg vi Gaudis Sagrada Familia, den ofullbordade katedralen som det ännu byggs på, bygget startade i slutet av 1800-talet och var Gaudis sista verk, han blev överkörd av en spårvagn under bygget och dog. Det långvariga bygget beräknas vara färdig år 2020.

Katedralen ser ut som en stor tårta med frukter som ornament på vissa torn. Vi tog hissen upp till ett av tornen och hade en fantastiskt fin utsikt över Barcelona.

Sent på kvällen var det dags att kliva in på Europas största fotbollsarena Camp Nou som rymmer över 100 000 åskådare. Den här gången var det lördagsmatch som börjar först tio på kvällen och det gjorde nog att det inte blev mer än 50 000 på läktarna. Några helger innan hade det varit 93 000 mot Mallorca. De beställda biljetterna kostade över 800 kr st.

Väl inne på arenan förstod man hur enormt stort det var. Vi var inne en timma innan match och vi fick de bästa tänkbara platserna vid ingång 19 sektion 335. Först blev vi en aning oroliga då vi inte såg Ronaldinho på uppvärmningen men som tur var fanns han med till start. Det som var märkligt var att när ett av världens populäraste klubblag spelar här hemma så hörs knappt publiken, det var inte direkt engelsk stämning på läktarna . Matchen som slutade 0-0 var en ganska avslagen historia men upplevelsen att sitta där inne på den enorma stadion var härlig.

15392-1330

Tredje dagen gick vi bort mot den fina hamnen där många vackra byggnader kantade gatorna. Arkitekturen är mer spännande och häftig än vacker i Barcelona, ingen återhållsamhet här inte utan det slösas med ornament på fasaderna. Gaudi har satt sin prägel på stadens arkitektur som det står i turistböckerna och det stämmer verkligen, man kan omöjligt missa när någon av hans skruvade jugendarkitektur dyker upp. Inte vackert.....men kul!

Det första stället vi besökte i hamnen var vattenhuset som innehöll stora akvarier där stora hajar simmade. Man stod på åkband som förde oss runt vid de stora akvarierna, det var även bassänger över oss där hajarna simmade och visade sina rakbladsvassa tänder.

Vi tog en båttur i hamnen och besökte sedan katedralen Barcelona Basilican Cathedral där var omgivningarna mysiga med flera torg och med många uteserveringar. Katedralen var mycket vacker och tystnaden där inne var en stor kontrast mot larmet utanför.

En av de restauranger vi åt på var fiskrestaurangen La Gavina.

Det var en riktigt fin resa som jag för alltid kommer att minnas med värme.

Se även Karin A:s blogginlägg om Barcelona som hon just besökt (jag är en aning avis på hur hon använder photoshop....snyggt är det!).