Site Meter

Monica Zetterlunds park

 30 juli 2016
 
 
 Varför har jag missat den här parken? Jag bygger hela tiden på med nya parker och trädgårdar här på bloggen, söker nya trädgårdsplatser att studera och fotografera. Av en händelse läste jag om den spelande soffan i Monica Zetterlunds park. Visst hade jag hört talas om att Monica som bodde på Birger Jarlsgatan i närheten, fått ett lite grönt rum mitt i stenstaden uppkallat efter sig, men jag trodde inte det var mer än någon liten gräsmatta med ett par träd eller så. Det som lockade mig in till stan, den här duggregniga lördagen i slutet av juli, var den sjungande soffan av teak, som kom på plats 2010. Det jag inte hade räknat med var att perenner, träd och buskar var smakfullt utvalt efter renoveringen av parken 2010.
 
Trädgårdsrummet är omgärdat av en avenbokhäck och bland övriga växter finns bland annat det jag tror är en kärrek, en katsura, en japansk lönn och några magnolior fanns i det lilla trädgårdsrummet. Men det finns flera fina träd i parken. Bland perennerna märks daglijor, funkia, nävor, ormbunkar och jättedaggkåpa. Jag ska försöka få tag i en växtförteckning över trädgården för att få veta exakt vilka arter och sorter som använts. Det här är en fin liten trädgårdshörna i korsningen Surbrunnsgatan/Roslagsgatan och jag vill gärna ta fler bilder här, nästa vår och försommar, till exempel när magnoliorna blommar.
 
 
 
 
Monica dog tragiskt hemma i sin säng 2005 efter att det hade börjat brinna, på grund av sängrökning. Läs mer här.
 
Många i min ålder har väl någon slags relation till Monicas musik och när jag närmade mig den långa teaksoffan så började hon sjunga min favorit ´´Sakta vi gå genom stan´´. Det kändes helt fantastiskt, men samtidigt lite sorgligt. Hade det inte regnat så hade jag satt mig ner en stund på den svängda, 8 meter långa bänken och lyssnat på flera sånger. Det ska tydligen finnas sjutton sånger inspelade i den fina ljudbänken som skapats av konstnären Fredrik Wretman - son till Tore Wretman! 
 
Parken anlades på 1980-talet och kallades då Clas på hörnet efter den gamla 1700-tals krogen. En av byggnaderna från den tiden finns fortfarande kvar här och det drivs en restaurang på platsen. På 1900-talet användes byggnaderna till bostäder, men 1984 var det dags igen att starta restaurang med namnet Värdshuset Clas på hörnet. 
 
 
Parken invigdes på nytt i september 2006 och fick då sitt nuvarande namn. 
 
 
Magnolia stellata 11 maj 2019
 
Dagliljor 30 juli 2016
 
I stället för en död staty, fick vi den här sjungande, levande bänken - underbart! 30 juli 2016
 
30 juli 2016
 
30 juli 2016
 
30 juli 2016
 
30 juli 2016
 
30 juli 2016
 
30 juli 2016
 
Värdshuset Clas på hörnet. 30 juli 2016
 
11 maj 2019
 
 

Kommentarer
Postat av: FrökenTV, bloggen om tv och film

himla fint :D

2016-07-31 @ 13:52:51
URL: http://efji.blogg.se/
Postat av: Meta

Där har jag faktiskt gått en solig fin dag för nåt år sedan då vi bodde på hotell inte långt därifrån. Det var en lite fin park tyckte jag då. Antar att den inte ser riktigt lika ut varje år.
Ha det gott mitt i veckan
Kram Meta

2016-08-03 @ 20:14:41
URL: http://blommorochsantmedkoloni.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0