Site Meter

Apotekarens trädgård i Simrishamn

 

Läge:
Stortorget i Simrishamn
Trädgårdsarkitekt: Peter Englander
Växter: Buxbonplanteringar med broksalvia, daggsalvia, leverbalsam, liljor, krasse. Vid väggarna buskrosor, tamarisk, några fruktträd. En silverpil, några palmer, urnor med agave, hibiskus, mm. Undrar om Englander har någon växtförteckning över trädgårdens växter?
Historia:
Köpmannen Gustaf W. Johansson köpte fastigheten 1929 där tidigare järnhandlare August Andersson bott. Redan då var trädgården vacker med blåregn och buxbomparterrer. Trädgården föll i glömska och växte igen av sly och ogräs. År 2000 började Peter Englander renovera trädgården som återskapades så likt som möjligt som det en gång sett ut. Idag (2015 är det Peter Englander och Henrik och Frida Holmsten som driver trädgården.
Café: Ja, ett Medelhavscafé. Detta är även en växtbutik. Här finns även bed&breakfast med 9 rum. FÖR BOKNING AV RUM  [email protected] 0414-16160
Hemsida: Apotekarens trädgård


Jag besöker alltid Apotekarens trädgård vid mina besök på Österlen, trädgården som jag blev förälskad i vid första ögonkastet. För att komma in i den vackra Medelhavsträdgården som är en gård omsluten av hus åt alla håll, passerar man växtbutiken. Apotekarens trädgård är en trädgårdsdröm och en riktig oas för oss trädgårdsnördar och säkert för alla andra också..

Här inne finns cafébord och stolar för att kunderna/gästerna ska kunna fika och sitta en stund för att beskåda det vackra. Man varierar växtligheten för varje år i planteringarna som är omgärdade av låga buxbomshäckar. 

Efter väggarna på den lilla gården växer buskrosor och på flera platser små fruktträd och en silverpil som dominerar. Inne bland den djungellika grönskan hittar man även några palmer. Det bor tydligen folk i huset vid ena gaveln av parken och en balkong med enorm blomprakt lyser upp där men även hela hyresgästens tvätt hänger ute på tork - det känns lite som i Italien. Skulle jag bo inne i en stad och ha en innergård så skulle den se ut ungefär så här. Jag kommer alltid att återvända hit.
Bra jobbat Peter Englander som skapat detta!

Peter Englander 2014
Vitt blåregn 2014
 
Augusti 2006






Maj 2009







Augusti 2010




Kommentarer
Postat av: Åsa

Jag var där i somras. Helt underbar känsla o komma dit! man förflyttades verkligen till medelhavet. Jättefina bilder du visar därifrån! / Åsa

2011-01-30 @ 18:53:32
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Åsa: Ja det är en härlig känsla där inne!

2011-01-30 @ 20:40:31
Postat av: Från min blogg Trädgårdsspanaren

Postat av: Lilla B

Åh! Det ser underbart ut. Frodigt och förföriskt! Vem skulle inte vija ha en sån trädgård?!

2006-08-12 @ 17:59:42

URL: http://lillab.blogspot.com/



Postat av: Trädgårdspanaren

Mm, här inne kunde man leva sitt resterande liv...

2006-08-12 @ 18:02:48



Postat av: LillaB

Du skrev om blåregn. Det har jag bara sett en gång tidigare och det i norra Tyskland där en utflyttad moster bor. Det var så sagolikt att jag aldrig glömmer det.

2006-08-12 @ 22:08:33

URL: http://lillab.blogspot.com/



Postat av: Trädgårdspanaren

Det är väldigt speciellt att se blåregn i blom. Vår blomsrbutik nere vid torget heter Blåregn....

Tror dock inte att vi ska prova det här hos oss bland älgar och björnar.

2006-08-12 @ 22:12:54



Postat av: Lilla B

Jag skulle bli glad för ett gullregn.......

2006-08-12 @ 22:44:22

URL: http://lillab.blogspot.com/



Postat av: Ronja

Vad mysigt det ser ut! Jag gillar den där lummiga, men (tror jag) ändå välskötta stilen.

2006-08-13 @ 09:15:30

URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se



Postat av: Trädgårdspanaren

Ronja: Jo det är välskött...det är ju så liten yta så det krävs inte så mycket arbete.

2006-08-13 @ 09:37:04



Postat av: Åsa

Vilka fina bilder ..vi funderar på en resa mot Österlen och när jag sökte på nätet hamnade jag hos dig!!! Apotekarens trädgård..måste vara värd ett besök!!!

2007-02-22 @ 11:23:54

URL: http://asas.tradgardsblogg.se/



Postat av: Ursula

Tack för kommentaren, roligt att du gillade mina fuchsior! Marcus Graham är den enda storblommiga fuchsia jag haft som varit verkligt rikblommig - kan rekommendera den! Blir nyfiken på vad det är för sorter som DU har... Kan du inte blogga om dina fuchsior?

Om du ska till Skåne i sommar så kan jag rekommendera en fuchsiaodlare utanför Kristianstad som har underbara fuchsior, ca 100 sorter, tror jag. Mkt kunnig & erfaren, och mkt trevlig! Har köpt de flesta av mina fuchsior, som sticklingar, av honom.



Tack för tipset om Apotekarens trädgård! Den måste jag se till sommaren!!! Roligt att läsa dina trädgårdsspaningar, och se alla fina spanar-foton! :-)

2008-02-18 @ 17:15:15

URL: http://hemligheter.nu



Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ursula: Egentligen är jag inte en fuchiamänniska även om jag uppskattar dem när jag ser dem hos andra. Nej...jag har endast fem st. stamfuchior av simpel sort, men jag vet platser i parken som fuchior skulle passa, jag får kolla din blogg och lära mig lite. Ska tänka på odlaren i Kristianstad när jag åker neråt i sommar. Tack för tipset!

2008-02-18 @ 19:26:51



Postat av: Bengt Johansson

Det vanliga felet: svårt att hitta fullständig adress och positioner (RT 90) för GPS som är så vanligt nu. Detta borde stå först av allt så att man snabbt kan få in det i satellitnavigatorn.

Felet är irriterande vanligt, man vill ju hitta dit lätt annars får det va.

2009-06-26 @ 12:36:46

2011-01-31 @ 17:07:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0