Site Meter

Överslottsträdgårdsmästaren

Efter Reinfeldts önskan eller order om att vi ska jobba tills vi blir 75 år så räknade jag ut att jag har 17 år kvar att jobba innan jag får vila några år innan det är dags att lämna livet på jorden. Det betyder alltså att när jag lägger sekatören på hyllan år 2028 - ska jag ha jobbat i 60 år.

Eftersom jag har trasiga knän och känner att jag orkar mindre för varje år, när det gäller de fyskiskt tunga jobben, så har jag nu en tuff tid framför mig.

Men då kom ju min chef på idén att jag kunde bli överslottsträdgårdsmästare i slottsparken och ha en underslottsträdgårdsmästare som gör de tyngsta jobben. Perfekt!

Men jag får helt enkelt lämna mina planer på att resa runt i Europa och fotografera trädgårdar efter det att jag fyllt 65.







Kommentarer
Postat av: Karen Olessen

Åh - Hasse, du bliver en "good-looking" olding!!

Du vil nyde at spankulere rundt som överslottsträdgårdsmästar og holde øje med alt levende i slotsparken - mennesker som dyr og planter!

Og så har du fundet Paul Robeson frem til at fortolke hårdt arbejde. Fint, fint.

Håber sandelig, du klarer årene fremover..........!!

Bedste hilsner

Karen

2012-02-08 @ 10:27:10
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Tack Karen...det blir nog bra allt det där! Det gäller att vara effektiv så länge som möjligt i livet så att Fredrik blir nöjd!

2012-02-08 @ 10:32:50
Postat av: Kai

Generöst av din chef att vilja anställa en person till för samma jobb som du nu utför ensam. Troligen inte särskilt vanligt...

Ja, enligt vad jag läste idag anser expertisen (= folk som kan detdär med matematik lite bättre än herr Reinfelt) att det skulle räcka med en höjning av pensionsåldern på 2-3 år, alternativt att man får ut ungdomarna i arbete ett par år tidigare (om det nu finns något arbete åt dom).

2012-02-08 @ 10:38:27
URL: http://www.trädgårdsdrömmar.nu
Postat av: Mariana

Man blir mörkrädd...kände som du!själv undrar man hur man ska kunna jobba till 65 med alla krämpor man har.

En frivillig höjning av P åldern helt ok, vi har haft flera 'pensionärer' som jobbat extra hos oss.

Hade man ett roligt och intressant jobb kanske man skulle vilja fortsätta om man orkade.

2012-02-08 @ 12:31:42
URL: http://tradgardsdesign.plogspot.com
Postat av: Boije

Finns bara ett ord för det: Ett Idiotförslag!!

Ska inte skriva mer för jag blir så förbannad!

En "del" borde ruska ordentligt på huvudet för att kanske vakna till och se världen okring dem som den verkligen är.

Ahh...



Snygg bild! ;)

2012-02-08 @ 12:39:40
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com/
Postat av: Monika M

Jag tror att du kommer kunna leva din dröm efter att du fyllt 65 år. Är ganska säker på att vi i stället kommer att få en mer flexibel pensionsdag så att de som behöver och vill kan gå vid 65 år och de som vill kan jobba vidare. Alltför många har precis som du känningar i kroppen av ett slitsamt arbetsliv och skulle inte orka jobba vidare. Men för den skull kan vi väl rösta på Löfven;)!

2012-02-08 @ 17:31:47
Postat av: Eivor

Måste väl vara bättre med pigga och friska pensionärer vid 65 som kan shoppa loss och resa m.m.

Kan föreställa mig många långtidssjukskrivna med det förslaget.

Bättre att sitta under eken och pyssla med blommorna :)

Reinfelddt måste fått en blackout eller någo?? Jag kanske ändå inte är förvånad...

Hälsn. Eivor

2012-02-08 @ 17:53:25
Postat av: Lee trädgårdsmästare 2012

Hej hej. Bara att säga till när jag ska börja så kommer jag till dig=)

Jag hade inte haft något emot att jobba på "ditt" slott.

Tack för en trevlig blogg.

2012-02-08 @ 17:56:57
Postat av: Annika Nilsson Tenghall

Klart man ska få ha ledigt ett tag innan man lämnar jordelivet, oavsett hur kul jobb man har... Eller åtminstone få göra valet själv.



Riddarsporrarna är supersnygga tycker jag :-) Skönt att höra att ett proffs som du också blir förvirrad av namngivningen :-)



Och granhäckar... får erkänna att vi har en granhäck som hann växa till sig rejält innan mitt trädgårdsintresse tog fart och jag förstod vikten av beskärning. Delar av den är iallafall ganska fin och den är såå bra som vind- och snöskydd!



Ha det gott!

Annika

2012-02-09 @ 12:11:37
URL: http://thegardenprincessdiary.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0