Site Meter

91:a vårsalongen på Liljevalchs

Tjugo i fyra av Maja Qvarnström och Erik Lagerwall. De här rummen gillade jag!

H.K.H. Kronprinsessan Victoria av Anna Kalinitchenko Jalpachik. Vickan måste vara oerhört stolt över den här målningen. Här finns inte ett enda drag av Peter Magnusson utan endast ett vackert ansikte med ett skönt och lugnt uttryck.

En dag på jobbet av Caroline af Ugglas. Snyggt!

I Strömsalen II Nationalmuseum av Johan Patricny.

Barnet av Eva Wilms.

Samhällsproblem av Ruben Wätte.

Förbannade vinter! av Torbjörn Hellberg. Den här skulle jag ha kunnat gjort. Eller jag skulle i varje fall ha kunnat döpt den.

Niklas Elmehed har gjort denna kungatavla. En liten flicka bredvid mig sa till sin mamma - Titta brevbäraren har blivit en ängel!


En vacker vårbukett mötte oss när vi besökte årets vårsalong.


En annan bukett hade Johan Ray Pedersen skapat och jag har ingen aning vad människan menar den buketten?
Det mest intressanta med det här verket var hur besökarna reagerade inför tavlan.

Min syster och jag har börjat en vinter/vår-tradition att alltid se Liljevalchs vårsalong tillsammans. Det blev lunch på Lilla Hasselbacken efteråt, innan jag gav upp på grund att jag inte är frisk ännu.

Vårsalongen 2011
Vårsalongen 2010
Vårsalongen 2008
Vårsalongen 2007


Kommentarer
Postat av: billan

Wow...dom två översta är ju helt underbara. Jag har tittat på dina bilder nu flera gånger och det är Barnet jag fastnar vid och som fängslar mig mest....

Hoppas du är frisk och kry nu!

2012-01-31 @ 21:38:58
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com/
Postat av: syster

Det är alltid lika kul och trevligt att gå på vårsalongen! Som en öppning till våren.

En fin tradition som vi får behålla bror!

2012-01-31 @ 22:50:24
Postat av: The Intercontinental Gardener

Gillar de första bilderna, riktigt härliga Findus och Pettsson miljöer. Angående Vickan, vem är Peter Magnusson, jag är inte riktigt med där? Och brevbäraren, bara småbarn kan vara så härliga. Stackars brevbärare, det är väl mycket nu...

2012-01-31 @ 23:16:08
URL: http://www.intercontinentalgardener.com/
Postat av: Ramona K

Vad jag gillar ditt urval! Humoristiska målningar och vackra. Störst intryck gjorde Förbannade vinter. Gillar själva målningen men titeln gör den ännu bättre. Den skulle jag gärna ha på väggen. Skulle få mig att le även under den mörka årstiden.

2012-02-01 @ 07:29:47
Postat av: betraktare

Buketten på Johan Ray Pedersens tavla är nästintill samma bukett som Silvias väninna tillika släkting Jill Bernadotte af Wisborg fotogrfaerades med under sin tid som p-stjärna på 70 talet, den buketten väckte uppmärksamhet, liksom Peter Dahls berömda tavla på Sibylla, idag är allt mer oskyldigt och icke provocerande!

Gillade den på Victoria, med historiska anslag och riktigt härlig bukett med vårblommor på disken!

2012-02-01 @ 09:53:01
Postat av: Boije

Föll direkt när de där samhälls"kritiska" västarna glimtade till på tv! ;) haha

Ugglas smådjärva målning är också härlig.

2012-02-01 @ 13:27:56
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com/
Postat av: Monika M

Nu längtar jag till att se utställningen efter denna förtitt hos dig! Jag gick också med min syster förra året och efteråt åt vi på lilla Hasselbacken:). Brukar oftast äta på Blå Porten men kön var för lång förra året.

2012-02-01 @ 15:58:27
Postat av: Eivor

Det var roligt tt se bilderna fån utställningen.

Jättefina foton. De 2 första trodde jag först var fotografier,

Vacker tavla med Victoria och tavlan med barnet tycker jag mycket om.

Den sista kunde ju kvitta förstås :)



Eivor

2012-02-01 @ 16:05:42
URL: http://vstanvind.blogspot.com/
Postat av: Eivor

att och från skall det vara.

Tangentbordet hänger sig ibland tyvärr.



Eivor igen

2012-02-01 @ 16:07:42
Postat av: thord wiman

Tittade det milda ansiktet i ögonen en stund, något var bekant - men det är ju "Vickan". Fattar inte hur det är möjligt måla så vackra och kloka ögon.



Där är en trollslända också.

Just saying ...



God bedring!



(Fast tavlan: Underbara Vinter! är ju vackrast förstås. Hej!)

2012-02-01 @ 16:21:04
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

billan: Ja visst är rummen fina!



Visst syster, jag längtar redan till nästa år!



The Intercontinental Gardener: Peter Magnusson driver ganska kraftigt med Vickan, se här http://www.youtube.com/watch?v=FuMBrZY2vhc



Ramona K: Jag gillade också Förbannade vinter!



betraktare: Tack för informationen!



Boije: Jag skrattade också gott åt växtarna.



Monika M: Jag tycker att det alltid är för stökigt på Blå Porten. Lilla Hasselbacken är en lugnare plats.



Eivor: De två första är två uppbyggda rum inne i utställningslokalen.



thord wiman: Ja Vickans ögon var otäckt levande...och sländan är fin också ja!

2012-02-01 @ 17:43:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0