Site Meter

The Secret Garden


Jag läser just nu flera trädgårdsböcker samtidigt. Mitt senaste bokrea-fynd är en helt fantastisk bok som handlar om Enköpings trädgårdar men framför allt om växtkomposition och det är ju verkligen något man har lyckats med där i Sveriges närmaste stad. Den boken blir en skatt i min samling.
Annars trivs jag även mycket bra när jag läser Lotte Möllers ´´Trädgårdens natur´´  där författaren lägger in några nya kommentarer i nyutgåvan eftersom trädgårdsintresset och hela branschen har förändrats mycket sedan första upplagan kom ut 1992.

Äntligen tar någon upp det här med hur våra trädgårdar fungerar som slutna rum. En plats att få vara ifred på. Att gömma sig i. Jag har länge förundrat mig över hur öppna svenska trädgårdar är. I villaområden där husen ligger tätt så skiljs många av tomterna åt med häckar som är knappt en meter höga. Varför ska det vara så öppet mellan tomterna? Måste vi se vad grannarna gör eller?


Jag har haft två trädgårdar och det första jag gjort när jag kommit på plats var att plantera insynsskydd. Syrener, hägg, fläder mm. för att skapa en skyddad plats att vistas på.
Det handlar absolut inte om att jag är folkskygg på något sätt, men jag vill ha en plats att få vara ifred på. Hela vårt samhälle är ju en öppen plats och där man i städerna ständigt har människor omkring sig. För mig är det i varje fall en nödvändighet att få vara ifred efter en dag i all ´´öppenhet´´ och hade jag en trädgård idag så skulle den vara lummig och med höga både tuktade och vilda häckar som omsluter platsen.

Jag har många gånger under mina år inom trädgårdsbranschen ´´öppnat upp´´  trädgårdar eftersom människorna känner sig instängda. Jag har fällt stora uppvuxna syrener som stått som skydd mot vägar och mot granntomter och som en gång planterades av just den anledningen, att vara ett skydd.
Men nu ville man ´´se ut´´.  Självklart är vi alla olika och vi ska utforma våra trädgårdar så att vi  ska trivas. Jag är bara så förundrad att man inte vill ha sin egen lilla secret garden.

Jag tänker på filmer från USA där man ser medelklasshusen som ligger i rad och där trädgårdarna består av en gräsmatta invid parkeringsplatsen, annars är allt öppet.
Nu läste jag i Lottes bok: ´´En engelsk trädgård döljer sig bakom höga häckar och murar och är en tillflykt undan världen. Det man visar upp är den lilla plätten framför huset, the front garden. Resten är oåtkomlig för främmande blickar´´.

Jag fortsätter att läsa: ´´Fördoldhet, överraskningar och omväxling var 1700-talets kriterier på en bra landskapsträdgård. Avslöjar en trädgård alla sina hemligheter för besökaren vid första anblicken är det ett tecken på dålig planering. En riktig engelsk trädgård ska förvilla ögat, stimulera fantasin och tillåta en större frihet än världen utanför´´.
Mm...jag gillar den här boken och jag gillar alltmer engelska trädgårdar.


Kommentarer
Postat av: Eva

Ett grundråd till alla nyblivna trädgårdsägare borde var att som insynsskydd plantera häckar av något slag. De tar några år att växa upp, men oj vad det är vackert med välklippta häckar! Ett praktexempel på en trädgård omgiven av pampiga häckar, och med många vackra trädgårdsrum bestående av klippta häckar i olika höjder, är Prästgårdsevas fantastiska trädgård. Jag som har förmånen att ibland få klappa på häckarna där hoppas bara att den vid något tillfälle kommer att vara öppen för trädgårdsintresserade - trädgården är en riktig pärla!

2011-02-27 @ 10:27:09
URL: http://skogseva.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ja den ser vacker ut på bild och är säkert ännu vackrare i verkligheten.

2011-02-27 @ 10:33:00
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

http://bakomhacken.blogspot.com/

2011-02-27 @ 10:33:45
Postat av: Janicke

Prästgårdsevas trädgård är den jag mest av allt vill besöka. Hoppas det kan bli verklighet en dag. Tills vidare lyckliggör den mig via nätet.

Och Skogseva blir jag minsann också lycklig av.

2011-02-27 @ 12:17:12
Postat av: Anna-Karin, Landet Krokus

Jag kan inte annat än att hålla med! :) Kan inte heller tänka mig att ha en helt "öppen" trädgård. Det första vi gjorde var att plantera en tät syrenhäck som skydd mot närmsta grannen. På andra sidan tomteen har vi ett plank som helt döljer all insyn. Så skönt!

Nu går planerna vidare på att dela in trädgården i olika rum. Lite kul att läsa att det är "god smak"... ;) Tack för boktipset! Jag läser också Lotte Möller just nu men "Tre mästare". Kan verkligen rekommendera den också.

Ha en fin kväll!

2011-02-27 @ 15:51:35
URL: http://www.landetkrokus.se
Postat av: Mariana

En privat trädgård som man känner sig ombonad i passar mej,lummighet på gränsen till igenväxt får det gärna vara.

Mariana

2011-02-27 @ 17:33:44
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Janicke: Jag vill också se den!



Anna-Karin: Aha...den har jag inte. Ska lägga den på minnet. Tack för tipset!



Mariana: Ja ni har ju en skyddad trädgård och även öppet mot ängar...och det är ju inte alls fel.

2011-02-27 @ 17:42:46
Postat av: Fia

Håller med jag med. Älskar den bilden på dom röda stugorna med blommande träd. helt underbart försomrig :-)

2011-02-27 @ 18:46:31
URL: http://tradgardsalskare.blogspot.com/
Postat av: Boije

Ja jag har ju en...eller rättare sagt, jag har gjort en. Och därför fick också min blogg namnet The Secret Garden :)

2011-02-27 @ 19:22:59
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Fia: Det är en vän till mig som äger stället på Öland.http://gardener.blogg.se/2010/june/ett-dromtorp-pa-oland.html



Jag känner väl till din vackra trädgård Boije!

2011-02-28 @ 14:15:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0