Site Meter

Vecka 49, 2018 - Skisser för sommaren

Lexus har just öppnat sin hundkalender och firar nu andra advent tillsammans med oss!
 
(null)
Kerstin, Cecilia, Heidi och Malin i Djurgårdsförvaltningens lunchrum!

(null)
 Cecilia ser nöjd ut när hon väljer sommarblommor till sina planteringar vid Rosendals slott och Rosendalsterrassen. 
 
 
 

3 december - måndag

 

Bilen lämnades in på verkstad i Solna på grund av olika irriterande problem. Nu är det bara att vänta på domen. Tunnelbana tillbaka till Kungsträdgården och buss därifrån ut till Blockhusudden. Nere i Kungsträdgårdens tunnelbanestation finns ett litet museum med minnen från palatset Makalös som byggdes på 1600-talet och som var beläget i södra delen av Kungsträdgården mot Strömmen, ungefär där almarna står. Det stora extremt utsmyckade palatsen brann och därefter revs 1825.

 

Det började mörkna redan klockan tre när Lexus och jag gick på eftermiddagspromenaden. En ensam Berguv, som är Europas största uggla, har setts på Östermalm under några dagar och har nu fångats in, då det uppmärksammats att den hade ett problem med ena ögat.

 

 

4 december - tisdag

 

Djurgårdsbrunnskanalen fortsätter att överraska och hänföra mig. De nakna trädens speglingar i den blanka vattenytan skapade morgonmagi under vår vandring. 6 grader varmt och lätt regn.

 

Det är en stilla tid nu. Läser och lyssnar på ljudbok.

 

Försöker att inte tänka på de extremt dyra problemen med bilen.

 

Jag fick mail från Bromma stadsdelsförvaltning, som svarade på min fråga vad det är för Prunus-träd som planterats på Gustavslundsvägen vid Alviks torg. Till min glädje är det Prunus sargentii - bergskörsbär, som är en av de vackraste prydnadskörsbärsträden tycker jag. Fantastisk blomning och en mycket vacker röd höstfärg på bladen. De planterades i en lång rad nu i år. Just de träden skulle jag vilja ha i Lindhagensplans rondell i stället för de glanskörsbärsträd som nu finns där och som av någon anledning inte blommar.

 

 

  
(null)
Pumphuset vid Isbladskärret
 
(null)
 ´´Cissis brygga´´ brygga på Blockhusudden!

 

 

5 december - onsdag

 

Idag vandrade Lexus och jag på västra Södra Djurgården, förbi Skansen och Rosendal. Inga vårtecken ännu!

 

På kvällen gav jag mig ut på Power walk för att hålla  mig i trim som PJ. Tre gånger är mitt vänstra knä opererat på 80- och 90-talet och jag hade sedan problem då och då i mitt arbetsliv som trädgårdsmästare, när jag jobbade fysiskt. Men sedan jag slutat jobba fungerar mitt knä alldeles perfekt.

 

Jag tycker om att vandra långt i lugn takt och på senare tid även snabbt, som träning. Ikväll gick jag så fort jag kunde i 45 minuter i mörkret längs kanalen, förbi Manilla och saltsjöstranden tillbaka till Blockhusudden. För att det ska bli lite roligare, laddade jag hem Runkeeper och man behöver ju faktiskt inte springa för att använda den appen. I öronen har jag nu Thomas Sjöbergs bok om Ingmar Bergman.

 

Allt är stilla i naturen nu. Vilar och väntar.

 

 

 

7 december - fredag

 

Lexus och jag besökte Cecilia på hennes jobb, där Djurgårdsförvaltningens duktiga trädgårdsmästare nu jobbar med att tänka ut och planera nästa års sommarblomplanteringar på Djurgården. Det blir nog svårt att toppa årets fantastiska blomprakt, men att det kommer att bli vackert är jag helt säker på. I det mycket trevliga lunchrummet, som en gång varit ett stall ritat av arkitekten Fredrik Blom på 1820-talet, studeras nu växtkataloger. Färg och form bestäms och som vanligt är jag väldigt intresserad vad det blir för växter till nästa sommar.

 

 

 
(null)
(null)
 Djurgårdsbrunnskanalen
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Britt

Fine Lexus i sin tomtemössa.
Förstår att ditt knä mår bättre nu när du slipper ligga på det vid alla rabatterna.
Vårtecken? inga här heller.
Men innan frosten kom för några veckor sedan, blommade både styvmorsviol och tusensköna hos oss.
Lite undrande hur du vågar gå i mörkret med proppar i öronen, du hör ju inte om någon kommer bakom dig.
Hoppas att bilen inte blev alltför dyr.
Ha de gott

2018-12-09 @ 16:44:44
Postat av: Hasse Wester

Men det är nog ingen större fara att vandra i mörkret på Djurgården, fast jag kommer nog att försöka lägga mina vandringar i dagsljus framöver ändå. Tack, det fixar sig på något sätt med bilen. Ha en fin vecka Britt!

2018-12-09 @ 18:57:20
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0