Site Meter

Skymning och gryning

Vinnaren av årets vackraste park....blev inte min slottspark utan Wij Trädgårdar i Ockelbo, grattis! Även om jag ville att Visby botaniska skulle vinna så hade Wij trädgårdar en fantastisk rosenträdgård.

15392-1041
Till vänster syns utsikten från mitt fönster i övernattningsrummet på slottsområdet igår kväll och till höger ser jag solen gå upp ur nattens moln i morse när jag ser över sommarblommorna på terassen som senare blir fylld av frukostätande konferensgäster då solen värmer skönt.

15392-1038
I de här buxbomsplanteringarna har jag tidigare år haft vita lejongap men i år hann jag inte så dessa på grund av mina resor till Kina och Italien, det blev blomstertobak i stället och jag tycker att det blev minst lika bra. I skymning och gryning lyser de framför slottet. Granarna som syns i bakgrunden ska fällas i höst och ersättas med en syrenhäck.

15392-1039
Utsikt från borggården och här ser man de tre etapperna i den stora syrénhäcken. Längst till vänster är de syrener som jag tog ner för två år sedan, i mitten de syrener som togs ner i juli nu i år och till höger de som ska tas ner om två år.

15392-1040
Jag har tidigare talat om att få perenner att blomma en andra gång. Nepeta, mjölkklocka mm. och i år lyckades det att få jättedaggkåpan att blomma om.

Kommentarer
Postat av: Trolda

Så vackert du har det...=D
Trolda - tjingeling!

2007-08-23 @ 19:56:41
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: Ronja

Så fint du har det i parken! Det vore sååå roligt att komma dit och titta någon gång! :)
Kul med omblommande perenner. Både nepetan och mjölkklockan är inne på andra gången här hos mig. Tack för tipset!

2007-08-23 @ 21:49:54
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Trolda: Jovars!
Ronja: Ska försöka få dem att blomma i vinter också.

2007-08-23 @ 22:21:25
Postat av: Karin A

Så vackert! Kul ändå att en vacker trädgård i en högre
odlingszon (även om den inte ligger särskilt norrut) uppmärksammas. Rosenträdgården ska vara något speciellt.

2007-08-23 @ 23:30:54
URL: http://uteochinne.blogspot.com
Postat av: Anders

Hej!
Jag har skrivit om din blogg idag (på min blogg).
Vilken fin park du har!

2007-08-24 @ 06:44:54
URL: http://bloggbotten.blogspot.com/
Postat av: sericea

du har det fint som alltid.
hur ska du får nepetan att blomma i vinter?
jag planterade om all daggkåpa igår och klippte ner blommorna, det var mest för att dom skulle bli lätthanterliga, nu är det väl försent för dom att blomma om?

2007-08-24 @ 09:49:42
URL: http://meramest.blogspot.com/
Postat av: LindaLotta

Åh, det blev nästan för mycket att ta in.
Har bläddrat bak bland dina inlägg och tillbringade lång tid framför Gotlandsinläggen.
Vilka bilder!!!
Den med vågen som slår upp vid stocken...
Eller "dimbilden"...
Eller "din" gata...
Tack för allt fint.

2007-08-24 @ 12:47:02
URL: http://lindalotta.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Karin A: Rosenträdgården var vacker och framför allt var växterna så friska.
Anders: Kul att du hittat hit....välkommen!
sericea: Visst är det alldeles för sent, du får vänta till nästa år. Snart ska vi ju börja längta till våren igen. Allt är en enda stor längtan framåt...
LindaLotta: Vad roligt att du gillade Gotlandsbilderna...det är inte svårt att fota när man har dessa vyer framför sig.

2007-08-24 @ 18:07:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0