Site Meter

15:e besöket på Gotland!

 
En vecka på Gotland i mitten av augusti är verkligen läkande för en stressad stockholmare! Det här var 15:e gången som jag besökte Gotland och 8:de gången som jag bodde i den medeltida gränden vid det gamla apotekshuset. Första gången jag satte min fot på Gotland var 1967, då min familj hyrde övervåningen i ett gammalt hus i Björkhaga, några mil söder om Visby. På andra sidan vägen gick en stig ner till havet. Det var långt innan Pigge Werkelin smällt upp Björkhaga strandby precis där stigen gick.
 
Den här gången uppmärksammade jag tystnaden som råder både i Visby och på hela ön. Inga stora trafikleder eller fabriker som bullrar. Ingen tät störande flygtrafik. Det är tyst helt enkelt. Visst rullar den en och annan bil i gränderna innanför murarna, men det stör inte så farligt.
 
Visby får mig alltid att bli lugn och må gott. Gränderna, trädgårdarna, ruinerna och havet skapar en alldeles speciell atmosfär. Nu är det lördagsmorgon hemma i Stockholm och det fräser och brusar från Tranebergsbron och snart börjar flygplanen till och från Bromma stryka mitt hustak. Visst, jag älskar Stockholm och kommer alltid att göra det, men jag saknar redan de stilla morgonvandringarna i Visby. Jag tröstar mig att jag vet att jag snart och alltid återvänder till den vackra ön i Östersjön!
 
På parkeringen utanför Fiskarporten parkerar jag alltid min bil då jag bor i Lybska gränd. Invid porten ligger Kruttornet som är ringmurens äldsta byggnad som genom åren fungerat som försvarsverk, fängelse och krutförråd. Kruttornet uppfördes omkring 1160 och enligt en guide som jag gick förbi skulle det vara ett av Skandinaviens äldsta bevarade byggnad.  
 
Vissa hus förälskar man sig extra mycket i...
 
Det gamla apotekshuset som byggdes på 1200-talet användes från början som packhus och bostad och under 1800-talet låg här ett apotek. Den här fantastiskt vackra byggnaden är mitt riktmärke när jag ska ´´hem´´ till Lybska gränd!
 
 Utsikt från parkeringsautomaten vid havet!
 
I Visby trivs Buddlejan!
 
Plötsligt händer det! Ljuset leker i gränderna!
 
 Dessa solnedgångar i Visby! 
 
Utanför Katthammarsvik hittade jag en Gulfmack!
 
Krusmyntagården.
 
Jag hade svårt att hålla ögonen på vägen när vi åkte söderut mot Hoburgen eftersom vägarna kantades av stråk av blomsterängar där cikorian var den lysande stjärnan! Tack Gotland, för att ni låter vägrenarna blomma! Fjärilar och mängder av andra insekter är nog minst lika glada som jag!
 
Vid Hoburgen tyckte vi att Hoburgsgubben var starkt överskattad. Vi hittade däremot denna spännande skapelse som givetvis fick namnet Ho-Börje!
 
Rött vid Hoburgen
 
Plötsligt såg vi från Hoburgens höjder, ett lysande vallmofält bort mot havet.
 
En natur/trädgårdsman blir så klart lycklig av detta skådespel!
 
Ljuvliga cikoria, vars rötter man gjorde kaffesurrogat av under andra världskriget!
 
Mysiga Själsö bageri och det frestar att skriva att det är gott för själen att sitta med kaffe och nybakat bröd och blicka ut över fiskebyn och havet!
 
Tänker på Robban Broberg och hans Båtlåt! RIP!
 
Lyckan blev total när jag upptäckte att Muramaris byggnad åter byggs upp efter branden i januari 2013. Mer om Muramaris här!
 
Vid Västerhejde kyrka fanns enligt en bild från 2009 ett fantastiskt vallmofält, som tyvärr inte fanns kvar idag!
 
Sola är inget jag brukar ´´sysselsätta´´ mig med nu för tiden, men det blev i varje fall en stunds kroppsbränna vid underbara Ljugarn! Häpp!
 
Vi hade några fina dagar på Gotland min dotter och jag. Nu har jag en vecka kvar av den här semestern innan jag ska försöka förbereda mig på ännu en höst och vinter! Hm!
 
Visst kommer det ett blogginlägg från botaniska trädgården också!
 

Kommentarer
Postat av: Per

Oj,oj, Hasse, vilka bilder! Bestämde nu att min nästa resa blir till Gotland.

2015-08-15 @ 09:52:47
URL: http://whatgoodami.blogspot.se/
Postat av: Hasse Wester

Ja du (ni) och din kamera skulle gilla den här ön och den magiska medeltidsstaden. Men åk inte dit i juli!

2015-08-15 @ 09:59:31
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Eva

Hej,
Du borde lägga upp bilder på "Gotland i bilder" på fb. Där finns fantastiska foton av ön av både proffs och amatörer.
Själv gotlansboende stockholmare sedan -97. Verkar som jag blir kvar här i lugnet nära havet.

2015-08-15 @ 14:42:55
Postat av: manfred tilge

Nästen sôm dä känns fysist te å bli masserrad på själen...
Så vackert alltsammens!
Får att bli e res dit ngn gang...

. ❤ ❤ ❤

🌞 🌞

😊

.

2015-08-15 @ 16:14:52
Postat av: Hasse Wester

Förstår att du vill bli kvar Eva!

2015-08-15 @ 16:26:49
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Hasse Wester

Det tycker jag att du ska göra Manfred!

2015-08-15 @ 16:27:15
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Mira

Tack för dina fina bilder, Hasse!

2015-08-24 @ 10:31:39
URL: http://mirasmirakel.blogspot.com
Postat av: Hasse Wester

Tack för att du gillar Mira!

2015-08-24 @ 20:16:59
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0