Site Meter

Trädgårdsföreningen i Göteborg


Tid: 9 augusti 2008 och september 2010
Läge: Centralt i Göteborg vid Kungsportsplatsen, Avenyn.
Känsla: Ulf Nordfjells nya rosenträdgård fick mig att må mycket bra.
Skötsel: Perfekt!
Växter: Det är nog rosorna som har huvudrollen här. Men trädgården omfamnas av stora, gamla träd.
Historia: Göteborgs trädgårdsförening grundades 1842. Mer här.
Ägare: Göteborgs kommun
Café: Rosencaféet. Restaurang Trädgår´n. Cafe Grindstugan.
Hemsida: Trädgårdsföreningen
Inträde:
______________________________________________________________________________________

Det är säkert tio år sedan jag besökte Trädgårdsföreningen senast och minns att jag inte blev speciellt imponerad. Nu visste jag att trädgården renoverats inför utställningen Göteborgs lustgårdar och jag hade ganska höga förväntningar.
Tidigt och nästan första besökare den här lördagen i augusti vandrade jag in i trädgården. Första delen från entrén där Trädgår´n ligger ser väl ut som vilken svensk stadspark som helst men när jag kom längre in i trädgården började det hända saker.

Här fanns nu en hel del tillfälliga utställningsträdgårdar som ingår i utställningen Göteborgs lustgårdar och här gällde det att sticka ut och berätta något mer än om en trädgårdstäppa. Det var vågat och ganska kul tycker jag.
Det stora vackra växthuset står som ett stort glastempel mitt i parken och är ett självklart centrum i trädgården dit man dras automatiskt.

Det var nu jag ramlade in i Ulf Nordfjells alldeles nyanlagda rosenträdgård och tappade nästan andan. Jag vet att han kan skapa vackra platser i trädgårdar och sedan planteringen ´´Skymning´´  i Rosendals trädgård hemma  i Stockholm under kulturhuvudstadsåret 1998, har jag följt hans verk. Den här rosenträdgården är så oerhört vacker och är en av de starkaste trädgårdsupplevelser jag haft någonsin faktiskt, men det är svårt att med bilder visa det jag kände. Nu blommade inte de gammaldags rosorna men perennerna blommade som bäst. Färgskalan var blått och vitt med echinacea, stenkyndel, nepeta, perovskia.
Något så smakfullt anlagt har jag sällan sett och jag ville knappt lämna den här delen av trädgården.  Nu tycker jag ju om trädgårdar som är lite naturlika med ängskaratär.
Platsen är väl vald intill växthuset och bodde jag i Göteborg skulle jag gå hit varje dag. Det här är vad jag spontant kände när jag var där.

Det känns som om Ulf Nordfjell inte behöver sticka ut med så mycket märkligheter för att väcka intresse, det blir bra ändå och mitt intresse har han då lyckats fånga!
Det var så bra att jag t.o.m. såg Piet Oudolfs plantering (bilden nedan) en bit därifrån som ´´helt OK´´  och det säger väl en del? Det betyder inte på något sätt att Oudolfs roll som den stora mästaren förändras.

Borta vid den gamla rosenträdgården som anlades i mitten av 1980-talet blir jag mer förvirrad än imponerad. Visst är det effektfullt med alla tusentals polyantha-floribundarosor i blom men jag har svårt att ta in alla dessa färger och det verkar inte som om man vetat riktigt hur man ska placera alla rosor, det blir som ett färgfyrverkeri som man häpnar över, men är det vackert?  Jag vet faktiskt inte vad jag ska säga - någon harmonisk del av trädgården är det i alla fall inte. Det här är dock den mest populära platsen och det fotograferades vilt bland alla besökare. Borta vid nya rosengården var jag ensam.

Den del av trädgården invid rosencaféet var mycket vacker, där gråmalva, stäppsalvia, höstanemoner mm blommande i en harmonisk färgskala. Det kom plötsligt ett kraftigt regn och jag stod inne i en utställningslokal invid caféet och såg ut över trädgården som sköljdes av regnet.

Trädgården har som sagt renoverats inför årets utställning och gångarna har återfått de mjukare former som de tydligen hade förr. Det är både snyggt och spännande att gå på dessa gångar som böljar sig runt hela trädgården.

Växthuset är magnifikt, stort och vackert. I det mindre växthuset intill hade Hannu Sarenström sin utställning.
Det finns säkert mycket mer att säga om den här trädgården så varsågoda att kommentera och säg vad ni tycker.
När jag gick härifrån hade Odla med P1 direktsändning från scenen och det satt kanske femton personer nedanför. Jag tänkte gå fram och fråga hur man får bort mossa från gräsmattan och löss från rosor - men jag sansade mig.
Sammanfattningen blir att Trädgårdsföreningen är en pärla mitt inne i Göteborg och jag förstår att Kal, Ada, Osborn och alla andra här i stan är stolta över trädgården. Jag vill absolut komma hit när den nya rosenträdgårdens rosor blommar.

Piet Oudolfs plantering

Gömmer mig inomhus då störtregnet föll

Under mitt septemberbesök 2010 blommade Ulleternellen i stora fält


Kommentarer
Postat av: Från min blogg Trädgårdsspanaren

Postat av: sericea

Åh så vackert, andlöst vackert. Jag har varit där och tyckte likadant som du, men vad är det med Piet Oudulf? Det var väl inget fel på den planteringen?

Att en dingdoja som Hannu S får ta så mycket plats är förvånnande, varför inte istället ha en utställning med Gröna rum Gunnel som har alla hästar i hagen.

2008-08-14 @ 06:47:53

URL: http://meramest.blogspot.com/



Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

sericea: Nej nej...det är inget fel alls på Piets plantering. Tvärtom, han är en mästare. Menade bara att Ulf Nordfjells rosgård känns så självklar utan att sticka ut för att fånga intresse.

Den här gången tycker jag att Piets plantering är lite plottrig.....men jag tycker långt ifrån illa om den. Skulle inte den nya rosgården funnits här så skulle jag ha stannat länge hos Piet Oudolfs rabatt i stället.

2008-08-14 @ 07:07:08

URL: http://gardener.blogg.se/



Postat av: sericea

Ja, det mesta Piet gör är väldigt vackert osv osv och denna var det inget fel på, vacker o fin o behaglig på alla sätt men den saknade det där "wowet" man får för Ulfs rabatt. tycker jag.

2008-08-14 @ 15:09:35

URL: http://meramest.blogspot.com/



Postat av: Ruben

IMPONERANDE! Alltså din trädgårdsspaning! /Ruben

2008-08-14 @ 19:13:09

URL: http://ruben.tradgardsblogg.se



Postat av: Catarina

Fast Gunnel har ju en utställning i Rextonhuset på Botan, och ska jag vara ärlig så föredrar jag Hannus. Gunnels känns platt och växtvalet är trist (Den gigantiska citrusen har märkliga mycket fula beskärningar). Trots att hon bevisligen har alla hästar i hagen.

2008-08-15 @ 08:58:19

URL: http://temynta.blogsome.com/



Postat av: Lars

Tack för tipset om Nordfjells plantering och bilderna därifrån. Jag ska absolut dit och plåta nästa helg då jag är i Göteborg.

2008-08-15 @ 10:43:43



Postat av: Lars

Jo, det var precis så fint som du lovade i den nyar rosträdgården med de gammeldags rosorna. Och precis som du tycker jag inte att själva rosariet är stt dugg intressant, bara rörigt. En hel del av utställningarna tyckte jag nog var intressanta, särskilt den sjunkna trädgården, ritad av Gert Wingårdh. Vem som ritat planteringen där framgick dock inte.

2008-08-25 @ 14:45:37



Postat av: bim

jag skulle nog vilja påstå att gbg-spaningarna är felkategoriserade, gbg ligger inte i bohuslän.... det blir förvillande när man vill se bohusländska parker och får fram gbg. ok att det är nära men de borde kanske ligga under västragötaland allihopa då... 2008-08-27 @ 12:31:53

URL: http://bimling.blogg.se/



Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Bim: Nu har jag ändrat och jag har även satt mig i skamvrån med en strut på huvudet. Tack för hjälpen Bim.

2008-08-27 @ 16:53:13

URL: http://gardener.blogg.se/



Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lars: Jag gillade också ´´Den sjunkna trädgården´´ fick inga bra bilder från den bara.

2008-08-27 @ 20:34:59

URL: http://gardener.blogg.se/



Postat av: Knyttet

Den sjunkna trädgården är ritad av Nina Thalinson och Gert Wingårdh. Det är Nina som förutom att göra idéarbetet med trädgården också gjort den stora ostindiska mosaiken samt hela planteringen. Går man dit nu så är den helt fantastisk! Växterna har helt ramat in rummmet coh belysningarna tänds på kvällen. Magiskt!!!

2008-09-08 @ 18:49:37



Postat av: Andy

Jag älskade verkligen trädgårdsföreningen i sommras! Hoppas Göteborgs Lustgårdar kommer tillbaka om nåt år!

2009-01-04 @ 23:44:08

URL: http://www.merabrollop.se



Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Andy: Ja det var verkligen något extra. Som tur är finns rosenträdgården kvar.

2009-01-06 @ 10:21:19

URL: http://gardener.blogg.se/



Postat av: Kerstin

Det är tydligt att man kan kombinera Lundellkonserter med att besöka trädgårdar. Det ska bli min melodi i fortsättningen. Jag besökte trädgårdsföreningen för två år sedan... tror jag. Då regnade det så kopiöst så allt var bara ledsamt, och jag var på uruselt humör, jag blir det när det regnar utan uppehåll. Jag får göra ett nytt försök vid solgaranti. Kerstin

2009-01-16 @ 15:24:36



Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Kerstin: Just detta år 2008 anlades den fantastisk vackra rosengården så jag tycker absolut att du ska göra ett nytt försök här. Jag fick en galen regnskur över mig också men den varade inte så länge.

2009-01-18 @ 08:50:40

URL: http://gardener.blogg.se/

2011-02-06 @ 10:23:46
Postat av: Fundera grönt

Fina bilder! Vill bara tipsa om att den inte kostar 100 kronor att gå in där - det var under Göteborgs Lustgårdar det var så pass dyrt. Vet inte vad det kommer kosta i år, så här års är det gratis inträde (fram till mitten av april, tror jag).

2011-02-06 @ 10:36:50
URL: http://funderagront.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Fundera grönt: Aha...tack, då tar jag bort hundralappen.

2011-02-06 @ 10:59:49
Postat av: Fia

Jag älskar att läsa det du skriver om alla besöksträdgårdar, mest för att jag är så himla dålig på att åka runt och kolla trädgårdar själv, nu kan jag läsa på din blogg och kolla ut vilka jag vill besöka till sommaren :-) Underbara bilder och bra skrivit dessutom.

2011-02-06 @ 14:13:53
URL: http://tradgardsalskare.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Vad roligt att du gillar Fia. Det kommer mera!

2011-02-06 @ 14:49:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0