Site Meter

Stora slänten

15392-98
15392-99
Nävorna ´Brookside´och Kashmirnäva.

Den plantering som tar mest tid och som jag lagt ner mest jobb på i parken är en stor släntplantering vid hotellbyggnaderna. För nio år sedan då jag först kom till parken så började jag att göra om hela den stora planteringen genom att byta jord på många platser och byta ut det mesta av växterna. I botten på hela planteringen är det lera, jag har sedan gjort terrasseringar och fyllt på med bra planteringsjord. I en sådan här stor plantering som man oftast ser på håll tänker jag att det måste vara ganska färgstarkt på vissa ställen så att man fångar gästernas blickar. Mina egna färger i vitt, grått, blått skulle inte göra sig i hela den här planteringen.
Det mesta är perenner här men det finns en del buskar som:
  • Pärlbuske - Exochorda ´The Bride´
  • Klätterhortensia - Hydrangea anomala
  • Dvärgblågran - Picea pungens ´Glauca Globosa´
  • Häxal - Fothergilla major
  • Pimpinelrosen ´Stanwell Perpetual´
  • Rosen Bonica
  • Rosen Summerwind
  • Pelaridegran - Taxus stricta ´Viridis´
Det finns ungefär 60 olika sorters perenner i planteringen och här är några sorter:

  • Jättedaggkåpa - Alchemilla mollis
  • Ulleternell - Anaphalis triplinervis
  • Oktoberaster - Aster dumosus ´Lady In Blue´
  • Silverastilbe - Astilbe japonica ´Reinland´ och ´Bonn´
  • Sockblomma - Epimedium rubrum
  • Nävorna - Liten flocknäva, Kashmirnäva, Patricia, Mongolisk näva, Spansk näva, Brookside´mm
  • Dagliljor - Hemerocallis
  • Vinteriberis - Iberis semperviresn ´Snowflake´
  • Trädgårdsiris - Blå och gul
  • Rosenmalva - Malva alcea ´Fastigiata´
  • Nepeta ´Six Hills Giants´
  • Ormöga - Omphalodes verna
  • Drakmynta - Physostegia virginiana ´Schneekrone´
  • Strålrudbeckia - Rudbeckia sullivantii ´Guldsturm´
  • Stäppsalvia - Salvia nemorosa ´Ostfriesland´
  • Kranssalvia - Salvia verticillata ´Purple Rain´
  • Lammöron - Stachys byzantina  mm.
15392-97
Klätterhortensia


Kommentarer
Postat av: Ronja

Vilken vacker slänt! Jag håller på med ett mindre släntprojekt här hos mig. Det känns som att det kommer att ta ett antal år att få till det, men det tar sig sakta men säkert. I vilken park befinner sig din slänt?

2006-07-21 @ 15:27:50
URL: http://hundramiljoner.blogspot.com
Postat av: Trädgårdspanaren

Trädgårdsprojekt ska var nästan eviga. Parken är privatägd och befinner sig i Sörmland. Det lutar åt att det blir Enköpings parken för mig på söndag...för att försäkra mig om att jag kommer att hinna i år.

2006-07-21 @ 15:32:35
Postat av: Ronja

Trevligt! Hoppas att du får en skön söndag i Enköping!

2006-07-21 @ 20:31:25
URL: http://hundramiljoner.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0