Site Meter

1000 olika rosor

På morgonen lastades resväskorna in i bussen och det blev gruppfotografering utanför hotellet......!!
Vårt första stopp idag blev en fantastisk rosenträdgård som aldrig tidigare besökts av någon svensk grupp. Roseto di Valleranello är en privat trädgård som ägs av trädgårdsarkitekten Maresa Del Buffalo. Bland dessa tusen olika rosvarianter, arter och sorter växer vackra spännande träd som pärlbandträd, judasträd och magnolior.




Nu gick bussen vidare till Frascati en stad på ca. 20 000 invånare. Här blir det nu fri tid för lunch, shopping mm. Men tillsammans ser vi den italienska renässansträdgården Villa Aldobrandini.
Vi åt pasta carbonara och när några gick för att handla satt jag på trappan till den stora byggnaden vid torget och åt italiensk glass och efter några glas vin på en uteservering började den här resan bli färdig....vi har sett det vi skulle se och intrycken var många.



Villa Valleranello

Sammanfattningen blir att jag aldrig ångrar att jag vågade blanda mig i en grupp som går i rad i trägårdar här i Italien. Några av trädgårdarna skulle inte en privatperson ens komma in i och med gudier och transporter som fungerade mycket väl kunde man uppleva allt detta på så kort tid. Vi har sett några trädgårdar som är kända över världen och man har samlat kunskap och minnen både i huvudet och i kameran.

Som jag känner nu kommer jag nog  inte att följa med på en liknande resa igen. Trots allt jag fått sett och trots några fina kontakter så tar det ganska hårt på en ensamvarg att gå i flock hela dagarna. Men man vet ju aldrig.....England lockar ju så klart. Vem skulle inte vilja se Sissinghurst eller Heligans gardens
Mer utförlig beskrivning av sex trädgårdar kommer under helgen.

Kommentarer
Postat av: Lilla B

Åh, vilken reseberättelse!! Vad du har upplevt mycket på kort tid.

2007-04-28 @ 18:34:23
URL: http://lillab.blogspot.com/
Postat av: Trolda

Ååååååh......Så UUUUUNDERBARA bilder....=D Vilken FANTASTISK resa du varit på. Och som vanligt levererar du berättelserna med kärlek till trädgårdarna och växterna på ett utomordentligt trevligt sätt, med glimten i ögat. Och att du kunde anpassa dig till "flocken" och dessutom föreslog en eventuell Re-union var väl bara underbart...=D Tack för att du delar med dig!

Trolda - välkommen hem! =D

2007-04-28 @ 19:54:26
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lilla B: Jo det har varit en fantastisk vår. Det blir helt klart svårslaget för min del men jag kan ändå längta ut för att fortsätta besöka våra svenska trädgårdar.
Trolda: Tack...att anpassa sig till flocken gick oväntat bra och det kanske är som titeln på Uffes bok....En varg söker sin flock.

2007-04-28 @ 22:16:32
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Inkan

Du har haft det underbart... och rosor, hm. Synd att jag inte är trädgårdsmästare:)

2007-04-29 @ 14:12:31
URL: http://blaafaagel.blogspot.com/
Postat av: Anneli

Vilka underbart krokiga och knotiga stammar:)
Men är du säker på att det är plataner? Brukar inte de vara spikraka och nästan lite militärkamoflagespräckliga?

2007-04-29 @ 23:14:16
URL: http://flitigamyran.blogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Jag är helt säker Anneli....jag vet att gatuträden brukar vara spikraka men antagligen är de uppdrivan på ett speciellt sätt de här.

2007-04-30 @ 04:54:56
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Anneli

Mycket vackra var de i vilket fall:) Älskar krokiga och knotiga träd.

2007-04-30 @ 22:14:27
URL: http://flitigamyran.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0