Site Meter

Trädgårdsmusik/Blåklockorna lever farligt

I morse då jag åkte omkring på mina gräsmattor hörde jag i Radio Stockholm att de hade en lyssnartävling där man skulle rösta fram den låt som man bäst förknippade med sommar-Stockholm. Då började jag undra om det finns trädgårdsmusik? Musik som förknippas med trädgård.....Rose Garden är den enda jag kom på...även om den inte direkt handlar om trädgård. Någon som vet någon trädgårdslåt?
15392-790
Det man ser mest här är liten flocknäva, den blå nävan Brookside, jättedaggkåpa och rosen...Stanwell såklart.
I perennplanteringarna är det ett fyrverkeri av färger nu och i den här stora slänten som ska ses på håll är det viktigt att det lyser upp och fångar besökarnas intresse. Planteringar där man passerar på nära håll kan man smycka med lite blygare färger och mer finstämda arrangemang. Hararna har betat av alla Bonicarosor som jag nämnde tidigare och i år har de även gett sig på höstanemonerna, inte en blomknopp kvar....de har alltid fått vara ifred tidigare. Men det är väl någon ny hare eller rådjur med andra favoriter på menyn.

Tänkte på en sak när vi slog ängarna idag....de stackars blåklockorna lever ett farligt liv. De kommer ju i blom ganska sent och då har folk redan hunnit få ut sina dånade trimmermaskiner och gått lös på de utblommade försommarblommorna. Innan storklockan visat sina blommor ser växten ut som grovt gräs och är inte lätt att upptäcka genom ett skitigt visir. Jag uppmanar alla som ska ut med trimmer på ängarna att först gå och markera var blåklockorna står....det finns fler högsommarblommor bland det torra gräset som ofta inte hinner utveckla blommor, brudbröd är en annan växt som har det jobbigt nu. Med andra ord....spara blommor till en högsommaräng, det är ändå inte vackert med en snaggad gulgrön ängsmatta.

15392-791
Juglans manchurica

Det här manchuriska valnötsträdet planterade jag 2001 som en liten buske och den växer våldsamt fort. Nu har trädet blommat för första gången och då blir man ju oerhört nyfiken om det blir några nötter i år. Trodde att den skulle börja blomma mycket senare.

Kommentarer
Postat av: Karin A

Så vackert det är i perennrabatten nu! Härligt. Tänkte just på blåklockorna under en promenad på midsommar. Förr om åren var det fullt av blåklockor men nu hittade vi endast en som blommade...

2007-06-25 @ 19:41:20
URL: http://www.uteochinne.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Karin A: Trimmermarodörerna (jag försöker undvika att slå omkull dem)har tagit dem...!

2007-06-25 @ 19:59:50
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Desirée

Här är en trimmermarodör!
En trimmer är verkligen inte bra till ängar. Det blir för mycket näring kvar. Jag märker det. Men jag har inget alternativ tyvärr.
Blåklockorna ser jag till att de hinner blomma först. Värre är det med nattviolen, när vegetationen blir tätare av näringen så försvinner den.

2007-06-25 @ 21:02:07
URL: http://desiree-blomp.com/blog/
Postat av: Pallas

Helt rätt att storklockan innan den blommar ser ut som grovt gräs. Det tycker Baghera också...

2007-06-25 @ 22:09:24
URL: http://www.pallas.blogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Desirée: Bra om man kan vänta så länge så att blåklockor får blomma ut och visst hör nattviolen till de som också lever faligt.
Pallas: Finsmakare din Baghera...

2007-06-26 @ 05:05:59
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Calle

Trädgårdslåtar? "Ska vi plocka körsbär i min trädgård" med Ann-Christin Bärnsten är den första jag kommer på och den enda.

2007-06-26 @ 06:19:05
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Bra Calle...då har vi två.
Rose Garden
Ska vi plocka körsbär i min trädgård

2007-06-26 @ 17:46:36
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Thomas H

Trädgårdar och musik?, det ser inte ut som det är helt lätt att finna någonting passande även om vi förstås alltid kan säga att ljuv musik uppstår när vi rör oss i de gröna rummen. Jag vill ändå visa på Stig Dagermans vackra dikt Nu slår en blomma ut, som är tonsatt av Maria Rosén och även Hawkey Franzén. Dessa gamla proggare arbetar med lite olika medel men båda är intressanta, kanske allra mest Marias version som är en stilla jazzlåt. Framförallt är det dock den vackra texten som imponerar. Nu står vi där i den nordiska sommardagen, regnet faller och stillheten känns nära??? men aldrig slocknar längtan efter ljus.
Nu slår en blomma ut i kalla kvällen.
Nu lyfter fågeln som är gjord av eld.
Kort är flykten för en sådan fågel.
Hastigt vissnar trädgårdar av ljus.
Kort är livet hos de ting som brinner.
Snart slocknar vingar över mörka hus.
Snart slocknar rosorna i nattens trädgård.
Men aldrig slocknar längtan efter ljus.
Stig Dagerman

2007-06-27 @ 12:20:24
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Thomas H: Så vackert beskrivet.

2007-07-02 @ 05:05:21
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0