Site Meter

Bilder från en slottspark i Sörmland

15392-899
15392-898
15392-901
15392-900
15392-90315392-902

För alla som är känsliga för hopplösa färgkombinationer....klicka bort min blogg nu. Här i trädgårdslandet har t.ex. självsådda ringblommor kommit upp bland de rosa rosorna ´Dornröschen´ ....orange och rosa alltså....egentligen får jag kväljningar av den kombinationen men jag tycker att det är synd att ta bort ringblommorna....rosorna har blommat färdigt när verksamheten startar upp igen om två veckor och då är det ju bra att ha ringblommor här i trädgårdslandet. Runt den röda rosen ´Grand Hotel´ har jag låtit det aggressiva ´´ogräset´´ knölklockan få vara kvar eftersom jag tycker att det är vackert. Det är ett färgfyrverkeri här inne och ibland blir man lite glad av alla färger....men bara ibland!!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Åh vilken trivsam slottspark! Där skulle man göra en spaning... ;)
Jag tycker det går alldeles utmärkt med rosa och orange. Är det för övrigt så välskött som det är i den här parken ser det ju ut som att det är genomtänkt...

2007-07-18 @ 22:27:03
Postat av: Lilla B

Frösådda ringblommor, lite färg-o-koordinerat och blommande knölklocka. Jag tycker det känns lite hemtrevligt jag.
De där grönsakslådorna är jag lite avundsjuk på.

2007-07-18 @ 22:35:43
URL: http://vaxthusbloggen.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Du anonyma besökare: Tack för de vänliga orden....
Lilla B: Om jag vänder mig bort från den rosa och oranga mixen så är det riktigt trivsamt här inne.

2007-07-18 @ 22:42:27
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Anki

Jag tycker inte heller att det gör något med den kombinationen.
I så fall skulle inte lejongapen heller få ha så många oilka kulörer. Någon gång hörde jag ett uttalande om växter och färger. Den personen sa att det aldrig kan bli fel i hop. Det har jag tagit fasta på. Däremot är det vissa kombinationer som är vackrare än andra.
Jag har fortfarande inte lyckats räkna ut, på vilket slott du jobbar. Men det kanske ska vara så.

2007-07-19 @ 08:54:43
URL: http://ankitankar.blogg.se
Postat av: Ung tant.

Jag har en teori att det inte handlar så mycket om färger utan om stilar på blommor när det skär sig. För den bonniga ringblomman kanske inte är jättebra till den eleganta rosen?
För som Anki sa: lejongapen skär sig egentligen precis lika mycket.
Intressant att fundera kring..

2007-07-19 @ 10:24:53
URL: http://ungtant.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Anki och Ung tant: Jag är oerhört känslig för färger och färgkombinationer och brukar inte gilla att det ska ´´sticka ut´´ någon färg för att dra uppmärsamhet och vara lite fel....men ändå lite kul. Jag vill helst ha fullkomlig harmoni där allt ser självklart (kanske med en liten överrraskning) ut och det gör definitivt inte rosa och orange vilken form än blommorna har. Jag förstår hur du tänker Ung tant men rosa och orange är bara för mycket. Lejongapen funkar på något konstigt vis...kanske är det traditionen att ha dem här...det är en bra växt och man får ´´stå ut´´ med att vissa färger krockar en aning. Jag tycker om att ha dem där på borggården.
Du har så rätt Anki, det ska vara så...parken har inget namn...den finns bara i fantasin eller i bloggvärlden...och i min värd.

2007-07-19 @ 10:53:50
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Vidarzahra

Hello, This site is a brilliant idea!

2009-03-16 @ 08:05:17
URL: http://vidarzahra.myblog.es

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0