Site Meter

Resan går till Mangskog

Jag fortsätter att välja resmål i Sverige på mitt speciella sätt och idag var det dags igen att slumpmässigt välja en plats att besöka nästa sommar.
Den här gången var det vaktis J som skötte kartboken på fikarasten och jag skulle alltså med slutna ögon dyka ner med pennan någonstans i kartboken som han bläddrade fram och tillbaka.

Förra året hamnade pennspetsen på Gonäs i södra Dalarna och det blev snabbt en snackis bland bl.a. mina Facebookvänner och i augusti i år besökte Ingela och jag denna stilla, lilla ort. Se här.
Idag hamnade min pennspets på Mangskog i Värmland. Det blir ju perfekt då det ligger nära Rottneros som jag så länge tänkt besöka. Österut ligger Arvika som inte lär vara någon direkt vacker stad. Min bror ringde därifrån i somras och han visste inte hur fort han skulle komma därifrån. Stämmer det att staden helt enkelt är ful? Ett nytt Flen?

Under årets besök i Gonäs letade vi efter spännande och intressanta platser att besöka och vi hittade en vacker utsiktsplats, Knaggens nedlagda bilmuseum och en förfallen hockeyrink. Det var i stort sett allt, men roligt hade vi.
I Mangskog verkar det finnas något mer att uppleva. Där finns till skillnad mot Gonäs, en livsmedelsaffär (Lundby Livs Ica) och även en bygghandel (Byggvaror i Mangskog AB). Några FB-vänner har uttryckt att platsen är vacker. Dialekten.

I Gonäs fanns ingen kyrka men här finns Mangskogs kyrka som invigdes 1816. Men det mest intressanta med Mangskog är att Gustaf Fröding vistades i prästgården 1880-1881 och där skrev han bl.a. Det var dans bort i vägen.
Jag är oerhört nyfiken på den här platsen och eftersom jag aldrig varit i Värmland så blir det ett helt nytt resmål. Självklart kommer jag att fotografera den här platsen och göra ett blogginlägg om vistelsen där. Om någon vet några platser i närheten som man inte bör missa så hör av er med en kommentar.

Jag kommer antagligen att resa till Mangskog i den vackraste tiden i juni, före Fotbolls-EM då...

Jag kommer med all säkerhet att vara lika lycklig när jag hänger vid Mangskogs skylt...

De va tjo de va hopp de va hej!

Kommentarer
Postat av: Krukis

Hur många dagar har vi på oss, ser redan nu att det är fullt program innan jag ens har hunnit tänka tanken research?! Nattvandring måste ju också klämmas in i programmet ...

2011-12-05 @ 19:04:49
Postat av: Kristina Ahlberg

Om du är i närheten av Arvika måste ju du besöka Racksta&gcx=c&ix=c2&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=rackstadmuseet

2011-12-05 @ 20:38:58
URL: http://ninasblivande.blogspot.com/
Postat av: Kristina Ahlberg

Du får inte missa Rackstadsmuseet! Mycket sevärt!

Ha´t himla gôrgôtt

Nina

2011-12-05 @ 20:40:30
URL: http://ninasblivande.blogspot.com/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Nattvandring låter spännande Krukis!



Tack Kristina...jag lägger till på listan!

2011-12-07 @ 16:30:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0