Site Meter

Vinterplats

Änglatrumpeterna fick idag lämna sin plats i parken för att nu stå i ett halvmörkt trädgårdsrum i ett halvår. Klippte ner de längsta grenarna och placerade trumpeterna i vinterkärlen. I tunnorna där de satt på terassen har jag nu satt massor av röda tulpaner - Apeldoorn. Alla pelargoner på terassen har också fått sin vinterplats likaså alla trädgårdsmöbler, det är en aning trevligare att ställa ut möblerna i maj än att ställa in dem på hösten. Trädgårdslandet (frilandet) är också snart klart för vintervila, det är bara mangold (som fortfarande är mycket fin), några lådor med krasse och kryddtagetes som sitter kvar. Brukar gräva om med kogödsel på hösten men jag sparar det tills våren nu i stället då förhoppningsvis trädgårdsmästaren är i bättre trim.

Det som återstår i parken är nu att få bort allt löv (som fortfarande inte vill släppa grenarna), att röja en del backar från sly och att skydda vissa växter mot de gnagande hararna, som praktmagnolian vid berget mot sjön och de japanska lönnarna vid hotellet. Det blir hönsnät som får skydda växterna.
Det ser ut som om jag har två eller tre veckor kvar att jobba innan jag lämnar parken för den här säsongen...min nionde säsong här. Sedan ska trädgårdsmästaren också vinterförvaras.

Kommentarer
Postat av: LindaLotta

Vad hittar Herr Trädgårdsmästaren på under vintern?

2006-10-19 @ 13:13:26
URL: http://lindalotta.blogspot.com
Postat av: Ronja

Vinterförvaring av trädgårdsmästare... Inte i ett halvmörkt trädgårdsrum väl? ;)

2006-10-19 @ 16:24:30
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

LindaLotta: Jag planerar inför nästa säsong och beskär träd...skottar snö mm.
Ronja: Föredrar ett ljusterapirum....vi har ett här på slottet.

2006-10-19 @ 19:23:26
Postat av: Ronja

Spännande. Tycker du att det funkar? Hur ofta kör du ljusterapi?

2006-10-20 @ 16:43:57
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Har faktiskt bara varit där inne och tittat Ronja. Men jag kanske skulle testa det nu när mörkret härskar.

2006-10-20 @ 16:50:33
Postat av: Ronja

Gör det och berätta gärna hur det är!

Förresten... Bloggen har blivit mycket lättare att ladda upp sedan den bytte utseende . Snygg är den också!

2006-10-20 @ 22:02:58
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0