Site Meter

Vecka 51, 2018 - Vintersolståndet

Linnéstatyn i Humlegården
 
Kungsträdgårdens japanska körsbärsträdsalléer i december
 
 Malus sargentii 'Everest' i Berzelii park

 

 

17 december – måndag

 

Det är något speciellt med måndagsmorgnar nu för tiden, då jag utan dåligt samvete kan ligga kvar i sängen så länge jag vill, för att sedan ta en lugn och lång frukost. Men det har tagit mig nästan ett år att riktigt bli av med det där dåliga samvetet, att inse att jag verkligen har gjort rätt för mig under mina 48 år som trädgårdsarbetare. Att jag har rätt att njuta av friheten. Men nu har jag borstat bort Luther från mina axlar och kan jag vara pensionär i lugn och ro.

 

 

Den här morgonen möttes jag av ett julkortsvackert Stockholm när jag såg ut över Kungsholmen. Träden var smyckade med fluffig nysnö och Ulvsundasjön låg helt stilla. Jag tog tunnelbanan in till stan för att ta några bilder i ´´mina´´ parker - Humlan, Kungsan och Berzelii! Vackert var det och jag hoppas att snön får vara kvar en stund. Linné i Humlegården träder fram extra tydligt nu när snön lagt sig på hans kropp. En mycket ståtlig staty över vår blomsterkung är det och när Linné som skapades av Frithiof Kjellberg avtäcktes 1885, blev verket så framträdande på platsen, att många inom staden ville döpa om Humlegården till Linnéparken. Det hade varit helt ok för mig…

 

 

Klippte håret på Brommaplan. PW hem.

 

 

Bilen bråkar fortfarande och det ska kosta mig 35 000 att få ordning på problemen. Jag funderar på att leasa en bil nästa år!

 

Tvättstuga!

 

Fixar lite med bloggens Årskrönika! Återblick! Sammanfattar året!

 

Bara två veckoinlägg kvar nu på bloggen, det här första året som pensionär. Det har verkligen varit något av ett arbete att få ihop denna veckodagbok och även om det kommer att bli skönt att slippa pressen att skriva alla 52 veckor som jag lovat, så blir det nog en aning tomt ändå efter nyår. Men jag kommer självklart att fortsätta blogga när jag har något att berätta. 180 sidor Word dokument har det blivit hittills.

 

 

 

  18 december – tisdag

 

Kungen som är Cecilias högsta chef, bjöd alla sina anställda på traditionell jul lunch på Kungliga Slottet idag.

 

Lexus och jag vandrade i det sagolikt vackra vinterlandskapet, där Djurgårdens månghundraåriga ekar stod som snöklädda konstverk efter helgens snöfall. Snötyngda buskar bugade sig för oss när vi passerade vår älskade vitsippsskog, där anemonerna om fyra månader kommer att täcka marken.

 

Sångsvanarna tutade i viken och även om det inte på något vis är vackert, väcks en vårlängtan i mig. Längtan efter en annan årstid står alltid i motsats till att fånga dagen – Carpe Diem. Jag är allierad med båda sidor. Försöker alltid leva i nuet, men utan längtan blir livet ledsamt. Just nu längtar jag - förutom till de första vårtecknen - till Italien, Gotland, Österlen och sommar-Stockholm. Som alltid!

 

När jag skriver detta spelas ett klassiskt stycke från min Spotifylista. Ett stycke som drabbar mig lika starkt varje gång jag hör det. Capriol Suite 2 – Peter Warlock.

 

Jag har inte julpyntat något i Brommanästet. Ingenting! Men hos min julälskande Cecilia trivs jag bland hennes julstjärnor och glittrande julprydnader i det varma hemmet ute på Blockhusudden, där skärgården möter staden.

 
 
 
 Blockhusudden
 
 Underbara Lexus, bilden är tagen av Julia Adén
 
(null)
 Tyvärr blev denna bild, tagen inzoomad med mobilkamera, suddig men den får vara med på grund av vinterkänslan.
 
 Djurgårdsbrunnskanalen

 

 

20 december – torsdag

 

Stockholm blev verkligen julkortsvackert när snön föll i helgen, men nu har det mesta tyvärr smält bort och staden ser så där decembergråtråkig ut igen!

 

Innan jag åkte in till stan för att titta på klappar, gick jag runt 3 kilometer i snabb takt här hemma i Bromma, med Runkeeper och Jens Liljestrands bok om Vilhelm Moberg i öronen. Jag vet att det inte är någon lång sträcka, men tillräcklig för mig en tidig decembermorgon. Dusch och sen tunnelbana till Gamla Stan. Jag hade tänkt slippa City, för att i stället vandra omkring lugnt och harmoniskt i medeltida kvarter med små spännande butiker i Staden mellan broarna - så var faktiskt det officiella namnet på Gamla Stan fram till 1980.

 

Jag om någon borde väl veta att detta är en önskedröm. Västerlånggatan idag är som alla vet en enda lång mardröm med krimskramsbutiker och det blir bara värre för varje år som går. Jag tror inte att jag såg en enda genuin butik på den gatan idag, utan överallt visas hjälmar med vikingahorn, tröjor med Svenska flaggan, Swedish fika och figurer av Pippi Långstrump i plast. Till och med Kurt Svenssons gamla konsthandel på Västerlånggatan 76 har blivit en krimskramsbutik. Jag jobbade en gång i tiden i Kurt Svenssons trädgårdar i Spånga och Vaxholm. Skylten - Kurt Svensson konsthandel - över butiken finns dock kvar! RIP Kurt!

 

Stockholms äldsta kondis på Järntorget - Sundbergs konditori från 1785 - har nu fått en ny granne tvärs över det gamla torget – Burger King!  Gamla Stan är ej som förut…

 

Österlånggatan är dock fortfarande en trevlig gata att vandra på och uppe på Bollhustäppan var Järnpojken klädd i tomteluva och kvarteren runt stadens äldsta gata Köpmangatan, är en av mina favoritplatser i Stockholm. Apropå Gamla Stan, så har min kompis Per nu fått nytt jobb och sitter i ett av husen på Skeppsbron, med utsikt över Stockholms inlopp! Grattis till det jobbet!

 

Vistelsen i stan idag, var som att åka karusell och bergochdalbana på samma gång. Mina gener är från Roslagen och jag är inte direkt bekväm med julträngsel och för mycket folk omkring mig. Tankarna gick tillbaka till den där saltvattenbassängen på spat i Reinfelden, Schweiz, där vi stilla flöt omkring med lugn pianomusik under vattnet. Yr i huvudet gick jag vidare Drottninggatan upp mot Odenplan, för att därifrån ta mig hem till Brommanästet igen. Men i morgon ska Cecilia och jag ut i julstressen igen! Hon får stötta mig!

 

 

21 december – fredag

 

Vintersolståndet och ikväll kl. 23.23 vänder det! Sen går vi mot våren!

 

Trots mycket folk på stan så var det fint att julhandla en stund med Cecilia idag och jag blev inte yr! God mat åt vi på Wok-house på Regeringsgatan 26!

 

 

22 december – lördag

 

Nu har det vänt! Den här dagen är 1 minut ljusare än igår!

 

Nu återtår endast en vecka att skriva i denna veckodagbok om mitt första år som pensionär!

 

 

 

De två vackraste medeltidshusen på Stortorget i Gamla Stan, ska nu revoveras och jag tycker om att man nu för tiden lägger ner lite jobb på byggpresenningarna!
 
Baggensgatan
 
Järntorget
 
 Västerlånggatan 76

Kommentarer
Postat av: Britt

Visst är det vackert med snö, det lyser upp i mörkret.
Vackra bilder och som vanligt lille Lexus med snö på nosen och iklädd tröja är ju underbar.
Beundrar dig som orkar trängas på stan i dessa tider. Har själv för många år sedan satt upp
19 december som sista dag att beträda en affär.
Ha en lugn o fridfull God Jul

2018-12-23 @ 16:41:23
Postat av: Hasse Wester

Jag önskar Dig också en riktigt God och Skön Jul Britt!

2018-12-23 @ 19:13:24
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Liza Hansson

Jag tror många med mig kommer att sakna dina rader varje vecka. Vi får hoppas att du får mycket att blogga om. Vilka vackra vinterbilder! Och Lexus gör sig ju alltid bra på bild. Skönt med en tröja när det blivit kallt.
God Jul till dig, Cecilia och Lexus.

2018-12-24 @ 07:51:22
Postat av: Hasse Wester

Ja men det blir säkert en hel del blogginlägg framöver också Liza. Roligt att du gillar att läsa mina rader. En riktigt God Jul till Dig också!

2018-12-24 @ 09:22:41
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0