Site Meter

Krusmyntagården

15392-1026

Krusmynatgården ligger lite norr om Visby och är omtalad för sitt vackra läge vid havet och för sin örtagård med mängder av kryddväxter. Det kostar 30 kronor att gå in i örtagården och hur jag än försöker så hittar jag ingen känsla alls här inne. Det räcker inte att placera en örtagård vid ett vackert läge vid havet, döpa det till Krusmyntagården och sälja kryddor i vackra burkar tycker jag. En örtagård bör vara något vackert där växterna trots ordning bör vara planterade med känsla och ge fler upplevelser än dofter och ordning. Det här är en stor sluttande grusplan med planteringslådor i strikt ordning. Gruset är grovt och vitt och jag blr så förvånad att man inte valt ett mer smakfullt sätt av visa örter.
Här finns restaurang med uteservering och en butik som är mycket fin där man kan köpa alla tänkbara kryddor.
15392-1028
Titta på den här bilden från Visby botaniska, visserligen är det här en köksträdgård men ungefär så här tänker jag mig en örtagård, här finns inte den parkeringplatskänsla som på Krusmyntagården.

15392-1027
Den här bilen stod parkerad vid Krusmyntagårdens parkering och det var nästan det mest charmiga med den här platsen.



Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag vet vad du menar; jag besökte en gång ett ställe som hette Avans Örtagård (låg mellan Luleå och Boden), mest för att se vilka örter man kan odla så långt norrut. Det visade sig att ägarinnan lagt största delen av sin energi på kaféet och shoppen, och att örtagården mest bestod av några ledsna gurkörtsplantor som ännu inte fått komma ur sina småkrukor. Litet mer känsla för växter och litet mindre souvernirer står definitivt på önskelistan.

2007-08-19 @ 10:16:32
URL: http://parkettodlaren.blogspot.com/
Postat av: anni

Jag håller med dig ang. "parkeringsplatskänsla" på Krusmyntagården.
Jag älskar Tirups Örtagård här nere. Visserligen är priserna i plantshopen skyhöga (man måste ju inte handla där!) men känslan i själva Örtagården är mycket kärlek. Förhoppningsvis fortsätter det så även den dagen Eva inte orkar längre.

2007-08-19 @ 11:17:16
Postat av: Panter

Så det är så fortfarande? Åkte aldrig dit och jag missade tydlgen inget.

2007-08-19 @ 14:04:07
URL: http://motvillig.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Anonym: Man bör nog vara flera personer med olika inriktningar om man ska driva ett ställe med både trädgård, butik och restaurang.
anni: Då jag besöka Tirups örtagård framöver...tack för tipset.
Panter: Nej du missade inget.

2007-08-19 @ 17:24:28
Postat av: sericea

Jag kände samma sak om Krysmynta, men vi var där tidigt i maj och då köstade det inte ens några pengar att gå in för knappt något växte. Det kändes kalt och opersonligt då, o hutlöst att ta 30 kr för något sådant.

2007-08-20 @ 10:22:42
URL: http://meramest.blogspot.com/
Postat av: Kicki

Har en gammal volvo ståendes på gården, kanske skulle man plantera i den nästa år...eller...
kicki

2007-08-20 @ 13:29:07
URL: http://kickilettenstrom.blogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

sericea: Skönt att jag inte är ensam om känslan, 30 kr är dock inte mycket att bråka om, vad får man för 30 kr idag? Men nog vill man ha någon upplevelse för vilket inträde som helst. Tror dock att Krusmyntagården har haft en bättre period tidigare.
Kicki: Absolut, plantera våtarv i bilen...den växer överallt, eller kirskål!

2007-08-20 @ 19:13:17
Postat av: kicki

Vore nog snyggare med murgröna..
kicki

2007-08-21 @ 16:55:25
URL: http://kickilettenstrom.blogg.se
Postat av: Åsa

Skönt att fler känner som jag. Har aldrig förstått vad de pysslar med där. Fullkomligt ocharmigt ställe.

2007-08-21 @ 19:48:25
Postat av: Lena

härlig bil, en sådan vill jag ha...

2007-08-28 @ 16:58:05
URL: http://www.lenjangel.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0