Site Meter

Moutan Botanical Centre - Italien



Tid: 25 april 2007
Väder: Sol och 25 grader
Läge: Knappt en mil från Bagnaia...ca. 10 mil norr om Rom
Känsla: Förvånad och hänförd av mängden trädpioner.
Skötsel: Det här är ju ingen visningsträdgård utan en plantskola först och främst för trädpioner.....så jag tänkte inte på någon skötsel här.
Växter: Trädpioner!! Men även blåregn och rosor vid pergolor. 
Historia: Plantskolan och trädgården är från 1993.
Café: Ja. Det finns även en plantbutik.
Hemsida: Moutan Botanical Centre

Jag nöjer mig med att visa bilder från denna fantastiska plantskola/trädgård där hela trädgården är på 15 hektar och det växer trädpioner nästan överallt. Det är en underbar syn att se ut över ett fält av de stora vackra blommorna. Vi fick en snabb guidning runt men man var så hänförd av alla vackra pioner att man hade svårt att koncentrera sig på vår italienska guide.

Detta ska tydligen vara världens största trädgård för pioner utanför Asien och det var mycket vackert och intressant och här handlade några av oss pioner. Jag fick med mig en fin katalog med vackra bilder och med namn på trädpioner.


Kommentarer
Postat av: Från min blogg Trädgårdsspanaren

Postat av: Azola

Ohhh...oww.. hade jag varit medpå resan hade ni fått släpa mig till bussen hem! Alla dessa Pioner! Är stor ros och pion älskare och detta är väl pion-himmelen...eller?

2007-04-30 @ 15:44:24



Postat av: Åsa

Vilka underbara bilder.. och vilket blåregn!! vilka trädpioner...!!!=) Tack för att du tog mig med... via bild!/Åsa

2007-05-13 @ 18:36:41

URL: http://asas.tradgardsblogg.se/

2011-01-31 @ 17:03:39
Postat av: HA

Hej! Jag håller på och skriver ett inlägg med en liten anknytning till Centro Botanico Moutan, som jag också besökte förra våren, och eftersom jag inte skriver så mycket tänkte jag länka till dig för mer info. Jag märkte att din länk till centret inte fungerar, de har kanske gjort uppdateringar, så här borde den vara nu:

http://www.centrobotanicomoutan.it/cbm/index.asp?lang=EN



Din blogg är annars fantastisk!

2011-02-06 @ 17:18:10
URL: http://www.cameragardening.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Tack så mycket HA...nu har jag uppdaterat länken. Ha det gott!

2011-02-06 @ 17:45:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0