Site Meter

Bland drakar och nävor på Östermalm

 
 
11 september 2011
 
 
Den här dagen följde jag vandring nr. 4 i boken ´´Alla dessa stadsvandringar´´. Vandringen heter Praktfulla hus, ambassader och Diplomatstaden. Nu blev det inte så många praktfulla hus som det var tänkt här på bilderna. De föll bort i den sista utrensningen. Jag får helt enkelt göra ett eget inlägg om Diplomatstaden senare.

Skillnaden mellan min Södermalmsvandring dagen innan och Östermalmsvandringen idag var påtaglig och även om man inte delar in samhällsklasser på samma sätt idag som man gjorde förr, så märks det tydligt att Östermalms byggnader andas både rikedom och makt.
Arkitekturen är ganska sträng och tung på vissa håll, men oavsett vilka som bor här eller åt vem man byggt dessa palatsliknande fastigheter, så finns det mängder av vackra fasader att njuta av på Östermalm.
Södermalms fastigheter har oftast en helt annan arkitektur, mer charm och värme. De gamla söderkåkarna på Mariaberget, Åsöberget och i Vita bergen påminner om småstadsidyller. Men på Södermalm finns även riktigt fula kvarter på sina håll. 

Vandring nr. 4 börjar vid Tekniska Högskolan och jag tog tunnelbanan dit den här ganska tidiga söndagsmorgonen. Min kaffeburk var tom hemma så jag köpte kaffe på Pressbyrån och fick balansera med både kaffe, kanelbulle och kamera den första delen av vandringen.
Jag märkte att jag aldrig tidigare varit i Lärkstaden som ligger mellan Engelbrektskyrkan och Valhallavägen och här bor det inga trädgårdsmästare kan jag säga. De flesta byggnaderna har fasader av mörkt tegel och är byggda på 1910-talet i nationalromantisk stil. Med kameran i ena handen och boken i den andra fortsatte jag in i de fina kvarteren...

 
 
Karlavägen är en lång esplanad som går från Birger Jarlsgatan till Oxenstiernsgatan. Många vackra byggnader finns efter gatan och i ett numer rivet hus på nr. 80 bodde August Strindberg i sitt äktenskap med Harriet Bosse.

Här i Engelbrektskyrkan gifte sig min mormor och morfar den 29 december 1922. Då var kyrkan bara åtta år gammal och min mamma föddes tre år efter bröllopet. Det är bokarabinda som klär in muren.

Att hitta nävor i dessa fina kvarter värmde en slottsträdgårdsmästares hjärta.

I Humlegården sitter Carl Wilhelm Scheele, kemisten som bl.a. upptäckte grundämnen som syre, kväve, fluor och klor och som 1775 blev invald i Vetenskapsakademin.

Utefter Karlavägen ligger många vackra fastigheter och vid Östra real ligger populära Tössebageriet.

Fontänen vid Karlaplan var avstängd den här dagen. Här mötte jag upp min dotter som bor i närheten och vi vandrade tillsammans resten av vandring 4.

Tysta gatan är en idyllisk gata en bit från Fältöversten.

Garnisonen är en administrationsbyggnad med en 350 meter lång fasad mot Karlavägen. Byggnandsår 1971.

Här vid Dramatiska institutet och Filmhuset är det skrämmande stelt och kallt.

Sjöfartsmuseet.

Hägrarna brydde sig inte om att det var ett ambassadtak de landat på.



Varning för saxsolot i den här annars underbara låten...

Kommentarer
Postat av: Mariana

Ytterligare en fin vandring!

Hasse undrar om du möjligtvis vet var det är för blå blomma i framkanten på sista bilden, skulle passa bra i min blåa rabatt.

2011-09-13 @ 19:27:47
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Det är daggsalvia Mariana...en ettåring.

2011-09-13 @ 19:30:46
Postat av: Per

Många fina bilder Hasse, första bilden på pojken med draken är helt underbar!

2011-09-13 @ 23:52:03
URL: http://whatgoodami.blogspot.com/
Postat av: Janicke

Ah, du ger mig nya ögon i mina hemtrakter!

2011-09-14 @ 10:17:56
Postat av: Anonym

Tack för att du delar med dig av alla fina bilder!

2011-09-15 @ 21:50:49
Postat av: Christel

Du är en sann eldsjäl och inspirationskälla. Älskar din blogg och alla fina bilder.Ta en titt på vad som händer på Beckholmen, Djurgården.

2011-09-16 @ 14:30:45
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Per: Ja det är inte så ofta man ser drakar nu för tiden.



Janicke: Fina hemtrakter!



Christel: Jag ska snart ut dit igen för att se hur långt de hunnit!

2011-09-17 @ 10:10:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0