Site Meter

Den vackraste bruden

15392-293

The Bride
Den i mitt tycke vackraste av alla prydnadsbuskar som trivs i vårt klimat är utan tvekan pärlbusken Exochorda ´The Bride´.
Vi har tre exemplar i den stora slänten och i juni lyser de som stora brudslöjor. I gryning och skymning är de som vackrast och de uppskattas av alla som ser dem. Man kan använda dem i grupp men jag tycker att de är vackrast som solitär. Hos oss blommar den från slutet av maj till slutet av juni. Blomknopparna ser ut som pärlor och tillsammans med de kritvita utslagna blommorna är de så vackra att man svimmar.....

Den här busken blir 1-1,5 meter hög och är härdig upp i zon fyra. Den vill ha ett soligt läge och näringsrik jord.

Besök på kyrkogården
I dag  besökte jag minneslunden hemma i min födelsestad och gav en tanke och  några blommor åt min far som lämnade jordlivet för sex år sedan. Även morfar sjökaptenen och mormors grav fick besök. I träden på kyrkogården satt hundratals sidensvansar och med sitt klingade läte behövdes inga kyrkklockor. Eftersom det är oerhört mycket rönnbär i år så har sidensvansarna massor att äta av.


Dagens jordspråk

När vintern kommit
sitter kråkorna nonchalant
på fågelskrämman.

Japanskt ordspråk




Kommentarer
Postat av: Inkan

ja det är en mycket vacker buske.

Men själv jublar jag över gammaldags syren som doftar så att parfymen följer med mig in. Vi har några, både vita och lila i en liten park strax utanför min port.

Jag längtar till våren så det gör ont - hur ska jag stå ut i fem månader...

2006-11-05 @ 20:50:25
URL: http://www.detfinnstrerum.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Syrener är ju egentligen oslagbara på grund av både doft, utseende och känslan av att den är så förknippad med svenska torpträdgårdar men även att Södermalm på olika platser är övesvämmad av den. Att gå på Bastugatan när syrenblommorna hänger över planken är fantastiskt.
Pärlbusken däremot är endast vacker att titta på...men mycket mycket vacker...som en brud!

2006-11-05 @ 21:09:31
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Inkan

Jag måste erkänna att jag någon gång då och då (mycket sällan) har brutit av en syrenblomma just där på Bastugatan... hm nu jag skäms lite.

Jag kunde bara inte motstå.

2006-11-05 @ 21:39:47
URL: http://www.detfinnstrerum.blogspot.com/
Postat av: LindaLotta

En Pärlbuske, det blir något att skriva upp på önskelistan inför våren.

Garttis till Lilla Silvret...

2006-11-05 @ 21:45:22
URL: http://lindalotta.blogspot.com
Postat av: LindaLotta

Menar förstås GRATTIS...

2006-11-05 @ 21:45:51
URL: http://lindalotta.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Inkan: Vi ser det som en lätt sommarbeskärning.
LindaLotta: Tack, skönt att de tre poängen som vi blev av med under kravallerna på söderstadion tidigare inte hade någon betydelse till slut.

2006-11-06 @ 06:25:09
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0