Site Meter

Randomresa 2011 - Jag fann mitt Gonäs!

 
 
 
För några månader sedan satt jag och planerade min andra semestervecka i augusti och ville hitta en plats att besöka med en övernattning. Jag har skrivit om det här tidigare men det är lika bra att sammanfatta det hela.
 
Jag bestämde mig för att ta kartboken över Sverige, blunda, bläddra och slumpvis sätta ner fingret någonstans i vårt land. När jag öppnade ögonen pekade mitt finger på orten Gonäs som ligger vid sjön Väsman, strax utanför Ludvika i Dalarna.

Slumpen eller ödet ville alltså att jag skulle besöka Gonäs och jag bestämde mig för att följa ödet!
Jag började googla på Gonäs och hittade väl inte direkt något spännande om orten, det finns t.ex. inte någon butik i byn. Men med hjälp av min reskamrat Ingelas research så hade vi i varje fall något som skulle vara värt att se.Det visade sig också att tre av mina Facebookvänner bor inte så långt från Gonäs och vårt besök hos Tommy och Maria har jag redan beskrivit. Mina andra två vänner fanns det inte tid till att besöka den här gången tyvärr.
 
Jag har en favoritfilm vad gäller dokumentärer som heter Gubben i stugan och när min bloggvän Lilla B skriver och säger att han bor knappt två mil från Gonäs så blev det nästan lite magi. Mer om Gubben...eller gubbarna vid stugan i ett senare inlägg.

När vi såg vägskylten med Gonäs blev det självklart fotografering och jag undrar just vad de förbipasserande bilisterna tänkte. Sedan gled vi sakta in i byn med 307:an och direkt till höger såg jag något mycket spännande. Här fanns en gammal nedlagd hockeyrink - Gonäs isstadion stod det fortfarande på skylten och här har alltså det lokala laget spelat hårda hockeymatcher en gång i tiden och man undrar ju när? Det jag hittade på nätet handlade mest om fotbollslaget.

Efter fotograferingen av hockeyrinken kom vi fram till den gamla nedlagda konsumbutiken där nu Knaggen höll till. Karl-Gustaf "Knaggen" Backström, den kända rallyföraren som bor i Gonäs, startade här ett bilmuseum och 2008 publicerades denna artikel i DT. Några bilmuseum såg vi tyvärr inte här nu och jag hittade en notis i LNY att han lagt ner museiverksamheten...
 
På andra sidan vägen ligger Folkets hus där det numer nedlagda biblioteket fanns. Här går vägen in mot Halvars utsiktsplats där det var en riktigt vacker utsikt över Väsman och in mot Ludvika. Jag hade nog inte väntat mig att det skulle finnas så vackra platser här i trakten. Det är fler små sjöar än jag trott här i trakterna och de ligger lite mystiskt vackra med de djupa skogarna runt om. Hur som helst så var väl den här utsiktsplatsen det ställe som stannar kvar starkast i minnet från Gonäs...tillsammans med hockeyrinken då.

Vad fanns det då kvar att se här i min ödes by? Ja...inte mycket faktiskt, det ligger en del fina hus och gårdar utefter vägen men man tar sig ganska fort genom byn, så vi vände och såg de centrala platserna en gång till. Knaggens nedlagda bilmuseum, Folkets hus med det nedlagda biblioteket, anslagstavlan. Så!

Hungriga och trötta så hoppade vi över det planerade besöket vid stranden Sligen i Väsman, som lär ha svart sand. Det blev ingen träff med någon Gonäsbo som jag tänkt tyvärr men jag är glad över att ha fått sett den här byn som varit en snackis i min vänkrets ett tag nu och som blev sommarens märkligaste besöksplats. Nästa år låter jag ännu en gång slumpen ta mig ut i vårt vackra land!
 
  • Det har troligen bott människor i Gonäs sedan 1500-talet då det fanns en masugn här. Gustav Vasa anlade Ludvika kronobruk under den här tiden.
  • På 1770-talet bodde det ca 100 personer i Gonäs, 100 år senare bodde det 330 personer i byn och år 1900 levde ca 500 människor här. Idag bor det 350 personer i Gonäs.
  • På 1770-talet fanns här bl.a. skomakare, skräddare, konstvakt, arrendator, skollärare, torpare, kolare, (hytt) arbetare.
  • För er som blivit intresserade av Gonäs historia - här finns mer!
 
 
 
Utsikten från Halvars.

Gonäs isstadion.




Kommentarer
Postat av: Marina Rydberg

Och en hässja minsann!

2011-08-19 @ 11:50:24
Postat av: Marie Lithén

Så trevlig historia och bilderna likaså. Tänk om alla gjorde som du å slumpade fram sitt resmål, så många små ställen som skulle få lite ljus på sig:) Heja!!



2011-08-19 @ 12:16:41
URL: http://lithenstradgard.blogspot.com
Postat av: Lars Forslin

Svensk landsbygd... Sunnansjö och Grangärde är vackra orter i närheten i detta Dan Andersson-land.

2011-08-19 @ 14:04:39
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: Katarina/Kollitott

Det var ju för väl att du kom dit! En av många små nedlagda samhällen i Sverige - ingen butik, ingen skola, folket flyttar. Ofta vackert men lite sorgligt.

2011-08-19 @ 15:27:43
URL: http://kollitott.se
Postat av: Skaffaren

Ja man undrar ju vad alla ska till Stockholm att göra?

2011-08-19 @ 15:36:44
URL: http://skaffaren.blogspot.com
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Marina: Visst!



Marie: Ja, semester-Sverige skulle se annorlunda ut om resmålen slumpvaldes! Prova det Marie!



Lars: Och Blötbeerget och Räfvåla! Vi besökte även Dan Andressons Luossa-stuga.



Katarina: Avstånden minskar ju med tidens kommunikationsmedel och folk handlar det det är billigast. Lite sorgligt som sagt.

2011-08-19 @ 15:42:12
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Ha ha...ja det kan man verkligen undra Skaffaren!

2011-08-19 @ 15:43:28
Postat av: Linda V

Det var mig en bortglömd plats du hittat till. Och det finns många fler här i landet... Men du, är du säker på att dom inte spolar isen på vintern? Den där rinken såg mest sommaröverväxt ut. Fast... den kanske var mer förfallen än vad som syntes på bilderna.

2011-08-20 @ 12:41:15
URL: http://lindastradgard.blogspot.com
Postat av: mimmimarie

Kul idé.

2011-08-20 @ 17:53:36
URL: http://mimmimarie.blogspot.com
Postat av: Photocat

Av en slump så fann jag detta, kollade på trädgårdar- klickade mig vidare och hamnade i Gonäs, byn som jag bodde i under några år på 70-talet.Snöklintsvägen i mitt minne!!

2011-09-01 @ 12:56:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0