Site Meter

150 000 trädpioner

Dag 2 - Villa Lante och Moutan Botanical Centre

Jag skulle absolut ha köpt min digitala systemkamera mycket tidigare och blivit vän med den innan resan till Italien. Eftersom jag inte hann sätta mig in i all teknik så blev det automatiska inställningar men jag har haft en del problem med fokus i bilderna ser jag nu när jag kom hem. Det är ju också betydligt enklare att ta närbilder än att få fokus på en stor vy av en trädgård. Jag kanske skulle ha använt min gamle trotjänare tills jag lärt mig mer...men men....

Dag 1 besökte vi Villa d´Este i Tivoli och jag hade på känn att jag inte skulle ta den trädgården helt till mitt hjärta även om den var fantastisk på sitt sätt med fontäner och vattenspel som var helt otroliga. Dag 2 begav vi oss de 13 milen norrut till den charmiga staden Bagnaia från 1200-talet där Villa Lante ligger.
Landskapet utanför bussfönstret var så vackert med de höga bergen och det böljande gröna kullarna. Efter vägarna blommar Robinian fantastiskt nu och när vi närmade oss Bagnaia lyste vägkanterna gult av förvildat ärttörne som också finns i södra Sverige. Stora odlingar av vin och kiwi finns överallt.

Redan när vi åkte upp mot staden så förstod jag att jag kommit till en plats att tycka om. Staden klättrade på berget och hus som såg ut att falla ihop vilken stund som helst var vackra i sitt förfall.
Bussen stannade vid ett litet torg och vi vandrade den lilla gatan med butiker upp mot Villa Lante. Kläder hängde på tork utanför fönstren vid de gamla husen, det såldes allt möjligt i små stånd och det var en skön atmosfär i staden.
Jag beskriver senare trädgården i Trädgårdsspaningar men jag kan säga att jag föll fullständigt för den här renässansträdgården.
Efter besöket var det fri tid för lunch i den lilla staden och några av oss hittade en plats där jag beställde vegetarisk lasagne som var mycket god. Vin drack vi varje dag i lagom mängd.

Tillbaka mot Romtrakten och nu kom vi till Moutan Botanical Centre som har en av världens största samlingar av kinesiska trädpioner och i visningsträdgården finns 150 000 plantor av 600 olika slags pionvarianter. Det var helt enormt att stå och se över ett fält av blommande trädpioner....i min slottspark har jag en!
Vi blev guidade runt och några av oss köpte några plantor, tyvärr hade jag inte plats och möjlighet att handla.

Under bussresan läste vår guide Maria ur en bok om Italien och italienarna och det var mycket intressant att höra t.ex. hur stor skillnaden är mellan norra och södra Italien. En italienare säger sällan att han kommer från Italien utan berättar i stället vilken ort han/hon kommer ifrån. Italien belv ett enat land så sent som 1861 och har tydligen inte hittat den där nationalistiska känslan, de är ju inte direkt som norrmän eller tyskar. Men skillnaden mellan norr och söder är så stor på många sätt att det kommer att ta lång tid att fullt ut ena landet. Hon berättade också hur stor maffian fortfarande är i landet.
Tittar man efter vägkanterna så förundras man över hur skräpigt det är. Landskapet är så vackert och det är ju lite synd att det inte städas bättre. Plataner är vanliga gatuträd och vi såg ett blommande kejsarräd på väg upp mot hotellet.