Site Meter

Ulvsunda slottspark

19 juli 2014
 
 
 
Historia
 
 
Ulvsunda slott byggdes på 1640 åt Gustav II Adolfs fältmarskalk Lennart Torstensson från 30-åriga kriget. Slottet byggdes i tysk-holländsk renässansstil. I början av 1800-talet fick slottet sitt nuvarande utseende. Slottet hade många olika ägare fram till 1905 då dåvarande landstinget köpte fastigheten som då blev hem för ´´sinnesslöa, alkoholskadade och andra kringstrykande varelser´´ .
 
1976 renoverades slottet och blev utbildningscenter för landstinget. 1999 såldes slottet till privatpersoner och renoverades så att 2000-talet möter 1600-talet i stil. 2003 köps slottet av Svensk inredning AB och används till konferenser. Då slottet byggdes tillhörde Riksby, Traneberg, Johannelund, Alviken mm godset.

______________________________________________________________________________________
 
 
 
Taget från spårvagnsbron i mycket dålig upplösning från mobiltelefonen. 23 juli 2021
 
 6 oktober 2018
 
 5 maj 2020

 
Erik Dahlbergs målning från 1600-talet

Kommentarer
Postat av: Från min blogg Trädgårdsspanaren

ostat av: Lars

Jag bor också i närheten så jag går förbi nästan dagligen. Och visst är det ett småtråkigt ställe, men platsen är ju en oslipad diamant och den skulle säkert kunna bli en västerorts motsvarighet till Rosendal om det fanns vilja och resurser. Det som först skulle behöva åtgärdas vore i så fall att bygga en hög mur mot Ulvsundavägen som är hysteriskt trafikerad morgon och eftermiddag.

Ner mot Ulvsundasjön blir det vackrare och kanalen till Lillsjön är ju en pärla där man kan se mycket änder och svanar, men även simmande bäver om kvällarna. Bävern har sin bostad i en hydda invid den nyanlagda gångvägen mot Johannesfred.

2008-03-01 @ 09:17:46



Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lars: Läget är ju fantastiskt fint mot Ulvsundasjön och som du säger så skulle den här parken kunna bli en pärla i Stockholm. Frågan är vilken verksamhet som skulle bedrivas här för att få ekonomi till det. Jag skulle gärna vilja vara med att utveckla den här parken. Vet inte om du läste mitt inlägg om Bävern i Bromma på min andra blogg?

2008-03-01 @ 12:26:31



Postat av: Lars

Jo, jag råkade se din blogg om bävern nu (men jag vet inte hur det gick till riktigt. Strukturen på den här bloggen ger mig lite gråa hår...). Bra bilder också. Men hade du tagit bilden på den simmande bävern också? Grattis i så fall!

2008-03-06 @ 11:07:03



Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lars: Nej bilden på den simmande bävern tog jag på Naturhistoriska riksmuseet. Hur menar du att strukturen på bloggen ger dig gråa hår??

2008-03-06 @ 14:16:00



Postat av: Lars

Jag menar att navigationen inte är speciellt tydlig. Det är svårt att veta var man är någonstans. Men det är ju inte ditt fel utan de som gör den här bloggprogramvaran. Någon form av smulstig vore nog väldigt bra om de kunde få till.

2008-04-18 @ 15:05:47



Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lars: Tycker du at menyn är svår? Du har väl inte en gammal Explorer så att menyn hamnar längst ner? Jag vet inte vad som kan bli tydligare, senaste inlägg, kategorier, arkiv och länkar finns ju här och man kan även söka i bloggen. Eller hur menar du?

2008-04-18 @ 20:17:50

URL: http://gardener.blogg.se/



Postat av: Lars Forslin

Jag läste i Mitt i Bromma-tidningen idag att förslaget om exploatering av parken ligger kvar och är under behandling. Tråkigt om den skulle exploateras anser jag och alla som försöker åka bil på Ulvsundavägen morgon eller kväll inser att det redan är total trafikinfarkt där och luften är alltså inte särskilt hälsosam att andas därintill.

2009-06-17 @ 14:43:58



Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lars Forslin: Buller från både Ulvsundavägen och från Brommaflyget...varken läge för bostäder eller för ett västra Stockholms Rosendal

2009-06-17 @ 21:41:16

URL: http://gardener.blogg.se/

2011-02-19 @ 16:03:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0