Site Meter

Orange




Orange tillhör de varma färgerna. Färgen har tidigare varit nästan avskydd men har varit trendig ett tag och är så även i år. Vad man än tycker om orange färg på blommor så går man aldrig oberörd förbi en plantering med orange växter. Man lockas dit på något vis. Tyvärr är inte orange någon vanligt förekommande färg i slottsparken.
Det första blommor man tänker på är väl ringblommor, krasse och tagetes. Av dessa har jag fortfarande ganska svårt för tagetes men jag har sett stora ytor med blandade sorter och nyanser av tagetes i Kalmar stadspark  för ett antal år sedan som var mycket fint.
Krasse och ringblommar är på något vis barndomens blommor. I mitt första trädgårdsland där på Verkstadsgatan i Norrtälje odlade jag krasse och ringblommor vilket gör att jag nog alltid kommer att tycka om dessa blommor.

Varför har då orange så dåligt rykte? Jag tror att man använt orange färg på ett vårdslöst sätt i offentliga planteringar där man blandat färger hej vilt. Man har ju sett skräckplanteringar med ringblommor och krasse bland rosa rosor eller bland perenner i alla möjliga färger. För min egen del vill jag nog inte ha andra färger än gult som grannar till orange. Många tycker att lila passar bra tillsammans med orange...men själv tycker jag inte att det fungerar fullt ut.

I boken Färg & design läser jag ´´Orange vitaliserar vissa organ och kroppsdelar och rekommenderas till alla som känner sig apatiska eller deprimerade´´.
Läser vidare ´´En studie av färgers psykologiska effekt inom heminredning som utfördes av Henner Ertel visade att en orange omgivning gjorde barn gladare och mer sociala´´.  Kanske att man skulle ha sparat de där orange/bruna sofforna från 70-talet?

´´Undersökningen visade också att färger påverkar intellektet. Barnens intelligenskvot höjdes med upp till tolv procent i ett rum som målats orange. En rabatt i orange skulle således kunna skänka terapi för både kropp och själ´´.

Ok trädgårdsvänner...då kör vi orange i år så att vi blir både gladare och klokare!
Och vem blir inte glad och klok av en solnedgång i Visby....ok, inte klok kanske, men glad...eller lycklig!





Alstroemeria aurea








Kommentarer
Postat av: Tyra i Vaxholm

Supersnyggt och så där mycket orange är riktigt läckert. Jag gillar orange skarpt speciellt i köksträdgården. Lila örter och orange flower är fint där tillsammans med alla gröna blad i alla nyanser.



Glad Påsk på dej/ Tyra

2010-03-29 @ 18:30:43
URL: http://tyras-potager.blogspot.com
Postat av: Carina

Underbara bilder som alltid!



Önskar dig en skön måndagskväll!

2010-03-29 @ 18:31:49
Postat av: Monika Sörensen

Detta är märkligt, ofta skriver vi om samma saker, min blogg häromdagen hade rubriken "Orange is IT!"

2010-03-29 @ 18:41:55
URL: http://icole8.wordpress.com
Postat av: Monika Sörensen

...vi måste vara lite lika menar jag, det är ju kul!

2010-03-29 @ 18:58:09
URL: http://icole8.wordpress.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Tyra: Ja i köksträdgården passar orange mycket bra.



Carina: Ha en skön kväll du också.



Monika: Det är orange som gäller helt enkelt!

2010-03-29 @ 19:01:47
Postat av: Leif

IIhhhh kan man säga om ett par av bilderna..Jag har en hel del självsådda ringblommor iihhh

2010-03-29 @ 19:15:58
URL: http://vallby 38.blogspot.com
Postat av: Madeleine

Orange klingar 70-tal, precis som barrisarna som visserligen fått en renässans (sägs det ;)), och som ölandstok.



Men... rätt använt, med rätt sällskap och utan överdosering funkar det både som klädesplagg och växtfärg, tycker jag!



Eller överdosering funkar också förresten, tänk bara på ett gäng fotbollsspelare i orange... ;)

2010-03-29 @ 19:41:02
URL: http://www.axelzonstradgard.se
Postat av: Charlotte Andersson

Orange (och brun/röd-skalan) är verkligen favoriter. Det är klart att det är lätt att göra 'grälla' planteringar med orange om man är lite vårdslös. Men jag diggar verkligen orange. Återkommer ofta till den färgen. Fina bilder!



Trevlig påsk!

/Charlotte

2010-03-29 @ 22:15:17
URL: http://tradgardsflow.blogspot.se
Postat av: Lars Forslin

Ja, fina bilder Hasse!



Man kan fråga sig varför orange så ofta förekommer i stark mättnad hos blommor? Jag gissar att det är framförädlat. Men jag menar att man har missat något om man bara använder mättade färger i planteringarna. Man missar ju då hela pastellskalan från nästan vitt till full mättnad. Det blir som att spela musik på full volym hela tiden – inte intressant, utan bara tröttsamt. Det är nyanserna som gör både ett musikstycke och en plantering levande.



Pastellspektret av orange innebär färger som vi till exempel kallar aprikos, laxorange och persika. Jämför dessa med rosa som är pastellnyanser av rött. Rosa nyanser är oerhört mycket vanligare än pasteller av orange. Man kan fråga sig varför. Jag gissar att de förhållandevis få orange blommorna som finns, har en hög mättnad och så har man inte brytt sig om att ta fram pasteller. Brandgul lilja och ringblomma är ju två bra exempel på knalliga orange blommor. Kanske har den orange färgen stark dragningskraft på insekter och har därför gynnats av evolutionen?



Man kan fråga sig varför orange och mörklila/plommon går ihop relativt bra. Det blir kanske en balans som mellan komplementfärger. Mörklila har ju mycket blått i sig och är en kall färg, men genom att den är så mörk (innehåller mycket svart) så blir inte kontrasten så stark som om den hade haft samma ljushet som orange, utan det blir mer harmoniskt, det krockar inte lika hårt.

2010-03-29 @ 23:30:16
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Leif: Bekvämt med självsådd.



Madeleine: Inte kläder va?



Charlotte Andersson: Trevlig påsk till dig också!



Lars Forslin: Antar att jag uttryckte mig aningen för simpelt igen! Min tanke med inlägget var endast att ge den orange färgen något slags erkännande eftersom den ifrågasätts så ofta. Jag har inte för avsikt att måla stora planteringar med orange färg i slottsparken utan om jag skulle använda den färgen så skulle det ske som en överraskning på någon väl utvald plats...och då med olika nyanser.



Om man ska diskutera hela färgskalan så vänder jag nog blicken rätt ut i naturen där hela skalan bildar ett harmoniskt kaos som alltid blir vackert vare sig färgerna är kalla eller varma, eller inte skulle passa tillsammans i någon trädgårdsdesigners ritningar. Men tack för en intressant tanke Lars. Nu ska jag försöka sova någon timma av denna natt.

2010-03-30 @ 02:11:59
Postat av: Eva

Vilken underbart vackert vävd krasserabatt!

Jag äger en sjal som är orange och ett par vackra gamla vaser i orange. Det hänger en orange väska i min lilla hall. Men orange i trädgården - jag tror inte det...

2010-03-30 @ 15:08:33
URL: http://skogseva.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Eva: Men kryddtagetes i sallatslandet är snyggt Eva!

2010-03-30 @ 17:10:44
Postat av: Eva

Land och land... Kryddlådor närmare bestämt.

2010-03-30 @ 17:35:18
URL: http://skogseva.blogspot.com/
Postat av: Anita

Då känner jag mig rätt klok redan. Förra året blev det nämligen både djuporange tigerliljor och den persiko-orange rosen Flora Danica. Får väl forsätta i år med fler orange inslag.



Och ... dina bilder är helt fantastiska. När man ser dom så kan man inte låta bli att tycka om både gult och orange. Inspirerande!

2010-03-31 @ 06:28:16
URL: http://anitalinder.wordpress.com
Postat av: billan

Wow......Blir nog till att tänka lite gult och orange i år!

2010-04-05 @ 00:05:56
URL: http://www.auroraborealis-1.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0