Site Meter

Sofiero slottspark

 
Tid: 1 juni 2008
Läge: Strax utanför Helsingborg
Känsla: En galen färgchock i rododendronblomningens tid och det var en blandning av för mycket och beundran.
Skötsel: Mycket bra
Växter: Ja...jag såg bara rododendron.
Historia: Slottet byggdes 1864, mer här.
Ägare: Helsingborgs stad
Café: Sofiero Glasveranda & Café
Hemsida: Sofiero
Öppettider: 2 April - 26 september  (Ordinarie entré) Parken: kl 10-18 Slott och utställningar: kl 11-18
Sofieros Glasveranda och Café: kl 11-17
Sofiero slottsrestarurang: Lunchöppet mån - fre - kl 12.00-13.30,  Kvällsöppet tis - lör från kl 18, Söndag helt stängt.
Aktuellt: 2010 blev Sofiero vald till Europas vackraste park.
______________________________________________________________________________________

Efter en varm och jobbig resa från Norrvikens trädgårdar och Båstad landar jag på parkeringen utanför Sofiero. Om Norrvikens trädgårdar var en lugn och skön plats så var Sofiero precis tvärtom. Många turistbussar stod parkerade och det var fullt av besökande danskar i parken. Redan vid första blicken in i parken förstod jag att det här var något utöver det vanliga, det stod stora grupper av människor och beundrade azalea- och rododendronblomningen framför slottet.

Omedvetet drogs man till denna färgchock, kameror gick varma och det blev kö till de mest färgstarka blommorna. Jag kände mig mest yr och visste inte hur jag skulle ta in allt det där,  visst var det vackert men en aning för mycket på en gång. Men vem kan klaga och gnälla när det blommar så här galet vart man än gick.

Det skulle komma mer än denna blomning framför slottet. När jag vandrade ner i rododendrondalen och gick bland trädlika rododendron blev jag än mer yr och förvirrad av alla färger och samtidigt oerhört imponerad av denna  anläggning.

När jag stod längst ner i dalen vid dammen och såg upp mot slottet så blev det nästan overkligt. Överallt blommade dessa buskar i stora bestånd och i alla färger. Det är svårt att beskriva med ord utan detta måste upplevas för att man ska förstå. Alla ens föreställningar om att rododendron är en tråkig växt blev plötsligt inte lika huggna i sten.

Förutsättningarna för att rododendron ska trivas finns här på alla sätt, en ravin med lagom skugga och med en jordmån med lågt PH-värde. Idag finns 10 000 rododendron i Sofieros park och den första planterades 1907.
Efter att ha fotat kameran varm och med stora ögon gått runt runt ett tag blev den en glass på gräsmattan i skuggan framför slottet innan jag fortsatte mot den öviga trädgården.

I alla små trädgårdsrum nedan väntade rosor och perenner på att slå ut i blom. Allt var mycket fint anlagt och jag önskar att jag skulle kunna få se detta om två eller tre veckor igen för att kunna bedöma den här anläggningen.
  1. Kungens Vinhus.
  2. Köksträdgården.
  3. Sofieros Blomster- och Trädgårdshandel.
  4. Dronning Ingrids duftende have.
  5. Melonhuset.
  6. Lustträdgården.
  7. Brunnsplatsen, anlagd av kung Gustav VI Adolf.
  8. Murrabatten.
  9. Kronprinsessan Margaretas blomstergata.
  10. Jubileumsträdgården ”Margaretas Garden”.
  11. Primulasänkan med skulpturen Bron.
  12. HM Drottning Silvias Blomstersmycke.
  13. Entré, information, butik, toaletter.
  14. Skulpturen ”Carnek” / Nya Rhododendronplanteringen
  15. Kungliga fotbollsplanen, fyra skulpturer ” Accumulation no 5”, ”Boalt”, ”The Öresunds Moonslipper”,” Diapasson”.
  16. Installation i grå granit ”Artistic”.
  17. Sofiero slott – slottsutställning, Sofieros slottsrestaurang, slottscafé, kontor, toaletter
  18. Lejonlabyrinten – en skulptursaga för barn och vuxna
Om man inte är ute efter lugn och ro utan kan tänka sig att vandra bland stora människomassor i rododendrontider så ska man absolut besöka Sofiero och är man älskare av rododendron och starka färger så blir man inte besviken.




Kommentarer
Postat av: Mariana

Det finns verkligen många fina trädgårdar att se på!

Kul att se dina fina bilder och bli påmind.

Mariana

2011-02-06 @ 23:19:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0