Site Meter

Semester hemma i Stockholm - lördag

 Persikor i en trädgård på Långholmen
 
Det är skördetider i trädgårdarna och det doftar mognad av bär och frukt. Den sensommarvärme som vi haft i veckan är på väg bort och ett regnväder är tydligen på väg in i morgon, men man vet ju aldrig med alla dessa prognoser. Min semestervecka i Stockholm går mot sitt slut och det känns vemodigt, snart stundar tidiga morgnar och plikter igen. Den här lördagsmorgonen vaknade jag samtidigt som solen gick upp ute vid Blockhusudden igen, men vinden rev och slet i träden och vattnet var inte så där magiskt stilla som det brukar vara. Jag somnade om.
 
Lexus och jag gick en morgonvandring runt Parkudden och kryssade mellan allt som riggats för Tough Viking. Vi packade sedan bilen för en dag i stan och fick en bra parkeringsplats på Slipgatan där jag brukar stå när jag ska till Långholmen. Det var Långholmens dag  med båtparader, loppis och visning av Stora Henriksviks malmträdgård. Efter en god lunch där på Stora Hen, gick vi tillbaka till Långholmsbron för att se de gamla träbåtarna som sakta gled fram på kanalen och som presenterades av en kunnig man med högtalare. Jag hade kanske väntat mig lite fler båtar och att de skulle komma tätare, men njöt ändå av de vackra blänkande träbåtarna. Kronan på verket var den mycket vackra motoryachten M/Y Loris från 1913, som beställdes och ägdes av Ivar Kreuger fram till hans död 1932. Jag är verkligen barnsligt förtjust i dessa gamla träbåtar och idag öppnade båtklubbarna i Pålsundet upp sina grindar för allmänheten, vilket gjorde att jag kom närmare alla dessa skönheter.
 
Vi gick ett varv till bland loppisar och försäljning av frukt, bär, sylter och marmelader av olika slag. Bland annat hade trädgårdsmästare Christina gjort marmelad av mullbären som växer på det träd som höll på att dö i trädgården vid Stora Henriksvik för några år sedan, men som fått ny livskraft och i år gett en hel del mullbär. Vi lyssnade en stund på Christina som bland annat berättade om tobaksodlingar som förr i tiden fanns i Stockholm.
 
På eftermiddagen hämtade jag min dotter och vi tog hand om Lexus i tre timmar. Vi köpte med oss matiga mackor och åkte till Stora Skuggan. Både vi och underbara Lexus hade en fin stund, vi är ju hans största fans, utanför hans familj. 
 
Söndagen kommer att bli en vilodag, jag har ju gjort en hel del där här veckan och tänkte då läsa ut min semesterbok!
 
Sammetshortensia inne i en trädgård på Långholmen...
 
 ...och en vacker dahlia!
 
Mina fina vandrarvänner i livet!
 
 Lexus bland Björnbär!
 
 Ivar Kereugers motoryach Loris från 1913.
 
Blomvass längs kanalens stränder på Långholmen
 
Trädgårdsmästaren Christina i Stora Henriksvik, hade visning av den vackra trädgården.
 
 Mycket vackra perennplanteringar vid Stora Skuggan
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0