Site Meter

Tyresö slottspark

6 juni 2008
 
 

Sjön låg helt stilla och blank vid ute vid Tyresö slott när jag vid sextiden på morgonen började min vandring i slottsparken den här söndagen i början av juni. Syrener och hästkastanjer hade just blommat klart för i år och nu började den djupare grönskan bädda in parken. Trädkronornas allt djupare grönska hindrade det mesta av solljuset att nå ner till marken i den vackra engelska parken och markfloran var heller inte så iögonfallande som under våren. Det höga vilda gräset började dominera, men vissa blygt blommande örter som trivs i skyddet av trädens kronor syntes här och där. Fågelkonserter ljöd från lundarna kring slottet och den här magiska morgonen bjöd på ett vackert ljus.

 

Gräset var daggvått när jag gick över de stora gräsytorna bort mot skogsvaktarens stuga nedanför slottet och jag kanske borde ha tagit stövlar på mig ändå. Stugan som kallas Åliden byggdes på 1920-talet och på en informationsskylt kan man läsa ´´ Förebilden till detta hus finns att hämta i franska bondbyar där 1700-talets kungligheter roade sig med att leka lantliv´´.

 

Slottet är vackert beläget vid Kalvfjärden och är mot öster skyddat av en vacker engelsk park med stora lindar, lönnar, hästkastanjer, almar, bokar och ekar. Under trädkronornas skugga leder gångarna kors och tvärs och det känns här som att vandra i en vacker gammal sagoskog. Tidigt på våren är marken täckt av vitsippor och annan vårflora och nu i juni var det midsommarblomstren som märkets mest. Senare i juli tar högsommarfloran vid med bl.a. nässelklocka, brudbröd och älgört.

 

7 juli 2012
 
7 juli 2012
 
10 juni 2012
 
10 juni 2012
 
7 juli 2012
 
 10 juni 2012 - Stugan som kallas Åliden byggdes på 1920-talet och på en informationsskylt kan man läsa ´´ Förebilden till detta hus finns att hämta i franska bondbyar där 1700-talets kungligheter roade sig med att leka lantliv´´.
 

Tyresö slottspark består till en stor del av den engelska parken vilket innebär att den är lummig och naturlik, men parken har även stora öppna ytor. I juli månad lägger sig ett ovanligt lugn över parken och att då vandra på de slingrande gångarna under de höga vackra träden är verkligen meditativt. Jag vet nog ingen slottspark som är så vilsam och där jag blir så lugn. Visserligen trivs jag även mycket bra i Engsholms slottspark där jag jobbar, men om den är så vilsam vet jag inte...

 

Vid slottets västra fasad växer höga cypresser som sträcker sig upp mot fasaden och ser ut att vakta byggnaden. Här ligger också slottets restaurang som har en uteservering var ifrån man kan blicka ut över fruktträdgården nedanför och av någon anledning har jag inte varit på plats när alla fruktträden blommar, men man hinner ju inte med allt man vill se under vår och försommar då tiden som bekant går ovanligt fort.

 

Besöker man Tyresö slottspark slutet av juni eller i början av juli så kan man njuta av alla vackra luktpioner som blommar intill slottet mot sjösidan. Den delen av parken är anlagd som en liten renässansträdgård med gångar är i korsform och där planteringarna är fyllda av pioner inramade av lågt klippta buxbomhäckar men även av  lavendel. Härifrån har man också en vacker utsikt över sjön.

Jag gick över bron till Notholmen där caféet ligger och just när man kommit över till ön så kantas stigen av spansk körvel som vid mitt besök i juni blommade vackert. Eftersom caféet inte var öppet klockan sex en söndagsmorgon så tog jag mitt kaffe från termosen ute på bryggan och det är sällan man ser vattnen ligga så stilla som det gjorde den här morgonen och skogen längs sjöstranden speglade sig som en tavla i vattenytan. Den här morgonen fick mig att andas lugnare och tankarna blev klarare.

 

På Notholmen finns förutom caféet, ett vandrarhem och en gästhamn för fritidsbåtar och vid mitt besök fanns även en stor scen uppställd där man nu under juni 2012 kunde se Strindbergs Hemsöborna.

Slottet och parken som ligger 18 km från Stockholm ägs och förvaltas av Nordiska Museet och är en plats där mycket folk brukar samlas under helger och högtider som till exepel vid midsommar. För min egen del så försöker jag komma ut hit flera gånger om året och jag trivs här både tidigt på morgnarna då jag är ensam i slottsparken, men även senare på dagen då man kan fika vid det mysiga caféet ute på Notholmen där det även finns fina badklippor.

 

Det har funnits ett slott här sedan 1620-talet då Gabriel Oxenstierna lät bygga det första slottet. Slottet fick sitt nuvarande utseende vid en ombyggnad i slutet av 1800-talet då man efter gamla bilder i Erik Dahlbergs Suecia Antiqua från 1600-talet bl.a. återskapade de vackra tornen.

Innan man lämnar Tyresö slottspark ska man absolut besöka handelsträdgården där man alltid hittar något som man vill ha. Ska ni köpa växter så rådgör med min gamla kurskompis Arne som har hand om växtavdelningen för utomhusväxter. Han kan det mesta som man behöver veta om växter.

 

Något som gladde mig under vintern 2014-2015 var när jag fick reda på att Antoine Berthelin som tidigare varit trädgårdsmästare på Rosendal, blir ny trädgårdsmästare här i Tyresö slottspark. Han kommer att bli perfekt som slottsträdgårdsmästre här!

 7 maj 2017
 

Fruktträdgården blommar 23 maj 2015

 

 

 

 Bron till Notholmen 23 maj 2015
 
 

Ett besök i parken den 13 oktober 2013

 

 

Hemsida                

 

                     

Äldre bilder
6 maj 2007
 
6 juni 2008
 
15 juli 2006
 
 15 juli 2006
 
 Notholmen 2007
 
Erik Dahlbergs målning från 1600-talet

Kommentarer
Postat av: Från min blogg Trädgårdsspanaren

Postat av: Lilla B

De är verkligen efterlängtade, dina spaningar! Har skrivit det förut och menar verkligen att du ska ta kontakt med ett/flera förlag och presentera idén.

Ditt råd angående mera vattning till min ampel Bacopa var bra. Jag har öst på och den verkar ha behövt det. Skamligt av mig att inte upptäckt det själv... Använde långtidsgödning. Det verkar vara skräp.

2006-07-16 @ 21:10:10

URL: http://lillab.blogspot.com/



Postat av: Trädgårdsspanaren

Du är för vänlig Lilla B....men jag tror nog att jag stannar på den här nivån. Det här är på amatörnivå.....men jag tycker att det är riktigt kul.

2006-07-16 @ 21:16:17



Postat av: LillaB

Säkert att det är roligt. Men det kan utvecklas. Och amatör är du ju inte.

Jag tittar runt rätt mycket på bloggar. Det verkar finnas låt oss kalla det kvalitetsbloggar och andra. Hängivna ämnet och pladderbloggar. Tänk iallafall på saken. Ett förlag kan ju bara säga "nejtack, vi är inte intresserade."

Nu ska jag inte tjata mer!! :-)

2006-07-16 @ 23:36:54

URL: http://lillab.blogspot.com/



Postat av: Ronja

Alltid lika roligt att kika in på dina trädgårdsspaningar! I morgon ska jag vara med på en guidad visning av Enköpings parker. Har strosat runt själv, men tänkte att det kan vara kul att höra vad de har att berätta...

2006-07-18 @ 22:05:03

URL: http://hundramiljoner.blogspot.com



Postat av: Trädgårdsspanaren

Ronja: Enköpings parker är av världsklass....självklart kommer jag att spana där men jag ska vänta tills några veckor till då Drömparkens perenner blommar som bäst....men det är säkert fantastiskt idag också.

Försökte kommentera på din fina blogg men det gick inte...

2006-07-19 @ 05:56:07



Postat av: Ronja

Tack! Du får gärna prova att lämna en kommentar igen. Jag tror att jag fått ordning på inställningarna nu.



När skull du säga är den bästa tiden för en vandring i Drömparken? Den guidning vi ska vara med på idag är den korta varianten, så jag tror inte att jag får mitt 'Enköpingsbehov' tillfredställt... återstår således en ny vandring lite senare i sommar...

2006-07-19 @ 10:59:28

URL: http://hundramiljoner.blogspot.com



Postat av: Trädgårdsspanaren

Jag har varit där i början av augusti då de senare höga perenner blommar men egentligen ska man se en trädgård en gång i månaden för att följa blomningen som växlar hela tiden. Som sagt tror jag att det är riktigt fint nu också. Skulle gärna gått på den där guideningen. Ska kolla om det blir någon mer guidning i augusti.

2006-07-19 @ 11:28:47



Postat av: Tyresö Handelsträdgård

Kul att du rekommenderar parken som ligger varje Tyresöbo varmt om hjärtat. Nordiska museets fantastiska (slotts)trädgårdsmästare Henry sliter verkligen för att hålla parken i ordning utan tillstymmelse av ekonomiska medel. Jag vet att han har spännande än så länge hemliga projekt på gång. Mest sevärt tycker jag aklejaängarna är på försommaren.

2009-01-27 @ 14:56:06

URL: http://www.tyresohandelstradgard.blogspot.com/

2011-02-19 @ 09:56:51
Postat av: xqskvnqiskd

Gec oz, yojopa uzetujup qab ev, iwuseqej iqumequko, laxay u:)

2012-10-16 @ 08:32:41
URL: http://www.aqiseqa.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0