Site Meter

Skärholmens perennpark i november

Jag njuter av den här varma hösten och vore det inte för mitt värkande knä så skulle allt vara i det närmaste perfekt.
Idag tog jag mig ut till Skärholmen för att se hur den nya perennparken skulle se ut i november och jag kunde konstatera att den var vacker även nu. De här perennerna kommer att ha ett skönhetsvärde under hela året och mitt nästa besök blir när frosten lagt sig över parken.

Jag fortsatte till Norrmälarstand för att se om pilarna var planterade men de hade ännu inte kommit på plats och jag fortsatte bort till Radioeken för att kolla läget. Där skyddar man och vaktar den gamla eken och jag som trodde att stockholmare slutat bry sig om vad som händer i stan. Det var skönt att se hur man engagerar sig och värnar om ett träd som växt i många hundra år och som kan sågas ner på några timmar. Mer om eken i ett inlägg framöver.

Aconitum carmachaelli - Oktoberstormhatt

Astrantia ´Roma´ - Stjärnflocka



Kommentarer
Postat av: Anna Vattenkanna

Helt fenomenalt vacker! Tänk - det är november och planteringarna har så mycket att ge ännu. ja den där Piet han kan då få till det...



Ha det bra, Anna Vattenkanna

Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Visst är det fint Anna? Ha det bra du också!

2011-11-07 @ 07:51:01
Postat av: Leena

Underbara bilder! Tyvär har jag inte "hunnit" till parken själv ännu, men det ska bli av! Uppskattar verkligen när allmänna platser får sånt här upplyft. Bott tidigare i ett hyreshusområde där parkerna/allmänningar sköttes med varierande kunskap. Ett perfekt lönnträd skulle sågas av för att det råkade stå i vägen för nyplanerade gångvägsbelysningen; körsbärsträden skulle bort på innegården, där de prunkade vita blommåln på våren men på hösten orsakade "olägenhet" när bären fastnade i skorna och smutsade ner trapphusen. Ja, ibland kan man undra vilka är det som jobbar på de här "markföretagen". I för sig ser jag nu trenden att asfaltera bort sina grusgångar och gräsmattor här på villaområdet också....

2011-11-09 @ 09:38:53
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Leena: Ja ibland blir man rädd för människors syn på sin tillvaro. Har man problem med att körsbär fastnar i skorna och smutsar ner trapphus...då har man helt andra problem också som är mycket allvarligare.

2011-11-09 @ 10:23:46
Postat av: Lars Forslin

Härligt med sådana skönhetsvärden även på senhösten! Woodlandpartierna med 'Jack Frost' blir till och med ännu bättre med höstlöven. Och astrarna som aldrig slutar blomma... Otoberstormhatten inte dum heller.

2014-08-28 @ 11:12:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0