Site Meter

Prunus sargentii i Engsholms slottspark

 
 
Det här Prunus sargentii i buskform planterade jag i Engsholms slottspark i maj 2001 och det tog tio år innan den började blomma så som jag hade tänkt mig. I år blommar den rikligare än någonsin. Jag har hört på vissa håll att bergskörsbär skulle vara ett simpelt träd med låg status, men det lyssnar jag inte på. För mig är det här det vackraste prydnadskörsbäret.
 
Blommorna är enkla och slår ut tillsammans med de bronsfärgade bladen. Trädet är vackert och passar utmärkt som gatuträd i städer, men jag tycker allra bäst om buskformen som blir lite vildare, lite vackrare och lite mer passande i vår slottspark. Prunus sargentii har även ett stort skönhetsvärde på hösten då bladen blir vackert röda. Läs mer här!
 
 
 
Vad gör man inte för konsten...
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0